На 25 юли излезе първото класиране на новоприети студенти за учебната 2010/2011 година на Софийски университет „Св. Климент Охридски". За резултатите от юлския изпит по история разговаряхме с доц. д-р Тодор Мишев, преподавател по Дидактика на историята и Методика на обучението по история.
Как оценявате резултатите от юлския изпит по история?
Резултатите са сравнително добри, особено по темата „Възход на българското царство в Европейския югоизток при цар Иван Асен II". По-разочароващо е постигнатото по другата тема - „България при управлението на Стефан Стамболов (1887-1894)", но за това има много обяснения.
Кандидат-студентите са изкарали 78 отлични оценки (над 5.50). От явилите се 2013 души 49 са първенците сред момичетата, а 29 - сред момчетата. Трябва да се отбележи и, че тази година броят на слабите оценки е по-малък от миналата година. Това може би се дължи на факта, че част от учениците се явяват на матура по история, при подготовката за която усвояват поне минимума от знания.
Защо кандидат-студентите се справиха по-добре с темата за Иван Асен ІІ?
Все пак Средновековието е една романтична част от българската история - с много битки, победи и загуби, има „екшън", така да се каже, и учениците по-лесно възприемат и научават материала. Докато след Освобождението започва една политическа история - с много казуси, факти и събития, което значително затруднява учениците да я възприемат. По принцип, оказва се, че учениците не могат и не искат да учат новата българска история, защото им се вижда сложна.
Какви фактологическите грешки се допускат?
Винаги е имало хора, които не знаят фактите. Немските кандидат-студенти, например, не знаят повече факти от немската история, отколкото българските кандидат-студенти факти от българската. Така че фактологията не трябва да ни притеснява - за това си има справочници.
Но изключителна неяснота има в смисъла на понятията. Тя се изразява в използване на неточни думи на неточното място и абсолютно незнание на историческата география - бъркат се Струма със Стряма, Пирот с Прилеп или Пирдоп, и т.н. Българският кандидат-студент не може да локализира събитията на Балканите, не знае дори кой град и коя река в България къде точно се намират.
А познават ли кандидатите книжовния език?
От 20 години нивото на познаване на българския книжовен език пада постоянно. В този смисъл, без да делим на периоди нашата история, до 1989 г. нивото в граматическо, стилно, във всяко едно отношение се качваше постоянно. Главно поради високите изисквания към българския език и литература. Докато през последните две десетилетия, най-вече поради занижените критерии и поради външните влияния, които са обективни, тенденцията е негативна.
Има ли шанс тази тенденция да се обърне?
Не, нивото на българския ученик ще продължи да пада, докато не стигне това на американския ученик, тоест полуграмотен. Защото няма система, която да стимулира по-доброто изучаване на българския език и литература, история и география.
Какво направи най-силно впечатление от темите, които прегледахте?
От гледна точка на силното влияние на чуждите езици и интернет върху езика на кандидатите - масова замяна на „и" с „й"; изречения, които започват с година или с малка буква; писане с обратен словоред и т.н. Въобще всички неща, които са характерни за английския и немския език, механично се пренасят в писането на български език.
Вашият избор - тема или тест на изпита по история?
Тестът е по-елементарната форма на вход и от 7-8 години той се практикува от висши учебни заведения, които не могат да привлекат достатъчен брой студенти. Имаше опити тази форма да бъде въведена и в Софийския университет, но те се оказаха неуспешни, защото е много трудно да се направи такъв тест, който да оцени всички качества на учениците. Докато с темата можеш да оцениш много повече качества на кандидат-студентите.
Тоест, според вас темата трябва да продължи да се използва?
Университетите, които искат да приемат по-добри студенти за елитните си специалности остават с теми. Това не е само Софийският университет, но и университетите в Пловдив, Благоевград и др. Дори Бургаският свободен университет за специалност право държи на тема. Така че няма никаква логика Софийският университет да я премахва.
Кой трябва да вземе крайното решение?
Имаме университетска автономия и всяко висше училище трябва само да преценява. Затова смятам, че в случая всяка намеса на Министерството на образованието, каквито опити вече имаше, е абсолютно неуместна.
