Инж. Християн Кръстев, директор „Експлоатация и техническо осигуряване" в БДЖ, пред news.bg

Г-н Кръстев, може ли кризата да е оправдание за техническото състояние на БДЖ?
Кризата не трябва да бъде оправдание за техническото състояние на БДЖ и ние се стараем в рамките на разумното да бъде в добро техническо състояние, независимо от дългите години на експлоатация.
Извършваме ежедневно текущи ремонти на вагони и локомотиви по нашите депа. За тази година сме предвидили сериозни ремонти в локомотивните и вагонни депа, като в товарни превози има за ремонт 400 вагона до края на годината, по пътническите вагонни депа има 47 пътнически вагона и други, които ще бъдат ремонтирани по заводите.
За локомотивите продължаваме да изпълнявае два договора - с дружество „БДЖ Трансимпекс", което е за капитални ремонти и с „БДЖ Кончар" за рециклиране на локомотиви 46-а серия.
Хубавото е, че 2005 г. и 2008 г. са доставени новите „дезира" (б.р. мотриси от серията „Дезиро") - 25 дизелови и 25 електрически мотрисни влакове, с които обслужваме основно крайградското движение и с дизеловите - отделените линии, които са неелектрифицирани и са трета категория, за да обслужим населението по места.

Остава проблемът с амортизацията и остарялата техника. Как се справяте в днешните времена?
Необходимостта от подновяване и нов подвижен състав е основен приоритет и задача на БДЖ. Надявам се, че с отпускането на гласуваните от Народното събрание 140 млн. лв. ще бъдат отделени 40 млн. лв. за ремонти. Тези ремонти ще бъдат извършени по заводите. Хубавото е, че сключихме договор и за 30-те нови спални вагони през 2010 г. и в края на годината очакваме да пристигне първата доставка. Мога да ви демонстрирам интериора, който ще бъде вътре. Така че е нещо хубаво.

За безопасността какви мерки се налага да предприемате?
За безопасността полагаме ежедневно мерки - ежедневни проверки, прегледи - технически прегледи, попътни прегледи. Не бихме направили комромис с безопасността на подвижния състав. Това е сложна структура, която е обвързана и с ежедневния ремонт, и с контрола по този ремонт, и с контрола по експлоатацията на подвижния състав.

Как преценявате шансовете на БДЖ в невинаги лоялната конкуренция с автомобилния транспорт?
БДЖ или железопътните превозвачи имат големи шансове и възможности като транспорт. Това е транспортът, който в крайна сметка движи икономиката на една държава и поема големите обеми товари, както и обществен транспорт.
В момента ние изпълняваме такава услуга - ежедневно имаме 630 пътнически влака и превозваме между около 80 хиляди и 90 хиляди пътници на ден. Между 35 хиляди и 40 хиляди тона товари превозваме ежедневно на територията на България, включително товари, които пристигат от направление Изток - Запад, както и от Запад на Изток, най-вече от посока Турция и Азия и обратно.
Това е един ефективен транспорт, доколкото е екологичен, заема много по-малко площ и има принос за енергийната ефективност в държавата. Нашите влакове консумират по-малко електроенергия и дизелово гориво, независимо от автомобилния трансторт.

След мостовото финансиране, когато дойде заемът от Световната банка, какво бихте искали най-вече да се промени в БДЖ?
След мостовото финансиране, което очакваме да се случи и очакваме да се сключи договора със Световната банка за този заем - да си изплатим старите задължения към доставчици и банки, които в момента ни отежняват много положението, да инвестираме в подвижен състав, като там има заложени пари за инфраструктура и да може да модернизираме подвижния си състав и да станем конкурентоспособни като скорост и като качество.