Главният ревизор на НКЖИ инж. Бисер Минчев и Златин Крумов, Заместник генерален директор "Експлоатация", пред news.bg
Г-н Минчев, какви са предизвикателствата пред железопътната инфрастрктура по време на летния сезон?
Целогодишно ние правим профилактика на железния път. През пролетните и летните месеци се извършват повече дейности, свързани с корекция на някои от геометричните параметри на инфраструктурата, почистваме строителните и електрическите габарити и т.н.
Какви мерки се взимат във връзка с безопасността?
Безопасността, в която освен жп трасетата, включваме и тази на работниците има една цел. А тя е, да бъдат намалени до минимум рисковете. В тази връзка ние работим в няколко насоки. Една от тях е премахване на човешкия фактор, като това става с внедряване на системи с висока безопасност. Тези системи са най-често в осигурителната техника. Автоматизирането на прелезите също е стъпка в тази посока. Важно е да отбележим, че всички системи по новите участъци, които строим са с най-модерната техника и най-високото ниво на безопасност.
За миналата година автоматизирахме дейността на 35 прелеза, където е „паднал" експлоатационният персонал, за тази година предстои подмяната на още 20 прелеза. По отношение на контактната мрежа също вървят процедури по подмяна на изолатори и на носещите въжета, защото това са рискови елементи.
Работим и по повишаване квалификацията на персонала, което е свързано с новите системи, които навлизат в инфраструктурата. Тяхната система за работа и поддръжка е по-различна от тези на изградените до момента участъци.
Важно е да се отбележи, че сме сертифицирани към националния орган по безопасност и тази годна предстои да бъде преиздаден този сертификат поради изтичане срока на стария. Също така се предвижда всеки нов проект, който стартираме да има предварителна оценка на безопасността.
Как планирате да оптимизирате допълнително дейността си?
Това, което предстои да се случи, е организацията на движението на влаковете да се ръководи от няколко диспечерски центрове. Така хората, работещи в тях ще управляват по няколко гари, което значи, че решенията ще се взимат от по-малко хора, а не от експлоатационния персонал по всичките гари.
Там, където няма да можем да направим цял диспечерски участък, ще имаме възли. Такъв изградихме във Видин, където пътническите и товарни терминали се управляват от един пункт - Товарна гара Видин.
Колко диспечерски района предвиждате за територията на страната?
Това около, което се обедини ръководството на НКЖИ е да има три диспечерски центъра. Това ще бъдат София, Пловдив и Горна Оряховица. Ние смятаме, че за този размер на инфраструктурата това е най оптимално. В Пловдив вече има изграден такъв център, който обслужва линиите „Пловдив- Свиленград", а по късно и „Пловдив-Септември" и така с новите проекти ще бъдат изградени и новите центрове.
Бих искал да обърна отново внимание и на проблема с кражбите, след като през май месец бяха откраднати 1 км. релси. Искам да призова всички: Не пипайте ЖП инфраструктурата, защото това може да доведе до много жертви!
По данни на НКЖИ от началото на годината до края на май са извършени 440 посегателства върху жп инфраструктурата и нанесените загуби са за близо 1 млн. лева.
Г-н Крумов, стана ясно от анализа, извършен от ТраснКеър, че машините, с които работите са вече остарели?
Действително специализираните машини за ремонт и поддръжка на жп инфраструктурата са сравнително стари. Последните машини са купени през 1999 и 2000 година. Особено за отсечките, които се изпълняват по ОП „Транспорт", ние имаме належаща необходимост от доставката на нова техника.
Трябва да отбележа, че полагаме всички усилия наличната техника да е на необходимото ниво. Имаме специализирано звено, което през зимния сезон, когато не текат строителни работи, извършва техния ремонт. Имаме график и всяка машина влиза в специализираните цехове за ремонтиране.
Имаме и дговори с производителите за своевременна доставка на резервни части, за да може през пролетта на следващата година машините вече да бъдат в добро техническо състояние.
Какво стана с търговете за нова техника?
Бяхме стартирали процедура за достава на траверсоподбивни машини и една пътеизмерителна мотриса, но търговете бяха спрени поради нормативни пречки. Получи се ситуация, в която ЕС изискваше от купувачите на дадена техника да отговарят на изисквания, каквито за производителите важат на по-късен етап и се получи парадокс.
Опитахме в нашата поръчка да зададем тези изисквания, но при проведената процедура се оказа, че никой от производителите още не е въвел тези изисквания при проиводството. Все пак искам да ви уверя, че до няколко седмици ще стартираме нова процедура и съм убеден - до края на окромври ще имаме сключени договори и преведени аванси. Ние бързаме, защото производството на една такаква машина изисква около 18-24 месеца работа.
Искам да успокоя, че наличните машини са годни да извършват работа и по новите отсечки, предвидени по ОП „Транспорт". Нямам притеснение, че машините, с които разполагаме, ще се справят до доставянето на новата техника.
На какъв етап са започналите ремонти с парите за капиталов трансфер, които получавате от държавата?
Днес (интервюто е взето на 26 юни) направихме една от месечните срещи, които правим с всички строители и консултати, работещи по ЖП инфраструктурата. На този етап всички ремонти вървят по план, някъде има закъснения, но те не са повече от 15-20 дни.
Закъсненията са породени от падналите през пролетта силни валежи. Има ежедневен контрол на всички обекти и проблемите се решават в оперативен порядък. Нямаме проблеми и с финансирането, в средата на есента всички ремонти ще бъдат завършени и отсечките ще бъдат пуснати в експлоатация.