Инж. Ламбрев, кои от проектите, финансирани с европейски средства са в напреднал етап?
Всички проекти, които сме стартирали по ОП "Транспорт" и съфинансирани от държавата се движат в едни добри темпове.
Най-напред сме в отсечката Свиленград - турска граница, където обектът е приключил. Има издаден Акт 15 и предстои назначаване на комисия за завършване на процедурата по издаване на Акт 16 и въвеждане на обекта в експлоатация.
Това е една не лесна отсечка, поради факта, че има много сложни съоръжения едно, от които е най-големият железопътен мост изграден над река Марица и е наша гордост.
В същото време не спира и работата по отсечката Пловдив- Бургас, како и по отсечката Димитровград - Свилен град.
Вече в цялото продължение на отсечката Димитровград-Харманли-Свиленград имаме разрешения за строеж, което предполага, че в най-скоро време ще започне и фактическото строителство, което съвпада с подходящия климат за строителни дейности.
По тази отсечка трябва да се изградят и две нови подстанции. Те ще бъдат във Симеоновград и във Свиленград, а тази в Димитровград ще бъде модернизирана.
Продължава и изпълнението на строителните дейности по проектa за рехабилитация на железопътния участък Пловдив-Бургас. Там участъкът е разделен на три лота, като общата свършена работа е над 66%, което е един добър показател за това как си вършим задачите.
Предстои да започне работата и строителството на трите лота на отсечката Септември - Пловдив. В момента строителите подготвят своите проекти, които трябва да бъдат внесени в МРРБ, за да бъде издадено разрешение за строеж, като след получаването му ще започне строителството му.
По отношение на Дунав мост 2, който е приоритет на Министерството на транспорта ние очакваме до 9 май да получим акт 15, който да ни помогне да пропуснем първото возило в ЖП частта между България и Румъния. За акт 16 нещата са доста по-деликатни, изискват се много документация, но и това ще стане в най-скоро време.
Надявам се в края на 2014 г. да се поздравим с едни добре изпълнение обекти и навременно изпълнено строителство.

Какви са основните предизвикателства за мениджмънта през 2013 г.?
След приключването на 2012 г. и доклада на независимия одитор се показа, че компанията е в много добро финансово състояние и е постигнала намаляване на загубата с 4 пъти. Най-важното от всичко е, че нямаме никакви задължения към външни контрагенти. Знаете колко е важно в тази икономическа криза да бъдеш лоялен партньор в бизнеса. Защото междуфирмената задлъжнялост е много тежко нещо и ако ти не си лоялен всеки по веригата носи това нещо.
В рамките до 5 работни дни след издаването на фактурата се разплащаме и се надявам, така да продължим и през 2013 г., като се надяваме нашите клиенти - железопътните превозвачи, също да бъдат така лоялни.
Продължаваме и със структурните реформи, но вече сме на финалната права по отношение на човешкия фактор. Това само по себе си ни води до идеите, че трябва да отделим доста финансови средства, за да закупим нова жп техника и за модернизация на съществуващите съоръжения. Става въпрос за подбивни, пресевни машини и др., които трябва да са много прецизни, защото ще работят и по новите отсечки, които са със скорости от 160 километра.
В същото време имаме много прелези в страната, които са с ръчни бариери и имайки предвид, че те се обслужват от хора, ние ще се постараем чрез автоматизирането едновременно да повишим сигурността на жп трасетата и да оптимизираме персонал.

Смяната на правителството доведе ли до сътресения в компанията?
Железопътният транспорт е държава в държавата и той се обслужва от много служители. В тази връзка искам да кажа, че по никакъв начин политическата обстановка не попречи на трудовите и работни процеси, както и на взаимовръзките между всички, които обслужват и ползват този вид транспорт.
Ние работим на денонощен режим на работа - безаварийно и безотказно и искаме нашите клиенти да имат една сигурна и комфортна услуга, която да им позволи да стигат от точка А до точка Б безпрепятствено и навреме.

