Пет законови промени, които да защитят интереса на потребителите по отношение на действията на монополите представи пред потребителски организации депутатът от Коалиция за България и зам.-председател на енергийната комисия Явор Куюмджиев.

Да се промени изцяло начинът, по който комуникират потребителите с естествените монополи, искат от БСП. В момента ситуацията е такава, че дори даден потребител да не е съгласен със сметката за ток, която е получил, той няма друг изход освен да заплати, а след това евентуално да търси правата си, обясни Куюмджиев.

Предложението в тази посока е при определен процент завишена сметка спрямо минал период клиентът да не бъде задължен да плаща, а доставчикът да е този, който да трябва да докаже, че сметката е реална. Този процент според Куюмджиев ще бъде около 30, но това все още не е категорично решение.

За много по-лесна процедура при несъгласие с измервателните уреди настояват също така управляващите. Към момента потребителят се жалва на съответния доставчик на уреда, който е и негов собственик, което трябва да бъде променено и да се създаде институция, която да бъде арбитър.

С качеството на самата услуга е свързано третото предложение на социалистите. Недопустимо е енерго-разпределителните дружества да подават ниско напрежение и потребителите да избират кой уред трябва да включват, или пък техниката им да гори заради високо напрежение и токови удари. За да потърсят компенсация, в момента потребителите „минават през деветте кръга на Ада" само за да разберат, че никой няма да им плати нищо, посочи Куюмджиев и подчерта, че този въпрос трябва да бъде решен законово.

Много тежък вариант на преимуществото на монополите е процедурата по изключване на електрозахранването, продължи Куюмджиев. В предложенията ще се урежда това изключване да става след надлежно уведомление на потребителя, за да не се получават абсурдни ситуации, когато даден човек се прибира след работа и токът му е спрян.

Не на последно място Коалиция за България работи върху законови промени, които да отменят „незаконната" според Куюмджиев такса за повторно включване. Дори в момента според Закона за енергетиката енерго-разпределителните дружества са длъжни да пуснат тока отново, когато причината за неговото спиране е отстранена. Поради общите условия в договорите с тях обаче е въведена „такса включване" в размер на 70 лв., която социалистите ще преборят. Все още не е ясен точният механизъм, но това ще се случи, стига Народното събрание да го одобри, посочи Куюмджиев.

Тежки критики се чуха по отношение на дейността на ДКЕВР по време на последвалата дискусия. Според Павел Кънев от Федерацията на потребителите, в света няма друг подобен орган, в който по този начин да се назначават за членове чиновници. Навсякъде участници в него са хора от системата.

По отношение на ниското напрежение Кънев даде пример с Унгария, където именно заради активни действия от страна на държавата, която е налагала непрекъснати глоби на EVN, дружеството само си е "взело багажа" и е напуснало държавата, при това без да си търси всички обезщетения.

Радикални мерки поиска Георги Христов от Гражданско движение ДНЕС, според когото предложенията на Куюмджиев се отнасят до борба с последствията, а не с причините. От ДНЕС считат, че имат всички основания да искат нов закон за енергетиката, тъй като разполагат със стотици примери за „терор" от страна на ЕРП-тата по отношение на потребителите.

Димитър Димов от Сдружение за правна помощ на потребителите се спря на въпроса с таксата за повторно включване като посочи, че дружествата я разглеждат като „услуга", каквато тя категорично не е. „Това е тяхно задължение и така пиша в Закона за енергетиката", подчерта той. Що се отнася до прекъсването на тока, трябва изцяло да промени подхода, защото в момента дори за 5 лв. дадено семейство може да остане на тъмно. „Това е крайна мярка, а дружествата имат много други механизми, за да съберат парите си", счита Димов.

Самият Явор Куюмджиев посочи, че заради 1 лв. неплатена сметка му е спиран токът. Червеният депутат е категорично против сегашните срокове за повторно пускане. „Няма как да платиш чрез интернет, трябва да отидеш на следващата сутрин, да чакаш три часа на опашка, да ти кажат, че ще ти включат тока в 24-часов срок", посочи Куюмджиев и настоя, че техническото включване представлява вдигането на един бутон. Какво правим, ако в момента даден потребител не разполага с тези 70 лв. такса, попита той и добави, че това води до оставане без ток в рамките на няколко дни, което е абсолютно недопустимо.

Сериозен проблем е и начина, по който ЕРП-та се отнасят към предписания на Комисията за защита на потребителите и дори към съдебни решения, обясни председателят на КЗП Веселин Златев. По думите му ДКЕВР решава да изпълни съдебно решение буквално „когато му дойде на ум". Комисията се бори с неравноправни клаузи в договорите между потребителите и ЕРП-тата, но когато изпрати решението си до дружествата, те отказват да ги спазят. Осъждаме ги, но по 2 години не можем да приведем в действие съдебно решение, защото чакаме ДКЕВР да ги одобри, коментира той. Много тежък е и процеса по разглеждане на жалби, тъй като ДКЕВР чака писмени отговори от ЕРП-тата, които по някога се бавят с месеци.

В тази връзка Богомил Николов от Асоциацията на активните потребители поиска промени в Закона за защита на потребителите и повече правомощия на комисията, чиито решения да се превръщат в административен акт и ако дадено енерго-разпределително дружество не е съгласно, да става ищец в съда.

Проблемите се много и отнякъде трябва да се почне", обобщи след края на срещата Явор Куюмджиев. Основната идея и задача е да бъдат защитавани правата на гражданите, а останалото е въпрос на работа, подчерта той.

ДКЕВР е независим орган и не можем да им кажем какво да правят, но ще ги помолим да се съобразяват с политиката на новото управление, а именно защита на гражданите и техните права", коментира червеният депутат.

Възможността потребителите да оспорват дадена сметка според него ще бъде "стимул" за ЕРП-тата да не си позволяват подобни своеволия както в началото на годината. "Това беше ненормална ситуация, която не трябва никога да се повтаря", съгласи се той и подчерта, че ако 1 млн. души имат право да не си платят, дружествата никога не биха злоупотребили по този начин.