Държавата печели много повече от приватизацията на ЕРП-тата, отколкото от дейността им преди това, заяви министърът на икономиката Трайчо Трайков по време на парламентарния контрол в отговор на въпрос на депутата Любомир Владимиров от „Атака" относно намеренията на икономическото министерство за продажба на държавния 33% дял в електроразпределителните дружества.
Министърът подчерта, че с приватизацията на 3-те ЕРП-та държавата е загубила възможност да участва в управлението им - държавата ни участва в надзорните съвети на дружествата, но реално не може да влияе върху оперативните решения.
Въпреки това обаче, сме на печалба. Приходите за държавата от приватизацията, по думите на Трайков, е 1,356 милиарда лева, като тези средства са отишли във фискалния резерв.
Министърът бе категоричен, че от приватизацията на ЕРП-тата държавата е спечелила. 8 пъти по-малко щяла да е печалбата за страната, ако дружествата не са били приватизирани, по думите на министъра. Трайков си обяснява този факт по 2 начина - или се е крало много, или дружествата са били неефективни.
Приватизацията на останалите 33% ще осигури средства за държавния бюджет и фискалния резерв, подчерта икономическият министър. Това по думите му това ще даде възможност правителството да реализира и социалната си политика, ще се раздвижи капиталовия пазар и инвестиционната активност в страната.
Приватизацията на държавния дял от ЕРП-тата на фондовата борса ще даде възможност на пенсионните фондове да купят акции и да черпят печалби и дивидент. Държавата ще продължи да регулира дейността на ЕРП-тата чрез ДКЕВР.
ЕРП-та са от изключително значение за националната и енергийна сигурност на България, подчерта депутатът Владимиров. След като ЕРП-тата са приватизирани, разходите за външни услуги са скочили с 6%. ЕРП-тата са генератор на пари за пенсионните фондове на чужди държави, смята националистът. От Атака настояха за разваляне на приватизационните договори с дружествата.
Трябва да има по-силна държавна ръка в този сектор, смята депутатът от "Атака" и подчерта: "Не желаем постоянно увеличение на тока в България."
Ако от 1 юли тока се повиши, националистите ще искат оставката на шефа на ДКЕВР Ангел Семерджиев.
DDT77
на 24.06.2011 в 18:26:08 #32......една линия, която за 20 години си е сменила собственика 12 пъти - BR, една частна фирма и Лондонското метро са си я прехвърляли като волейболна топка.......... 1.ЧЕТИ една малка извадка от многото. Линиите могат да са държавни но могат да са и частни.Ти си тоя дето твърди че са само държавни.Аз не твърдя че са само частни. Същото е и за електропреносната мрежа.Ти твърдиш че навсякъде била само държавна. Аз твърдя че не е само държавна и държавата все повече се оттегля от тази си дейност. 2. Точно държавно в БГ означава да лапат избрани хора а държавата да налива още пари там. 3. Нищо не казваш за БДЖ, Кремиковци, Топлофикация. Попитах те колко милиарди потънаха в тях. 4. Сто на сто си някой бивш комунистически кадър или синчето на такъв и ти липсва държавното за да може да се обогатяваш от него. И за да може малоумници като теб да се радват на добра службичка с висока заплата за малоумните си идеи които освен да погребат някое предприятие до друго не водят. 5. Казах ти и че комунизма изглежда добре на хартия но на практика не може да се реализира. Същото е и с твоите виждания, но явно само ти не можеш или не искаш да го разбереш. 6. Нямам излишно време за губене да ти повтарям по пет пъти истината и ти да ми твърдиш от идиотщина ли, от глупост ли пак същитепростотии и да викаш на бялото черно, така че това е последният ми пост. Кой разбрал, разбрал. За останалите няма спасение......
