Министър-председателят Бойко Борисов и председателят на Европейския съвет Шарл Мишел проведоха телефонен разговор.
Сред темите, които двамата обсъдиха, беше пакетът "Мобилност" I. Борисов изрази позиция, че приемането на настоящото предложение би било грешка, тъй като съдържа противоречия. Той даде пример с една от последиците от приемането на Пакета, който ще доведе до изминаването на хиляди километри напразно от тежкотоварните машини и до допълнително замърсяване на въздуха с вредни емисии, което не отговоря на общия европейски стремеж към опазване на околната среда.
Двамата разговаряха и за видеоконферентната среща на държавните и правителствени ръководители на държавите членки на ЕС, която ще се състои в края на седмицата. На нея европейските лидери ще обсъдят Плана за възстановяване на Европа, който Европейската комисия предложи официално на 27 май.
Премиерът отбеляза, че смята предложението на Европейката комисия за много балансирано, особено предвид предизвикателствата заради пандемията от коронавирус. Той изрази своето позитивно отношение към плана за възстановяване, като подчерта, че е важно да се отчита стартовата позиция на икономиките на всяка държава членка, както и силата им на реакция при кризи.
Борисов посочи, че за България е важно кохезионната и общата селскостопанска политика да бъдат запазени на нивата на настоящото предложение. Той напомни, че за по-младите държави членки традиционните бюджетни политики на ЕС са от съществено значение за достигането на общоевропейските стандарти и за повишаване на конкурентоспособността.
Относно Многогодишната финансова рамка министър-председателят също отчете като положително адекватното финансиране по въпросите на миграцията и сигурността, което съвпада с разбирането му за ключовото значение на опазването на външните граници на ЕС.
По отношение на Фонда за справедлив преход Борисов подчерта, че трябва той да бъде по-гъвкав, за да може да отговори в максимална степен на нуждите на членките на ЕС. По тази причина според него е добре да се помисли върху възможността Фондът да предвиди и средства за насърчаване и развиване на мощности за зелена енергия в региони, в които досега не са съществували енергийни мощности. По негови думи това би помогнало на повече региони да носят "зелен" позитив за икономиката на ЕС.
Бяха откроени отделните аспекти на Плана за възстановяване на Европа, който се състои от предложението за нова Многогодишна финансова рамка и от инструмента "Следващо поколение ЕС", създаден в отговор на предизвикателствата в борбата срещу коронавируса. Инструментът "Следващо поколение ЕС" се състои от три стълба - подкрепа на държавите членки за инвестиции и реформи; засилване на икономиката на ЕС чрез стимулиране на частните инвестиции; извличане на поуки от кризата.
Първият стълб включва Инструмента за възстановяване и устойчивост и Фонда за справедлив преход, а третият предвижда подсилване на механизма за гражданска защита, създаване на нова програма "Здраве" за инвестиране в здравната система на ЕС и подсилване на програмата "Хоризонт Европа" в частта й за финансиране на научни изследвания.
Припомняме, от самото начало на пакет "Мобилност" се противопоставиха шест държави - България, Литва, Латвия, Полша, Унгария и Румъния, последвани от Кипър, Малта и Естония.
Според транспортния министър Росен Желязков пакетът "Мобилност" е прецедент, който разделя държавите членки.
През септември 2019 г. транспортната комисия на Европейския парламент даде зелена светлина за преговори по пакет "Мобилност" със Съвета на ЕС и Европейската комисия, след като седмица по-рано отхвърли предложението пакетът да бъде изтеглен от Еврокомисията.