А трябва ли оценките от матурите да отварят вратите на Алма матер?
За по-малките университети това е съвсем нормално, тъй като те не могат да попълнят своите бройки студенти. Същото е и за частните университети, които по същество са едни фирми, търсещи си хора, които да им плащат. За Софийския университет обаче, и особено за по-елитните специалности, това е абсолютно недопустимо, защото би свалило нивото на кандидатите.
Има ли решение проблемът с намаляващия брой кандидат-студенти?
Това е обективна даденост, няма как да се преодолее. Сега кандидатстват деца от гладното Луканово време и малко след това, така че следващите 2-3 години ще са рискови. Тоест броят на завършващите абитуриенти е почти равен на бройките на държавните места във ВУЗ-овете. Проблемът по-скоро е в ненормално големия брой места в университетите и в откриването на все повече нови университети. Тук играят изключително много лобистки интереси.
В предизборната кампания на ГЕРБ се говореше за окрупняване на университетите и свиване на излишните бройки, а със съдействието на депутати именно от тази партия се откри т. нар. Пернишки университет. Така че нищо не може да се направи в това отношение. През следващите няколко години всички, които изкарат над 2, ще влизат във ВУЗ.
Но това означава драстично падане на качеството на висшето образование...
Да, то вече е факт. Колегите във всички университети - като се започне от частните и се стигне до държавните - и сега се ужасяват от неграмотността, ниския интелект и малкото знания на техните студенти.
Свързано ли е това и с начина, по който се преподава в средните училища?
Не само в средните училища, но и в основното, и в началното се преподава скучно и трудно. Затова учениците намразват историята още от 5 или 6 клас. Но това важи не само за отношението им към историята. Същото отношение те имат и към географията, и към българския език и литература, и т.н. Защото учебниците са прекалено трудни, несъобразени с възрастта, което поражда негативно отношение към ученето въобще.
Има ли интерес у студентите, които завършват, към учителската професия?
Не, половината студенти въобще не желаят да получат педагогическа правоспособност, за да могат да преподават, а повечето от тези, които получават такава правоспособност, търсят друга работа след завършването им на университета.
Не се ли получава преливане от пусто в празно - „произвеждат" се педагози, а те не стигат до училищата?
Не искам да обобщавам, но последните добри педагози в българските училища са на 45-50 години. Следващото поколение, като изключим немногото ентусиасти, стоят там за малко, по принуда и се чудят как да напуснат системата.
Тогава не е ли обречена реформата, която министър Игнатов се опитва да направи не само във висшето, но и в средното образование?
Абсолютно е обречена, но не заради министър Сергей Игнатов, а защото в образователната система, както показва опитът на чужди държави, реформи се правят в продължение на минимум 10-15 години. Така че никой министър не може да смята и да има амбицията, че той ще направи реформата. Тя трябва да бъде продължена от няколко правителства и подкрепена от няколко парламента, но и да има една ясна крайна цел. Такава в България няма.
Защо липсва визия за дългосрочното развитие на българското образование?
Средното образование губи поради ниското качество на по-голямата част от учителите - дано да не се обиди някой - и поради нежеланието - казано директно - на децата да учат. Те не са стимулирани да учат нито от семейството, нито от училището, за да могат да постигнат нещо по-значимо не само на кандидат-студентските изпити, а и след това.
diviner
на 01.08.2010 в 00:26:34 #20ivorad Няма какво да се чудиш американците си внасят готово обучени учени и специалисти, по евтино е отколкото да ги обучат. Имат скаути които ходят по олимпияди и състезания по и обират мозъци от цял свят. Там в университетите не ходят да учат а ходят да правят наука, в свясните университетите не се влиза с изпит а с препоръки. Там гимназиалното образование не достатъчно за университет за това си имат колежи да ги дообразоват и специализират. Като тръгнах ме по тяхната система трябваше да прекръстим много наши университети в колежи.
M6
на 30.07.2010 в 22:34:26 #19Бира, кебапчета, турски сериали, Азис, Пайнер, Фейсбук, Скайп и това е. Няма нужда от История, Литература и Математика! Жал ми е за новото поколение.........