gg_
на 24.06.2011 в 16:58:44 #31Ама с комунист какво да спориш, той все неговото си знае, държавно та държавно та да лапат само те. 1. не съм комунист 2. държавно значи да не лапа никой 3. май не си се отървал от сянката на комунизма и ти пречи на здравия разум 4. не можеш дори да повярваш , че демокрация не значи всичко да е частно и на всяка цена 5. аман от тъпи седерастки лозунги
gg_
на 24.06.2011 в 16:49:47 #30знаеш ли кво значи национална мрежа въобще? и обясни как частник може да направи национална мрежа по скоро как да направи частна мрежа, която да дублира националната? тва просто няма как да стане.. цената е колкото да си купиш държава в африка, никой частник няма да го направи, защото мрежата е инвестиция, която е правена още от създаването на англия.. тва не се създава току така от някой си.. линии от по 10-20 км максимум да направи някой, и защо? защото ще си върне парите от тях - иначе никога
gg_
на 24.06.2011 в 16:46:22 #29националната мрежа националната мрежа националната мрежа националната мрежа
gg_
на 24.06.2011 в 16:45:48 #28за да направи връзка с националната мрежа за да направи връзка с националната мрежа за да направи връзка с националната мрежа за да направи връзка с националната мрежа за да направи връзка с националната мрежа
DDT77
на 24.06.2011 в 16:43:34 #27а ето ти от извадките... "В Англия безбройните частни железници си държат всичко, даже има парадокси - за да направи връзка с националната мрежа" не ми вади части от контекста. По надолу изрично пише как се продават линии между държавата и частните дружества. Не съм казал че няма държавно участие но то става все по-малко. А ти ми твърдиш че имало държавен монопол. Ама с комунист какво да спориш, той все неговото си знае, държавно та държавно та да лапат само те. Лек ти ден, не ми се занимава с такива като теб
gg_
на 24.06.2011 в 16:42:07 #26точни японските аец-и печелят не милиарди а трилиони и то месечно - те са си ги избили многократно даже са им останали
gg_
на 24.06.2011 в 16:39:59 #25DDT77 голем си малоумник ей
не ми се спори с латерни.. гат стигнеш японците се обади
DDT77
на 24.06.2011 в 16:38:55 #24за АЕЦ въобще не ми коментирай. И в Япония си мислеха че печелят сега наливат милиарди които техните електроцентрали скоро няма да избият. А за останалите електропроизводители да не падаш от луната че ми говориш че са държавни и държавата печелела от това
gg_
на 24.06.2011 в 16:34:52 #23не спори за неща, които са очевадни
gg_
на 24.06.2011 в 16:32:18 #22абе DDT77 не говори глупости АЕЦ Козлудуй произвежда 2 гигавата на час, изкупната цена от ЧЕЗ , ЕОН, ЕВН е към 3 стотинки тва са 60 000 лв на час тоест милион и полвина на ден... как да не печели, ами ТЕЦ МИ - и той е 2гв.. как да не печели държавата? ти нещо май не си много наясно откъде духа вятъра.. НЕК е най-голямото перо в държавните приходи... а ето ти от извадките... "В Англия безбройните частни железници си държат всичко, даже има парадокси - за да направи връзка с националната мрежа" ". Разпределението се извършва от фирми, които са съсобственост на Electrabel и на съответните общини." ". Около половината от разпределителните компании са собственост на общините, а останалите – на сдружения на потребителите." ти сляп ли си що ли?? а и ти казах едно е разпределител друго е инфраструктура - никъде не пише че частник притежава дълокопроводите на цялата държава
DDT77
на 24.06.2011 в 16:23:32 #21казах ти че тъпия си ти. Чети пак там пише че частните дружества не само ползват релсите, жиците за тока и т.н а и ги притежават. В някои случаи над 80%. Това да ти прилича на държавен монопол ? Чети специално в дадените извадки кой притежава електропреносната мрежа и какъв процент от нея е в частни ръце(ПОДЧЕРТАВАМ ЧАСТНА, А НЕ ДА СЕ ПОЛЗВА ОТ ЧАСТИ ФИРМИ). Да сигурно би било едно такова дружество да е държавно и да се управлява добре, да носи добра печалба и т.н. но това си е утопия. На практика в БГ не може да се осъществи, както го е показала и практиката. Покажи ми поне едно добре печелещо държавно предприятие. Няма такова. А за добре губещи държавни предприятия ти дадох примери където последните години потънаха милиарди левове вместо да има някаква печалба за държавата. Така че в цял свят нещата отиват към отърваване на държавата от подобни дейности и преминаването им в частни ръце. И този процес все повече ще се развива. А ти си живей в 60-те години и ако искаш може да си вярваш и в Комунизма. Като идея изглежда добре, но на практика не може да се реализира
Дано да си ме разбрал. Ако не си, аз не мога да ти помогна.
