Депутатите се заеха с три законопроекта за предучилищното и училищно образование - на МОН, на "Демократична България" и на "Продължаваме промяната".

Според МОН за изминалите 9 години от приложението на Закона за предучилищното и училищното образование са идентифицирани 20 теми, за които има нужда от промяна.

Първата група промени е свързани със смяна на съществуващи концепции в Закона - за териториалната отговорност в административно наказателните правомощия, които се прехвърлят на директорите; за замяна на четиригодишния период на атестиране с ежегодна оценка на труда; за промяна на съотношението между стабилитет и отговорност при началниците на регионални управления.

Втората група промени са нови политики и надграждане на съществуващи политики - за въвеждане на така наречената езикова интеграция и разширяването на формите на езикова подкрепа; за регламентиране на интеграция на здравни, образователни и социални услуги в системата на образование и грижа в ранна детска възраст; за десегрегация; за разширяване функциите и капацитета на регионалните управления по образованието да осъществяват методическа подкрепа; за регламентиране на статута на учителите методисти; за въвеждане на статут на базови учители; за въвеждане на нов учебен предмет насочен към ценностното формиране на личността и възпитанието в добродетели; за забрана за използването на мобилни телефони.

Третата група промени са корекции в съществуващите политики - за промяна на статута на природо-математическите гимназии като специализирани училища; за отпадане на задълженията на Обществените съвети, свързани с педагогическа експертиза; за отпадане на втория етап на оценяване на учебниците; за прецизиране на видовете дейност за обща и допълнителна подкрепа и механизмите за тяхното предоставяне.

Четвъртата група промени са за елиминиране на празноти в Закона - за Националната гимназия за древни езици и култури да се изнесе на отделен ред като специализирано класическо училище; при изменение и допълнение в учебните програми учебниците да не се преиздават, а да се отпечатва само частта, касаеща промяната, която да се отразява веднага в електронен вариант; за въвеждане на такси за издаване на дубликати на документи.

Петата група промени залага повече принципи в Закона - при оценяването се поставя акцент върху формиращото оценяване и върху социално-емоционалните умения; оценката на педагогическата работа не може да се прави въз основа на документ; въвеждат се така наречените предупредителни мерки, наред със санкциите.

Законопроектът на ДБ създава правила, с които държавата да гарантира качество на предучилищното и училищното образование.

В техния проект образователните цели се дефинират като рамки от компетентности; при образованието и грижата в ранна детска възраст се предлагат правила, които да гарантират не само разширен достъп до услуги, но и качествено взаимодействие между всички ангажирани системи и заинтересовани страни.

МОН затяга мерките в детските градини, но няма да слага видеокамери засега

МОН затяга мерките в детските градини, но няма да слага видеокамери засега

Ако се констатират нарушения при случая в Каблешково, ще бъде потърсена дисциплинарна отговорност

От ДБ предвиждат още да се въведат дефиниции и правила, насочени към превенция на сегрегацията, както и на вторичната сегрегация; изискване за целенасочено внедряване и ползване на иновации и технологии, включително изкуствен интелект; осигурява се засилена връзка между детските градини и училищата чрез съвместни работни групи; предвижда се задължителна езикова диагностика в края на предучилищния период, както и изискване за съвместно планиране и прилагане на интензивни програми за езиково обучение от детските градини и училищата; въвеждане на ежегодно изискване към учителите за минимум три квалификационни кредита и гарантирано участие във вътрешна и междуинституционални форми на учене; обучението по религии остава предмет на свободен избор.

Законопроектът на ПП съдържа няколко предложения, които вносителите считат за особено важни - включването на изкуствения интелект в училищното образование; поставянето на религията в системата на идеологиите и доктрините; Националното външно оценяване да бъде използвано за оценка на качеството на образованието и неговата добавена стойност; директорите да заемат не повече от два последователни мандата по четири години; за въвеждане на дефиниция за пропаганда.

МОН предлага езикова интеграция за първокласниците от малцинствата

МОН предлага езикова интеграция за първокласниците от малцинствата

Очаква се законът да се приеме през есента