Министерството на транспорта и съобщенията (МТС) е приключило работа по коригирането на четири обществени поръчки за закупуване на нов железопътен подвижен състав. Документите са изпратени в Агенцията за обществени поръчки и в дирекция "Национален фонд" към Министерството на финансите (МФ) за задължителната процедура по предварителен контрол. След одобрение от двете институции, те ще бъдат обявени повторно, съобщиха от МТС.

Процедурите бяха спрени от транспортния министър Георги Гвоздейков и бяха назначени комисии, които да ревизират условията по поръчките. Очаква се с корекциите да се икономисат средства чрез премахване на допълнителни дейности. Освен това са разширени критериите за допустимост на участниците, за да могат да се включат повече производители така да се създаде по-голяма конкуренция между тях.

Освен доставката на подвижния състав, изпълнителите ще трябва да осигурят и неговата поддръжка за срок от 15 години. Отпада обаче условието за изграждане на ремонтна база за поддръжка, което не е включено в изискванията по плана за възстановяване и устойчивост (ПВУ) и според МТС води до голям риск от забавяне на изпълнението на целия проект. Участниците в процедурите могат да организират поддръжката по най-ефективния, икономичен и пазарен начин, който те сами да определят. Също така се въвежда допълнителна процедура за проверка на подвижния състав в края на 15-годишната поддръжка, с което производителят да удостовери, че той е годен за по-нататъшна експлоатация.

Новият транспортен министър спря жп поръчки заради нарушения в процедурите

Новият транспортен министър спря жп поръчки заради нарушения в процедурите

През следващата седмица ще спре и други

Добавени са изисквания подвижният състав да е в оперативна готовност през 94% или 96% от времето на тримесечие, в зависимост от вида и броя на влаковете. С това се регламентира времето за поддръжка от страна на изпълнителя, което не трябва да надвишава предвидените часове. Указани са и видовете дейности по поддръжка, както и конкретни срокове за реакция.

В новите процедури е заложената формула още за индексация на цената на поддръжката, която е липсвала в условията до момента. Тя се базира на два публично достъпни индекса - за цените на железопътния подвижен състав и размерът на заплатата в областта на транспорта.

Поръчката за 18 маневрени локомотива е разделена на 2 обособени позиции - за 9 локомотива за маневри в депа и 9 - за маневри в частично електрифицирани депа и по коловозите от депата до гарите. За първите 9 локомотива отпада изискването за документи за движение по националната жп мрежа. Очаква се промените да бъдат спестени около 25 млн. лева само от тази процедура.

Предложения се приемат до 60 дни от обявяването на обществените поръчки. След изтичането на този срок, по разпореждане на Гвоздейков е създадена организация за оценяване, класиране, избор на изпълнители и сключване на договори до края на 2023 г. Срокът за изработката и доставка на подвижния състав по четирите поръчки е 33 месеца от подписването на договорите.