Г-жо Димитрова какво показват финансовите резултати на НКЖИ за 2012 г.?
Финансовата 2012 г. НКЖИ приключва със загуба от 9.66 млн. лв., при негативен резултат от 41.23 млн. лв. за 2011 г. Т.е ние можем да кажем че успешно сме намалили загубата 4 пъти, което отчитаме като успех с който можем да се гордеем.
2012 беше успешна и по отношение на управлението на собствеността и на неоперативните активи, както и на изпълнението на плана за преструктуриране.

Какво бе направено по отношение на различните активи, с които компанията разполага?
НКЖИ е инфраструктурен мениджър, който освен релсовия път управлява и различни имоти, които са частна или публична държавна собственост. За съжаление преди 2009 г. нямаше толкова урегулирани имоти с извадени всички документи, съществуваше и сериозен размер на несъбраните вземания.
С течение на годините от тогава насам ние успяхме да наваксаме това и да извадим необходимите документи за имотите, като някои от тях започнахме да управляваме активно, а други продадохме и инвестирахме средствата в текущата поддръжка на железопътната инфраструктура, като паралелно с това успяхме да разплатим и старите задължения.
По отношение на събираемостта на наемите от партньорите, които ползват наше имущество тя е около 80-85. Не позволяваме обаче забавяне на плащанията с повече от три месеца, за да не се влиза в една спирала на дълга, от която излизането е по-трудно.

Има ли опасност приватизацията на БДЖ Товарни превози да доведе до невъзможност да съберете вземанията си от там?
Не бих казала, че има такава опасност. Точната сума на тези задължения е 54 млн. лв. главници по инфраструктурни такси и около 3.5 млн. лв. задължения по други предоставени услуги, заедно с лихвите сумата възлиза на 65 млн. лв.
Водени са разговори през миналата година по този въпрос и сега с новото ръководство на БДЖ Холдинг и БДЖ Товарни превози по отношение на подписване на споразумение, което да прекрати давността по техните задължения към нас от една страна, а от друга да бъде прекратено натрупването на нови лихви.
Дали ще бъде Товарни превози държавно или частно предприятие, това няма да доведе до не приемане, не признаване или не плащане на тези задължения.
Ако има ново юридическо лице, което влезе в качеството си на собственик, ние с него ще подпишем план за разсрочено плащане на дълга, което ще става с месечни или седмични вноски.
Ние имаме и текущи насъбрани вземания от Товарни превози, които също се надаваме да бъдат погасени в пълен размер, защото в противен случай ние не можем да се разплащаме с нашите доставчици.

Как през призмата на инфраструктурен оператор оценявате икономическата среда в момента?
Определено се усеща забавяне както при търсенето за покупка на неоперативни активи, така и по изплащане на задълженията, но се надяваме това да е временно явление, породено от зимния период, който е с по-ниска активност.
В тази връзка сме обнадеждени и очакваме товарните превози да нараснат в периода април - октомври, което е и най-натовареното време за пренос и превоз на товари и стоки.
Надаваме се да има и оживление на цялостната икономическа обстановка, която да увеличи покупателната способност и да доведе до по-голямо търсене на услуги от нас.

Какво беше натоварването на инфраструктурата през първото тримесечие на тази година в сравнение със същия период на 2012 г.?
Ако съдим по брутокилометрите и влакокилометрите, произведени за януари, февруари и март има намаление, като на товарното направление отчитаме спад от 30-40%. Натовареността на пътническото направление е спаднала до около 52%, като обичайните равнища са около 70%.

Планирате ли нови инициативи, които да предложите на бизнеса?
Ние предоставяме пълния набор от услуги, които един инфраструктурен оператор може да предложи и те са видими на нашия сайт. По отношения на цените смятаме, че са конкуренти и са възможни да бъдат платени от нашите клиенти.
Естествено, ако сме пропуснали нещо, бизнесът веднага ще ни ги покаже и ние по най-бързия начин ще го наваксаме, за да можем да бъдем в полза на нашите потребители.