Служебното правителство ще внесе закон за държавния бюджет в Народното събрание.

Предложеният законопроект за бюджет за 2023 г. ще е с дефицит от 6.4% от БВП, който номинално представлява почти 12 млрд. лв. Служебното правителство и Министерство на финансите е в готовност да съдейства на народните представители за отразяване на всички разумни предложения за ограничаване на бюджетния дефицит, съобщи служебният премиер Гълъб Донев, който със съвместно изявление с финансовия министър Росица Велкова представиха проекта на държавен бюджет за 2023 г.

Със законопроекта не се предлага промяна в данъчната политика и се предвижда нов  дълг в размер на 13.7 млрд. лв. 

В края 2023 г. размерът на дълга ще достигне 46.8 млрд. лв. или 25.3% от БВП.

В мотивите към законопроекта са предложени разнообразни приходни и разходни мерки за привеждането на дефицита в рамките на 3%, а екипът на Министерство на финансите е на разположение на народните представители за отразяване на приемливите за тях възможни корекции в тази посока, увери и Велкова.

"Хазартното отношение към публичните финанси на държавата не бива да се допуска, защото цената ще я плати цялото общество. Спекулациите по отношение на събираемостта на приходите също е опасна.

Гълъб Донев констатира, че в последните дни всички говорят за бюджета. Финансовият план на държавата за оставащите месеци 2023 г. без съмнение е най-сериозната задача пред служебното правителство и политическите коалиции в 49-то Народно събрание. Докато всички говорят за бюджет, в Министерство на финансите се работи усилено по изготвянето му, похвали премиерът работата на ведомството. Премиерът напомни и очакванията в публичното пространство служебното правителство да представи проект за бюджет с 3% дефицит.

Гълъб Донев уточни, че за да се постигне това, без да се орязват социални разходи, служебното правителство е подготвило пакет от промени в данъчното законодателство - възстановяване на намалените ставки на ДДС, данък свръхпечалба и други. "Представихме идеите си за данъчни промени през март месец не за да превръщаме темата за бюджета на държавата в предизборна залъгалка, а за да информиране политическите партии за нашите виждания и да им дадем време за обмислени реакции", каза Гълъб Донев. А защо са се отказали от предложенията - заради критиките, които чули и заради заявеното от двете най-големи коалиции ГЕРБ/СДС и ПП/ДБ, които заявили, че не подкрепят промените. "При ясно заявената липса на парламентарна подкрепа за обявените от служебното правителство промени в данъчното законодателство, внасянето в Народното събрание на бюджет с дефицит от 3% би било с предизвестен финал, подчерта Донев и добави, че когато става дума за парите на държавата "не може да си позволим действия на инат".

"При амбицията да разработи бюджет на държавата при дефицит от 3% бяхме водени от убеждението, че гражданите и бизнесът не трябва да понасят тежестта на нов дълг", каза още премиерът, въпреки че от представеното става ясно, че бюджетът предвижда именно теглене на нов дълг.

Пламен Димитров: Без промяна на данъци, бюджетът няма да се върже

Пламен Димитров: Без промяна на данъци, бюджетът няма да се върже

Връщане на 20% ДДС без детските храни и книгите

Презентираното от Росица Велкова:

При запазване на действащото законодателство приходите по консолидираната фискална програма спрямо актуализираната програма за 2022 г. бележат ръст с 6.1 млрд. лв., а разходите ръст от 11.8 млрд. лв., което води до допълнително влошаване на дефицита с 5.6 млрд. лв. Като относителен дял от БВП приходите са 35.7% за 2023 г. Събираемостта на данъчните приходи е висока и за първото тримесечие на 2023 г. и нараства номинално с 21.1 на сто спрямо същия период на предходната година, въпреки въвеждането на намалени данъчни и акцизни ставки и увеличения на прага за регистрация по ДДС.

Тази висока събираемост не е достатъчна да осигури финансирането на ръста на разходите.

По отношение на политиката по доходите в проекта на бюджета е отразено увеличението на минималната работна заплата от 1 януари от 710 на 780 лв. Предвидено е увеличение на разходите за персонал с 10% за всички бюджетни структури, които не са получили увеличение за 2022 г.

За предучилищното и училищното образование са осигурени 545 млн. лв., от които 465 млн. за възнаграждения на педагогическия персонал и достигане на 125% от средната работна заплата.

Пенсионната политика се базира на допусканията за осъвременявания на всички размери на пенсиите съгласно действащото законодателство с 12 на сто за 2023 г. от 1 юли, като в резултат на това всички взети решения разходите за пенсии по бюджета на ДОО нарастват с 3.7 млрд. лв., спрямо закона за 2022 г.

По усвояване на европейските средства за 2023 г. се предвиждат 2.4 млрд. лв. за окончателни разплащания по стария програмен период 2014-2020 г. с оглед да няма загуба на европейски средства. Натиск оказва и слабото усвояване на средства през 2022 г. по Плана за възстановяване и устойчивост, като са предвидени 1.4 млрд. лв. за инвестиции по ПВУ.

Ръстът на разходите в националния фонд за 2023 г. е с 2.2 млрд. лв. Служебното правителство напълно подкрепя приемането на бюджет в рамките на 3% дефицит и да не се натоварват на българските граждани и бизнес с изплащането на висок размер на дълг.

Законопроектът за държавния бюджет и актуализираната средносрочна бюджетна прогноза за 2023-2025 г. вече са публикувани на сайта на Министерство на финансите.

Любомир Дацов: Бюджетът не е счетоводно упражнение, а политическо решение

Любомир Дацов: Бюджетът не е счетоводно упражнение, а политическо решение

Ако не се вземат необходимите мерки, дефицитът в края на годината ще достигне 5-6 процента от БВП