Министерството на образованието и науката не се справя адекватно със ситуацията. Това заявяват от "Демократична Бълтария" по повод началото на учебната година в условията на пандемията от коронавирус.

Според тях вместо МОН формулира навреме план за справяне и да разясни ефективно мерките в него, се опитва да се скрие зад насоки, предписания и законодателни промени, които се приемат в последния момент и за които няма яснота, прехвърляйки цялата отговорност върху училищата и учителите.

От ДБ подчертават, че в настоящата ситуация се проявяват още по-ярко нерешените отпреди структурни дефицити в образователната ни система - неспособност да се осигури нормална физическа среда, недостиг на човешки ресурси и капацитет, остарели образователни цели и методи на преподаване, закъсняла цифровизация на образованието, липса на ясна структура на отговорностите.

По тази причина те настояват просветният министър Красимир Вълчев и цялото правителство да подадат оставка.

20-тина ядосани на маските родители протестираха пред МОН

20-тина ядосани на маските родители протестираха пред МОН

Според тях новото нормално не е нормално

От "Демократична България" посочват, че въпреки че на теория учениците и родителите могат да изберат самостоятелна, индивидуална или дистанционна форма на обучение, на практика това едва ли ще се случи, тъй като ден преди началото на учебната година няма никаква яснота при какви условия става това и каква е процедурата.

Те напомнят, че насоките и промените в нормативната уредба декларират възможността при нужда системата да може да превключи към обучение в електронна среда от разстояние. Също както по отношение на здравните и санитарно-хигиенните мерки обаче не изглеждало летните месеци да са използвани за подготовка за целта.

От ДБ посочват следните недостатъци:

  • Не се изгражда надеждна виртуална среда за обучение, нито информационна система за електронен документооборот и управление на данни, която да облекчи административните процеси.
  • Не са предвидени подкрепа и подходящи стимули за учителите за усъвършенстване на дигиталната им компетентност за ефективна комуникация и преподаване в електронна среда.
  • Проблемът с техническата осигуреност на дейността на учители и ученици не е решен навсякъде, което означава, че част от образователния процес няма да бъде провеждан ефективно.
  • Не се разработват подходи и педагогически инструменти, отчитащи спецификите на новите условия на преподаване - както при спазване на висок санитарно-хигиенен стандарт, така и при електронно и дистанционно обучение.
Не повече от 30 минути на ден ще носят маски учениците, успокоява Вълчев

Не повече от 30 минути на ден ще носят маски учениците, успокоява Вълчев

Близо 59 хиляди са първокласниците тази година

От партията изтъкват и невъзможността на някои групи ученици да участват в електронните форми на обучение и съответно тяхното изоставане и излагане на риск от ранно отпадане от образователната система.

От ДБ са категорични, че основната задача на държавата е да гарантира достъпа до качествено образование за всички деца, като това важи и за способността на всички ученици да могат да превключат към обучение в електронна среда. Според тях е необходим ясен ангажимент за преодоляване на съществуващите пречки за това - от осигуряване на подходящи устройства и достъп до интернет до ускорено развиване на дигитални умения, умения за учене, мотивация и лична отговорност.