gg_
на 24.06.2011 в 16:21:10 #20навсякъде общата инфраструктура е държавна.. частни може да са превозвачи, производители на ток, разпределителни дружества, които ползват държавна инфраструктура - така става - така има конкуренция, щото сега примерно ще можеш да избираш чез, еон или евн - и ще избереш най-евтиния - но когато продадеш на частника кабелите - всички дълекопроводи - няма как да избираш - няма конкуренция - има само простотия... ЖП е същата работа - частни влакове, но държавни релси
gg_
на 24.06.2011 в 16:16:43 #19сега от завода до гарата ЖП пътя може да е частен, но иначе всички са държавни по дефиниция
gg_
на 24.06.2011 в 16:15:12 #18DDT77 абе едно е частна компания, друго е частен дълекопровод, виждаш че дори в англия ЖП пътищата са държавни - сега че има и частни има - но англия никога няма да си продаде ЖП пътищата нито жиците за тока - не се прави на идиот... чети внимателно кое е държавно и кое частно.. частните разпределителни са много и те ползват държавните релси и електропроводи и плащат на държавата такси за това, превозвач е едно , ЖП инфраструктура - пътища, тунели, мостове - съвсем друго.... а наште продадоха цялата инфраструктура на чез - разбираш ли за кво иде реч??? или ще се правиш на тъп
DDT77
на 24.06.2011 в 16:04:14 #17В Германия има около 340 частни ж.п. превозвача с много интензивни товарни и пътнически превози. В Германия DB е собственик на инфраструктурата. В Англия безбройните частни железници си държат всичко, даже има парадокси - за да направи връзка с националната мрежа, дадена частна жп компания кара подвижния си състав през линии на конкуренцията, през линии на някое метро и чак тогава се добира до главните линии. Там държавни железници отдавна няма - BR беше приватизирано преди 10-12 години. Като някой превозвач закъса се продава на друг, той го пооправя, стабилизира, печели, губи, продава. Въобще там всичко тече, всичко се променя. Скоро четох за една линия, която за 20 години си е сменила собственика 12 пъти - BR, една частна фирма и Лондонското метро са си я прехвърляли като волейболна топка. толко за железниците ако искаш повече чети в нета Регулативната рамка за електроенергийния сектор е базирана на втория закон за национализацията в Австрия от 1947 година, който постановява, че електроснабдяването в страната е обществена услуга и се извършва от компании, чиито собственици са властите на различни равнища (държава, провинции, общини, градове). Изключение от национализацията правят производствени предприятия с мощност до 200 kW. През 1987 година е направена поправка към закона, в резултат от което през 1989 година 49% от Verbundgesellschaft са приватизирани. ------------------------------------------------------------ В Белгия частната компания Electrabel има доминираща позиция в целия електроенергиен сектор. Тя произвежда 93% от електроенергията в страната. Смесено предприятие между Electrabel и другия по-голям производител на електроенергия SEP извършва преноса в Белгия. Разпределението се извършва от фирми, които са съсобственост на Electrabel и на съответните общини. ------------------------------------------------------------------------ Преносът на електроенергия в Дания се извършва от две компании: ELSAM оперира преносната мрежа в западната част на страната, а ELKRAFT – тази в източната част. Двете мрежи не са свързани чрез системни връзки. В страната има 105 разпределителни компании, които са собственици на осемте най-големи производствени предприятия. Последните генерират 75% от електроенергията в Дания. Тези предприятия, от своя страна, са собственици на двата оператора на преносните мрежи. Останалите 25% от