Таня Жекова, Директор "Обществени поръчки и административно обслужване" в НКЖИ, пред news.bg

Г-жо Жекова, какъв е обемът на проведените обществени поръчки от НКЖИ през тази година?
В качеството си на държавно предприятие НКЖИ възлага обществено поръчки по реда и условията на Закона за обществените поръчки. Планирането на обема на обществените поръчки е свързано с две основни условия - необходимостта от тях и съответно осигуреното финансиране.
Процесът е подчинен на основния й приоритет - безопасност и сигурност на движението на влаковете. След като се набележат основните задачи във връзка с осигуреното финансиране, се прави тяхното приоритизиране. Затова казвам, че тези две условия са свързани и пресечната им точка е ефективността.
Ако се върнем отново към въпроса, през изтичащата 2014 г. НКЖИ е сключила договори за над 230 млн. лв. в това число близо 63 млн. лв. са по ОП Транспорт. Държа да отбeлежа, че изпълнението на един договор не е винаги в рамките на една календарна година, т.е изпълнението може да премине в следваща или следващи.
Най-голям дял имат обществените поръчки за доставка на материали - 41%, като целта е влагането на тези материали при извършването на най-различни дейности по поддръжката и модернизацията на ЖП инфраструктурата. 22% е тежестта на възложените обекти за строителство.

Каква част от тези средства са разходвани за аварийни ремонти?
Около 10% от средствата са разходвани за това перо. Не като аварийни класифицираме и обекти, на които отлагането на ремонтите биха довели до още по-големи щети и да се застраши безопасността на движението. Всичките тези обекти с неотложен характер са възлагани с провеждането на открити процедури по ЗОП. Имало е и състезателни процедури между участници в рамкови споразумения, които отново са съобразени със законодателството.
Трябва да подчертая, че заради природните бедствия, които се случиха, 2014 не беше лека за НКЖИ. Наводненията засегнаха инфраструктурата и благодарение на професионализма на ръководството и на екипите на компанията имаше адекватни и бързи реакции.

Какви са плановете на НКЖИ по отношение на обществените поръчки през 2015 г.?
Към момента не мога да се ангажирам относно това в какъв ще бъде размерът на нашата програма. Сега работим по т.нар предварителни обявления на компанията за нашите намерения за провеждане на обществени поръчки. Обемът ще зависи изцяло от осигуреното финансиране и преценката на необходимостта. Очакваме към февруари месец да имаме по-ясни разчети и да можем да говорим вече с числа.
Мога да кажа обаче кои ще са акцентите: първият е за гарантиране сигурността и безопасността на движението, вторият е за ремонт и поддържане на железопътната механизация, защото ако тя не е в годно състояние няма да е възможна адекватна реакция при кризисни ситуации, третият е за проектиране на обекти от особено значение за НКЖИ. Целта е през 2015 г. да имаме готови проекти и да започне възлагането на строителството.