Генералният директор на НКЖИ инж. Милчо Ламбрев за проекта "Реконструкция и електрификация на железопътната линия Пловдив - Свиленград по коридори IV и IX, фаза 2: Първомай - Свиленград", в интервю за News.bg

Инж. Ламбрев, въвеoe в експлоатация Позиция 1 "Димитровград - Харманли", част от проекта за реконструкция и електрификация на железопътната линия Пловдив - Свиленград. Какви бяха проблемите по проекта и предприетите действия?
Щастлив съм, че можем да се поздравим със завършването на един обект, който започна в далечната 2004 г. Тежко беше през целия строителен период. Железопътната линия Пловдив- Свиленград е построена преди повече от 130 години - в далечната 1873 г. Търпи ремонт единствено през 1968-1970 г. Оттогава нищо не е правено, до момента, в който се реши, че трябва да се направи този международен коридор, който свързва Сърбия, през България, с Турция и Гърция. Това е един от най-мащабните ни проекти. Отсечката Пловдив- Свиленград е част от железопътната магистрала, която имаме желание до 2020 г.- 2022 г. да бъде построена. Това ще е от голямо значение за икономиката на България. По време на строителството имаше много препъни камъни - най-вече административните неуредици. Трудностите бяха свързани с отчужденията на имотите и археологическите находки, които излязоха по трасето. Те създаваха пречки и времето се удължаваше. Въпреки всичко, успяхме да се справим и в края на 2016 г. обектът е завършен. Първоначално финансирането беше по програма ИСПА, след това по Оперативна програма "Транспорт". Останалата част от средствата осигурихме от бюджета на НКЖИ като бенефициент. На 99% сме приключили с разплащанията по него.

Можем ли да кажем, че с откриването на днешния участък вече имаме изцяло реконструирано жп трасе от Пловдив до Свиленград?
Можем да кажем с пълна увереност, че вече имаме реализирано трасе. Най-важното е, че линията Пловдив - Свиленград - турска/гръцка граница вече е електрифицирана, което е важно за превозвачите, които използват железопътната инфраструктура на България, тъй като не се налага да се сменя тягата в Пловдив или на други гари, за да може с дизелова тяга да се влезе на турска територия. За нас това е една голяма крачка.

Какво е финансовото обезпечаване на проекта?
Финансовото обезпечение, с което ние приключваме цялостния проект, е около 867 млн. лв. Със средства от програма ИСПА беше финансирана първата част от проекта - от Крумово до Димитровград. Вторият етап- от Димитровград до Свиленград и съответно- до турска и гръцка ганица, се реконструира със средства по Оперативна програма "Транспорт". Имаше и наша част съфинансиране от националния бюджет.

Предстои и въвеждане в експлоатация на интермодален терминал Пловдив. Какви са ползите и как ще се отрази на жп превозите в страната?
Предстои предаването на интермодалния терминал, който се намира непосредствено до гара "Тодор Каблешков". Това е първото съоръжение по рода си, което правим с такива мащаби. Неслучайно е избрано неговото място да бъде на територията на гара "Тодор Каблешков", тъй като Пловдив е много голям логистичен център, през който минават много автомобилни превози и мястото е избрано, за да може да се използва комбинираният превоз и най-вече контейнерите. Това е бъдещето на железопътния транспорт и за него изискваме най-малки инфраструктурни такси, за да можем да облекчим трафика по магистралите. В същото време е много добре за държавата от екологична гледна точка. Последни акорди остават и за интермодалния терминал. До края на месец декември той също ще бъде приет с акт 16 и ще бъде въведен в експлоатация.