Инж. Милчо Ламбрев, генерален директор на Национална компания „Железопътна инфраструктура" пред news.bg

Г-н Ламбрев, кога се очаква да бъдат обявени тръжни процедури за техническо проектиране на отсечката „София - Септември"?
Очакваме търговете да се обявят във втората половина на април и до края на 2015 г. трябва да приключат всички подготвителни действия за модернизация на жп линията „София - Септември", за да може да се използва ресурсът на втория програмен период на ЕС от 2014 - 2020 за нейното изграждане.
Този коридор е много важен за нас. Това е връзката между Сърбия, Турция и Гърция и очакваме в най-скоро време този трафик да се увеличи заради пуснатия вече тунел под Босфора.

Това означава ли, че процедурите за възлагане на строителството могат да стартират през 2016 г.?
Най-вероятно това ще се случи точно тогава, с цел до изтичане на програмния период до 2020 г. отсечката да бъде завършена. В същото време ще работим и по отсечката „Калотина - София", защото това е последният участък от коридора, който в момента изграждаме.

Каква е предварителната оценка за стойността на този участък?
Стойността, по последните данни на консултант-координатора, който отговаря за тази дейност е 943 млн. евро, но ние не сме убедени, че това е крайната сума. Тя ще стане ясна, след като получим техническия проект и от него ще видим приблизително крайните стойности за самата отсечка. Трасето само по себе си е много сложно за изпълнение, тъй като трябва да се проектират и изпълнят много мостове и тунели, за да може да се постигнат скорости от 160 км/час. Това може да се случи, когато се движим по билото на планината в отсечката „Немирово - гара Белово".

В новия програмен период на ЕС ще има възможност държавите да кандидатстват и по един нов фонд - Свързана Европа. Кои проекти НКЖИ смята да предложи за финансиране от него?
В новата Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура 2014 -2020 г." са подадени за одобрение на ЕК следните жп трасета: „Русе-Варна", удвояване и електрификация на линията „Карнобат - Синдел", „София - Септември", фаза 2 на отсечката „Пловдив - Бургас" и изграждането на терминал в град Русе.
Проектите, които са допустими за финансиране по инструмента „Свързана Европа" са модернизация на жп линията „София - Драгоман", както и модернизация на жп линията „Видин Медковец".
Това не са малко проекти и се надявам да бъдат одобрени, за да можем да изпълним нашата стратегия, която сме заложили до 2020 година.

Предвиждат ли се някакви проекти за пресечни точки между жп инфраструктура и столичния Метрополитен, тъй като взаимодействието между различните видове транспорт е едно от нещата, на които ЕК залага в своите приоритети?
След като беше пуснат вторият метродиаметър, Централна гара София е първият такъв проект, който вече е в действие.
Втората точка ще бъде изграждане на железопътна спирка върху метростанция 21, която се намира в района на гара Искър и по проект това трябва да приключи до края на 2014 година.
Третата обща точка е за една спирка, която всички знаете стана обект на гражданско вълнение. Става въпрос за изграждането на нова спирка в кв. Гевгелийски (която да улеснява ползването на метро от хората, движещи се по направлението „София - Перник", бел. ред.), която да се казва Вардар, каквото е името и на близката до нея метростанция. Този проект бе замразен, въпреки че имахме избран изпълнител. Надявам се хората в този регион да премислят своя мироглед и в най-скоро време, след ново обществено обсъждане, да пристъпим към изграждане на спирката. Самото строителство на съоръжението би отнело 3-4 месеца.

Т.е смятате че тази спирка в кв. Гевгелийски е възможно да се случи още през тази година?
Да, а и това ще е в интерес на хората както на тези, които живеят в района, така и на тези, пътуващи и по направлението „София - Перник - Радомир", защото веднага, след като слязат от влака, ще могат да се качат на метрото.
Има и още един такъв проект. Това е изграждането на спирка Обеля, която да свързва метродиаметъра с жп линята, свързваща София и гара Волуяк.
След като се построи метродиаметърът, който ще свързва кв. Овча купел с централната градска част на София, планираме да се изгради и още една спирка в участъка между Горна баня и Захарна фабрика.