Депутатите се заеха на първо четене с три законопроекта за предучилищното и училищно образование - на МОН, на "Демократична България" и на "Продължаваме промяната".

Дебатите по темата са оживени, като след направената почивка, дискусията по темата се изостри. 

Николай Денков (ПП-ДБ) призова темата за образованието да бъде надпартийна и всички законопроекти да бъдат разглеждани по същество, а не според политическата принадлежност. Той подчерта, че обществото е разделено по отношение на предмета "Добродетели и религия" и предложи алтернатива - въвеждането на дисциплина "Добродетели и ценности".

Напрежение настъпи след остра реплика на лидера на "Възраждане" Костадин Костадинов, който нарече Денков "бъдещ затворник" и "лъжец". Заради изказването си той получи наказание "забележка" от председателстващия заседанието.

Йорданка Фандъкова (ГЕРБ-СДС) подчерта, че реформата в образованието може да обедини всички политически сили, защото засяга бъдещето на децата. Тя изрази подкрепа за част от мерките, включително за въвеждането на теми, свързани с изкуствения интелект и по-добра подкрепа за учениците със специални образователни потребности.

От "Има такъв народ" Станислав Балабанов заяви, че формацията ще подкрепи "всички смислени предложения", но предупреди, че ежегодната атестация може да доведе до излишен стрес сред педагогическия състав. Според него индикаторите за оценяване трябва да бъдат ясно разписани и справедливи.

Петя Цанкова от "БСП-Обединена левица" заяви, че партията подкрепя засилването на възпитателната функция на училището и идеята за предмет "Добродетели и религия", но настоя да се запази светският характер на образователната система. Тя допълни, че механизмите за оценка на учителите не трябва да се превръщат в инструмент за личен или политически натиск.

Министърът на образованието Красимир Вълчев защити предложените промени, като обясни, че ежегодната оценка цели да направи системата по-отговорна и ефективна. Той уточни, че е предвиден и коригиращ механизъм, включително възможност за обжалване на резултатите.

В крайна сметка депутатите решиха да удължат пленарния ден до изчерпване на дневния ред, за да приключат дебата по всички предложения. Решението за съдбата на законопроектите предстои да бъде взето при гласуването им на първо четене.

Депутатът от ГЕРБ-СДС Тома Биков коментира, че един от големите проблеми на българското общество е липсата на дълбоко познаване на религията, въпреки че няколко поколения българи се опитват да се доближат до нея.

"Вече пет поколения българи слепешком се опитват да стигнат до религията, без да познават нейните принципи", посочи Биков. По думите му страховете, че православието може да навреди на държавата, са напълно неоснователни, тъй като то никога не е било фактор, който да ѝ вреди.

Народният представител подчерта, че изкуственият интелект не притежава морални категории и затова образователната система трябва да бъде подготвена да посрещне това предизвикателство.

"Надявам се, когато българското образование се изправи пред темата за изкуствения интелект, да намери баланс чрез повече хуманитарни науки, повече религия и повече ценности", заяви Биков.

Той допълни, че именно духовното и моралното възпитание могат да помогнат на обществото да се ориентира правилно в света на бързо развиващите се технологии.

Какво предвиждат предложените промени.

Според МОН за изминалите 9 години от приложението на Закона за предучилищното и училищното образование са идентифицирани 20 теми, за които има нужда от промяна.

Първата група промени е свързани със смяна на съществуващи концепции в Закона - за териториалната отговорност в административно наказателните правомощия, които се прехвърлят на директорите; за замяна на четиригодишния период на атестиране с ежегодна оценка на труда; за промяна на съотношението между стабилитет и отговорност при началниците на регионални управления.

Втората група промени са нови политики и надграждане на съществуващи политики - за въвеждане на така наречената езикова интеграция и разширяването на формите на езикова подкрепа; за регламентиране на интеграция на здравни, образователни и социални услуги в системата на образование и грижа в ранна детска възраст; за десегрегация; за разширяване функциите и капацитета на регионалните управления по образованието да осъществяват методическа подкрепа; за регламентиране на статута на учителите методисти; за въвеждане на статут на базови учители; за въвеждане на нов учебен предмет насочен към ценностното формиране на личността и възпитанието в добродетели; за забрана за използването на мобилни телефони.

Третата група промени са корекции в съществуващите политики - за промяна на статута на природо-математическите гимназии като специализирани училища; за отпадане на задълженията на Обществените съвети, свързани с педагогическа експертиза; за отпадане на втория етап на оценяване на учебниците; за прецизиране на видовете дейност за обща и допълнителна подкрепа и механизмите за тяхното предоставяне.

Четвъртата група промени са за елиминиране на празноти в Закона - за Националната гимназия за древни езици и култури да се изнесе на отделен ред като специализирано класическо училище; при изменение и допълнение в учебните програми учебниците да не се преиздават, а да се отпечатва само частта, касаеща промяната, която да се отразява веднага в електронен вариант; за въвеждане на такси за издаване на дубликати на документи.

Петата група промени залага повече принципи в Закона - при оценяването се поставя акцент върху формиращото оценяване и върху социално-емоционалните умения; оценката на педагогическата работа не може да се прави въз основа на документ; въвеждат се така наречените предупредителни мерки, наред със санкциите.

Законопроектът на ДБ създава правила, с които държавата да гарантира качество на предучилищното и училищното образование.

В техния проект образователните цели се дефинират като рамки от компетентности; при образованието и грижата в ранна детска възраст се предлагат правила, които да гарантират не само разширен достъп до услуги, но и качествено взаимодействие между всички ангажирани системи и заинтересовани страни.

МОН затяга мерките в детските градини, но няма да слага видеокамери засега

МОН затяга мерките в детските градини, но няма да слага видеокамери засега

Ако се констатират нарушения при случая в Каблешково, ще бъде потърсена дисциплинарна отговорност

От ДБ предвиждат още да се въведат дефиниции и правила, насочени към превенция на сегрегацията, както и на вторичната сегрегация; изискване за целенасочено внедряване и ползване на иновации и технологии, включително изкуствен интелект; осигурява се засилена връзка между детските градини и училищата чрез съвместни работни групи; предвижда се задължителна езикова диагностика в края на предучилищния период, както и изискване за съвместно планиране и прилагане на интензивни програми за езиково обучение от детските градини и училищата; въвеждане на ежегодно изискване към учителите за минимум три квалификационни кредита и гарантирано участие във вътрешна и междуинституционални форми на учене; обучението по религии остава предмет на свободен избор.

Законопроектът на ПП съдържа няколко предложения, които вносителите считат за особено важни - включването на изкуствения интелект в училищното образование; поставянето на религията в системата на идеологиите и доктрините; Националното външно оценяване да бъде използвано за оценка на качеството на образованието и неговата добавена стойност; директорите да заемат не повече от два последователни мандата по четири години; за въвеждане на дефиниция за пропаганда.

МОН предлага езикова интеграция за първокласниците от малцинствата

МОН предлага езикова интеграция за първокласниците от малцинствата

Очаква се законът да се приеме през есента