Архангел
на 29.07.2010 в 18:49:43 #18Въобще не трябва да има изпити за ВУЗ Записваш се, учиш си, плащаш си таксите, вземаш си изпитите и толкова. После си е твой проблем ако не си добър специалист или не можеш да си наемриш работа. Сам си правиш инвестицията, сам си плащаш, сам си носиш отговорността. Да не би да има изпити за да се запишеш на курс по език?Или шофорски?или готварски или какъвто и да е?
mrasnika
на 29.07.2010 в 12:31:49 #17vegas
на 29.07.2010 в 12:18:44 #16Средното образование е 90 процента обща култура.Със знанията от него човек не може да постигне пробив в която и да е област на човешкия прогрес.Важно е така нареченото "висше' образование.Нека интервюирания да ми каже на кое място е оценен неговия университет в света?Нека провери на кое място са университетите,в които "полуграмотните" американци се обучават.
Утригур
на 28.07.2010 в 15:54:07 #15"Само едно не могат да обяснят тези мили тиквички - как така необразованите и въобще крайно пропаднали американци са създателите на най-модерните технологии на света, как така са съградили общество, което е толкова проспериращо, а ние тънем в лайна...... Просто да не повярваш" Ами много просто,пиле!Американците просто не са създатели на тия неща,които споменаваш!Всичкит тези създатели са или евреи,или източноевропейци, или китайци,или араби,които работят в сащ..
иванчо
на 28.07.2010 в 15:17:50 #14И под 2 да изкарат пак не можем да напълним ВУЗ-вете.
Bundesliga
на 28.07.2010 в 10:52:33 #13НЕ на кандидатстудентските изпити по история и литература!!!! Тъпа комунистическа отживелица! Удри здраво математика, биология, география, химия. Иначе няма оправия...
ivorad
на 28.07.2010 в 01:55:08 #12Поздравления на червените тикви - те пак поникнаха, за да обяснят на целия свят / на себе си, всъщност/, колко са били умни учениците по Татово, колко бием американците във всяко отношение, колко сме природно талантливи и пр. познати песнички. Само едно не могат да обяснят тези мили тиквички - как така необразованите и въобще крайно пропаднали американци са създателите на най-модерните технологии на света, как така са съградили общество, което е толкова проспериращо, а ние тънем в лайна...... Просто да не повярваш
БулaвaSSNX30
на 27.07.2010 в 22:18:56 #11значи единия проверяващ пище 2 другия 3 и със среден успех от изпита 2.50 кандидатстудентът влиза, "учи" 4-5 години и после шапка на тояга.
е те това само в БГ може да го има.
...
Ъъъъ пЪрдон! подобни схеми има и на други места и последиците са пагубни.

don
на 27.07.2010 в 22:08:48 #10София12, според собствената ти статистика над 60% от американците не са завършили колеж, и то е защото в САЩ трябва да си богат , за да си позволиш да учиш. Населението се държи на ниво полуграмотност, защото така лесно се управлява. Дай им само да четат кой с кого спал и къде си купил къща с еди-колко си спални и бани. Нали ги виждам, понеже не учат география, философия, итература, история, езици, общата ми култура на е на нулево ниво. Знаят колко обеци има Бритни Спиърс на пъпа си, но други неща не ги питай. Това е над 60% от населението на САЩ, изключително тъпо. А че си внасят учени от целия свят, защото могат да си го позволят, това е друго. Ние им излизаме на безценица. Половината им студенти от мед. колежи са им от Индия, това го виждам с очите си.
BeHo
на 27.07.2010 в 13:27:44 #9като добавка ще кажа само, че без дисциплина и високи изисквания НЯМА успех.А обикновенно за да постигнеш дисциплина и да покриеш високи изисквания трябва да се поизпотиш.Ако ли не вади книжка ставай бакшиш или ходи да работиш в някое производство(по хитрите стават и майстори в строителния бранш).
