Депутатите приеха на първо четене изменения в Закона за ДДС. С тях се въвеждат изискванията на европейска директива по отношение на временните освобождавания при внос и някои доставки в отговор на пандемията от COVID-19 и директива относно общия режим на облагане с акциз по отношение на отбранителните дейности в рамките на Съюза. Въвеждат се правила за освобождаване на вноса на стоки или доставката на стоки и услуги от Европейската комисия или от агенция или орган, създадени съгласно правото на ЕС, когато ЕК или такава агенция или орган внасят тези стоки при изпълнението на задачи, възложени им от правото на ЕС в отговор на пандемията от COVID-19 и от въоръжените сили на други държави - членки на ЕС, за ползване от тези сили или от придружаващия ги цивилен персонал, или за снабдяването на техните трапезарии или столови, когато тези сили вземат участие в отбранителни дейности, на територията на страната и/или на територията на друга държава, имащи за цел изпълнение на дейност на Съюза в рамките на Общата политика за сигурност и отбрана. По отношение на ваучерите за храна, се предлага да отпадне разпоредбата, с която те са изключени от обхвата на ваучерите с конкретна цел и многоцелевите ваучери.
Със законопроекта са предвидени промени, целящи да приведат ДДС законодателството с решенията на Съда на Европейския съюз, като е дадена възможност за корекции при грешно данъчно третиране на доставка (в случаите, когато не е начислен данък, въпреки че е следвало да бъде начислен, в които е начислен данък, въпреки че не е следвало да бъде начислен и когато за доставката е приложена грешна ставка на данъка), при наличие на влязъл в сила ревизионен акт.
Прецизирани са разпоредби във връзка с прилагането на режим извън Съюза, режим в Съюза и режим за дистанционни продажби на стоки, внасяни от трети страни или територии.
Предвидени са промени, свързани с редактиране на разпоредби, във връзка с възникнали затруднения при практическото прилагане на закона. В тази връзка се предлага редакционна промяна на разпоредбата, касаеща доставките от или до Обединеното кралство Великобритания и Северна Ирландия. Предлага се и текст по отношение на посредник в тристранни операции, като се уточнява, че за целите на този закон Северна Ирландия се смята за територия на държава членка и когато данъчно задължено лице с идентификационен номер по ДДС, който съдържа знак/префикс "XI", е посредник в тристранни операции. Законопроектът предвижда удължаване на срока, в който може да се прилага намалената ставка, както и разширяване на обхвата на приложение № 4 по отношение на храните, подходящи за бебета или за малки деца, за които се прилага ставка 9 на сто на ДДС. Предложена е редакционна промяна на разпоредбата, свързана с основанията за задължителна дерегистрация, като се предвижда още едно основание - заличаването на клонове на чуждестранни юридически лица.
Очакваните последици от прилагането на бъдещия закон са свързани с осигуряване изпълнението на нормативно установените изисквания на данъчното законодателство в областта на ДДС и правилното прилагане на норми на правото на ЕС. За приемането на проекта на акт не са необходими допълнителни разходи/трансфери и други плащания за изграждане на административен капацитет и техническа обезпеченост по осъществяване на предложените промени и няма да доведе до допълнителна финансова тежест за лицата.