електроенергията се произвеждат от малки предприятия за комбинирано производството на топло- и електроенергия, както и от малки вятърни централи. Около половината от разпределителните компании са собственост на общините, а останалите – на сдружения на потребителите. ----------------------------------------------------------------- В Ирландия преноса и разпределението на електроенергия се извършва изцяло от Electricity Supply Board (ESB). Компанията е собственик на почти всички производствени мощности в страната, -------------------------------------------------------------------- Развитието на електроенергетиката в Испания се вписва в цялостния процес за въвеждане на правилата на конкуренцията в националната икономика. През 1994 година страната приема нов енергиен закон, с който се цели интензифициране на конкуренцията в сектора. Две са доминиращите компании на електроенергийния пазар – държавната Endesa и частната Iberdola – които контролират заедно над 80% от производството, преноса и разпределението на електроенергия. --------------------------------------------------------------------- и още много такива мога да ти извадя http://www.ced.bg/uploads/publication/electric.pdf виж тук ако те интересува И сега какво стана монопол на държавата в цял свят а ? Виж в една Англия какво става и как държавата се отървава от всякакви такива дейности. Същия процес тече и по света. Така че чети повечко преди да пишеш глупости
DDT77
на 24.06.2011 в 15:48:23 #16пропуснах да спомена и БДЖ в тая категория. Ярък пример за това как се източва държавата.
DDT77
на 24.06.2011 в 15:45:11 #15тъп си ти, ако ми остане време след малко ще ти покажа кое къде е монопол. А това че твърдиш че нещата са същите показва че или си много тъп или умишлено се правиш на такъв. Колко милиарда потънаха в Кремиковци и в Топлофикация държавна помощ. Можеш ли да ги сметнеш и да ми кажеш ако не бяха държавни дали държавата щеше да налее такива суми в тях.
gg_
на 24.06.2011 в 15:31:19 #14абе ти тъп ли си - казах ти че няма как да не е монопол.. навсякъде разпределението е монопол, как иначе? всеки ще си строи собствени стълбове и ще опъва кабели ли? ти знаеш ли колко струва подобно нещо? мобилните оператори е съвсем друго - там има как да има конкуренция - всеки си прави клетки и готово - при енергоразпределението НЯМА КАК !!!! там където има голяма инфраструктура има монопол - това са енергоразпределени и ЖП транспорт - във всички държави, навсякъде това е държавно или общинско дори и в САЩ!!! а за комунизма или не - качеството е същото по простата причина, че хората, които работят в чез, еон, евн са си същите - само шапките се смениха - и посоката на движение на парите
DDT77
на 24.06.2011 в 15:06:27 #13Напротив, държавата няма място в тези дейности. Освен това трябва да премахне монопола. И я тоя дето твърди обратното да ми каже в кои държави елекрораспределителните дружества са държавни и имат монопол. И не само за тях. Още щяхте да говорите на два лева за минута ако имаше един мобилен оператор и той държеше монопола за мобилни разговори. И само не ми обяснявайте че при комонизма управлението на държавни предприятия е било калпаво а след това е цъфнало и вързало. Достатъчно е да видиш колко милиарди потънаха в кремиковци и в топлофикация примерно в по-новия период. Ако държавата се беше отървала от тях не само че щеше да има няколко милиарда в повече ами щеше да вземе и данъци. Единствения начин едно нещо да се развива е да създадеш конкуретнтни условия и само да следиш да няма договрки за надуване на цените, другото е наливане на пари в каца без дъно и забогатяване на няколко индивида около подобни предприятия.