Депутатите започнаха работа с обсъждането на декларация, с която парламентът да подкрепи усилията на Министерски съвет да ремонтира спешните обекти по пътищата ни.

След прегласуване, в крайна сметка тя бе приета единодушно със 124 гласа „за".

Още през 2006-2007 година е направен анализ на състоянието на мостовете и виадуктите в страната.

Още от тогава е ясно критичното състояние на част от тях.

Над 4 000 съоръжения имаме по българските пътища, съобщи строителният министър Лиляна Павлова. Нямаме обаче постоянна програма за финансиране на ремонтите на опасните съоръжения.

Част от тях са оценени като изключително рискови, обясни Лиляна Павлова. Общо 11 са най-рисковите съоръжения, като три са особено критични - два на АМ "Тракия" и един на АМ "Хемус".

По думите й има сериозни рискове от пропадане на част от съоръженията. Затова и кабинетът иска да стартира спешен ремонт на опасните обекти. Разчитам на вашата подкрепа да обединим усилията си, изтъкна Павлова и благодари за подкрепата на политическите партии, застанали зад декларацията на НС, изготвена още вчера от управляващите.

Съоръженията трябва да бъдат спешно реконструирани, категоричен бе от своя страна и шефът на АПИ Лазар Лазаров.

Работа ли е на Народното събрание да дава санкция на правителството да прави ремонти?, попита Димчо Михалевски. Народното събрание е законодателният орган, а Министерски съвет има всички ресурси да прилага тези закони, припомни той.

Социалистът обясни, че червените вчера са участвали в разговорите за декларацията, но не са я подкрепили заради изказването на членове на кабинета, че БСП не са правили нищо по време на управленията си през годините, за да укрепят пътните съоръжения. Не е вярно, че нищо не е направено през последните 30 години за мостовете и виадуктите, подчерта Михалевски.

Предишното правителство ремонтира десетки мостове и виадукти, припомни червеният депутат. България разполага с паспортизация на всички мостове и виадукти, каза още Димчо Михалевски. Това е резултат, по думите му, на предходните две правителства.

Той призова да не се всява паника сред населението с твърдения, че едва ли не утре ще се срутят мостовете по пътищата. Червеният депутат обвини директно АПИ, че в последните три години не е предприела нищо, за да укрепи опасните съоръжения. Според Димчо Михалевски, когато се търси политически консенсус, трябва да има коректно отношение между партиите, дори когато те са опоненти. БСП, по думите му, настояват в декларацията да има дългосрочна стратегия за укрепване на стратегията.

Тази декларация не снема отговорността от изпълнителната власт, заяви Христо Бисеров от ДПС. Задължение на МС, според него, е да поддържа републиканската пътна инфраструктура.

Причината за състоянието на пътните съоръжения, по думите на Бисеров, е че не е полагана грижа за съоръженията. Той призна, че вината е и на предишни правителства, но не си спести критиките към сегашната власт, която три години също не се е погрижила за мостовете и виадуктите. Отговорността е и ваша, каза Бисеров. Той призова българската прокуратура да бъде по-внимателна как сега ще се избират фирмите, които ще правят спешните ремонти заради опасения, че ще се заобиколи ЗОП.

Христо Бисеров предлага всяко министерство да отдели част от бюджета си за ремонт на пътища, а не само МРРБ, защото иначе няма да останат пари за предвидени други пътища. Министърът на вътрешните работи да отдели 30 милиона от едномилиардния бюджет на МВР, настоя ДПС депутатът. Не трябва да противопоставяме магистралите на другите пътища, поиска още той.

ГЕРБ показаха добро сътрудничество в търсенето на консенсус. Това смята Иван Иванов от ДСБ. Качеството на инфраструктурата се явява неотложен проблем, подчерта синият депутат. Сините се заканиха да следят дали в макрорамката на следващия бюджет кабинетът ще заложи средства за дългосрочна програма за ремонт на пътищата. Българското население иска добри пътища, с които да стигне до магистралите, които сега ще бъдат ремонтирани, каза още Иван Иванов и призова МС да не изоставя другите пътища.

Каква ирония на съдбата - на човека, който откриваше магистрали, ще му се наложи в края на мандата да закрива магистрали. Това коментира и независимият депутат Георги Терзийски. Правителството се опитва да си измие ръцете с НС, смята той и подчерта, че парламентът приема декларация, а не решение. Така, според Терзийски, отговорността отново остава в МС.

От Атака и днес настояха да се изтегли континента ни от Афганистан, който ни струва 55 милиона лева и тези средства да инвестираме в ремонт на съоръженията.

В декларацията на парламента пише, че 41-ото Народно събрание, след като отчита необходимостта от неотложни действия, породени от последните извънредни събития - земетресение с висока степен на интензивност, поройни дъждове и наводнения, призовава Министерския съвет да предприеме незабавно ремонтно-възстановителни дейности, на база на констатации от технически експертизи на пътните съоръжения - мостове и виадукти, по републиканската пътна мрежа по ред и процедури, предвидени по закон". "

Министерски съвет също трябва да изработи Многогодишна програма за мониторинг и рехабилитация на пътните съоръжения от републиканската пътна мрежа като предвиди същата за финансиране в рамките на бюджетната процедура за държавния бюджет за 2013 г. и в тригодишната фискална рамка 2013 - 2015 г., с източници държавния бюджет, фондовете на ЕС и международните финансови институции", е отбелязано още в декларацията.