BeHo
на 27.07.2010 в 13:25:03 #8Има нещо с което съм доста съгласен с човека...Преди 89 г. изискванията са били доста високи към учениците и съответно нивото постоянно се качва.Нашите ученици бяха сред първите в сравнение с големите нации по знания, а сега те дори ни задминават и то не защото кой знае колко се е подобрило тяхното образование, а понеже нашето все повече и повече запада.Първо след променито почти никой не държеше сметка какво правят ученици и учители...То не бяха свободни часове то не беше чудо.В по близко минало се оказа, че отношението на учителите към учениците е "жестоко" и "нечовешко" и затормозяващо и изморяващо и какво ли още не.Като резултат започнаха да се пренаписват учебниците по 1-2 пъти годишно.Въведе се забрана за учителите да гонят учениците от час(това според мен беше една от НАЙ-АБСУРДНИТЕ гаври с българското образование).В резултат на тези "подобрения" на образованието учениците станаха ръководната сила в българското училище.НО за да ръководиш нещо, да си движещата сила, трябва да имаш някакъв опит в живота, да си свикнал да носиш отговорности и тнт.И резултатите от тези свободии бяха, че училището се превърна в зоопарк.Вместо учениците да се подчиняват на своите учители и евентуално да ги взимат за пример на подръжание(естествено, че има и не малко черни овци сред учителите, но имам предвид като цяло), на учителите им се наложи да изпълняват прищявките на малките сополковци.По темата може да се говори на дълго и на широко, но мисля да спра до тук.
king_for_a_day
на 27.07.2010 в 10:54:31 #7Не се заяждам с теб заради спорта - просто ме подразни самочувствието ти. Точно ти си едно прекрасно олицетворение на сегашните ученици и студенти - знаят (или поне твърдят) какво са брейди облигации и колко борсови индекса има в Бг, на висок глас го разгласяват, но на ред правят по две правописни грешки. Точно за това става дума в статията.
king_for_a_day
на 27.07.2010 в 10:48:52 #6"...образувание..." ------ Прав си, poker, за плочкаджии винаги ще има работа.
poker
на 27.07.2010 в 10:40:26 #5ДО sofia 12.......ЗАГЛАВИЕТО КАЗВА ВСИЧКО ...ние останалите които драскаме във форума само го допълваме
жунгръц
на 27.07.2010 в 10:10:48 #4Има ли шанс тази тенденция да се обърне? Не, нивото на българския ученик ще продължи да пада, докато не стигне това на американския ученик, тоест полуграмотен. ============================
требе все по-често и открито да се говори за хамериканоидите по този начин 
don
на 27.07.2010 в 07:46:07 #3Гимназиалното образование в БГ е на ниво колеж в САЩ. Такива предмети като философия, психология, физика, астрономия , за световна литература и чужди езици да не говорим, изобщо не се изучават в повечето гимназии. Но за сметка на това колежите им дават практически знания.
poker
на 27.07.2010 в 04:49:15 #2По мое скромно мнение --без да съм капацитет понеже съм от село мисля следното --Висшето в Бг е трудова борса за младите в която те си плащат за да бъдат измъчвани 4 г бакалавар и 2,5 магистър ако им стигнат силите да изтърпят тоя ад
А за родителите ако питате как се издържа един студент може епопея да напишат.....И КРАЙНА СМЕТКА -ИЛИ БЕЗРАБОТНИ,ИЛИ С НИСКИ ДОХОДИ,ИЛИ НА ЗАПАД МИЕЩИ ЧИНИИ ИЛИ НА ПОЛЕТО ТАМ......Може ли накой да каже колко от завършващите в БГ намират тук работа- без лекари и адвокати разбира се?....
Знае ли някой колко борсови индекса има в българия
---и техните имена?...как се образуват
и да знае пак ще мие чинии ако няма връзки----брейди облигации?,...обаче ако знае да лепи плочки и фаянс--ще е по нужен-развитие на профисионалното образувание е май по правилно--на Европейците им трябват професионалисти-за другото си имат хора.
ЖороПешеходеца
на 27.07.2010 в 03:54:38 #1Навсякъде по белия свят системата е лесно входна и трудно изходна........всеки трябва да има достъп до образование ...... Не само над 2,дори и без приемен изпит трябва да се влиза...... Аз като учих 1,5 години за кандидат-студентския изпит по История .....за какво ми бише ? Защото некадърни политици не могат да видят как става в Западна Европа.......