Депутатите подхванаха втората стъпка от съдебната реформа, а именно второто четене на законопроект за изменение и допълнение на Закона за съдебната власт.

Очаквано по време на дебатите те „захапаха” заплатите на членовете на ВСС.

До момента член на ВСС е получавал заплата толкова, колкото съдия от ВКС, посочи реформаторът Мартин Димитров. Защо досега това е било така, попита той.

7 бона заплата за ВСС, решиха депутати

7 бона заплата за ВСС, решиха депутати

Членовете на ВСС ще взимат колкото главния прокурор

Предлага се увеличение на заплатата на състава на ВСС, което разбуни духовете.

Какво е новото и какво налага тази промяна? Повече работа ли ще вършат? Защо трябва да им се увеличава заплатата на членовете на ВСС? Защо преди два месеца искахме заедно смяната на състав на ВСС, а сега предлагате те да бъдат едни от най-високо платените в държавата”, отправи куп въпроси Мартин Димитров.

„По време на комунизма имаше една поговорка: „Който не работи, не трябва да яде", сега е „Който не е крал, не трябва да стане член", подчерта патриотът Емил Димитров. Според него членовете на ВСС, които се избират, са успели и реализирани хора.

Защо членовете на ВСС трябва да са бедни и нещастни, включи се и председателят на правната комисия Данаил Кирилов.

Предлаганите в законопроекта промени са съобразени с приетите изменения в Конституцията и са в изпълнение на основните мерки, предвидени в Актуализираната стратегия за продължаване на съдебната реформа.

Законопроектът цели осигуряване на статута на Висшия съдебен съвет (ВСС) като независим и ефективен орган, гарантиращ прозрачни назначения в съдебната власт и ползващ се с доверието на обществото и на съдиите, прокурорите и следователите.

Предвидената промяна в структурата и организацията на ВСС е насочена към укрепване независимостта на съдебната власт, като не се допуска членовете на ВСС, които представляват прокурорите и следователите, да участват в решаването на кадрови и дисциплинарни въпроси на съдиите и обратното. Предвидено е решенията за назначаване, повишаване и освобождаване на магистрати да се вземат самостоятелно от колегията на съдиите и колегията на прокурорите и следователите при условия на явен вот и без „въздържал се”.

Законопроектът предвижда създаването на постоянни комисии по атестирането и конкурсите към всяка от двете колегии на ВСС, в които наред с членове на колегията, да участват и действащи магистрати, избирани съответно за съдийската колегия от Пленумите на Върховния касационен съд и на Върховния административен съд, а за прокурорската колегия – от общите събрания на прокурорите от Върховна касационна прокуратура и от Върховна административна прокуратура и от общото събрание на следователите от Националната следствена служба.

В компетентността на Пленума на ВСС остава решаването на общите за съдебната система въпроси като бюджет, годишни доклади за дейността и управлението на недвижимите имоти на съдебната власт, както и други въпроси от обща компетентност.

Чрез предложението за въвеждане на квалифицирани мнозинства за приемането на всички решения по кадрови въпроси се цели да не се допусне парламентарната квота на ВСС самостоятелно да определя кадровата политика на съдебната власт. Прозрачността при вземането на решения от двете колегии и от пленума се гарантира чрез изискването за явно гласуване и недопускането на въздържане при гласуването.

С предлагания законопроект изрично е изключена възможността членовете на ВСС да получават допълнително възнаграждение за участието си в комисии към Съвета.

Със законопроекта се предлага подробно регламентиране на начина на избор на членовете на ВСС от квотата на Народното събрание. Предвижда се при номинирането на кандидати народните представители задължително да посочват за коя от двете колегии се предлага конкретният кандидат. Предлага се изборът да се извършва измежду магистрати, хабилитирани учени по правни науки, адвокати или други юристи с високи професионални и нравствени качества.

Гаранция за избора на професионалисти с безспорен авторитет е предложеното квалифицирано мнозинство за вземане на решението от Народното събрание, според което за тях трябва да са гласували не по-малко от 2/3 от народните представители.

Законопроектът предвижда въвеждането на пряк избор на членовете на ВСС от магистратската квота, като се гарантира широка представителност и прозрачност, ясни условия и тайно гласуване.

Предлага се подробна уредба на сроковете за номинации и на правилата за провеждането на изборите от професионалната квота; на правилата относно утвърждаването на образците и отпечатването на бюлетините, публичността на общото събрание, присъствието на наблюдатели във всички фази на изборния процес, както и относно определянето, обявяването и оспорването на резултатите от изборите.

Освен гласуване с хартиени бюлетини, в преходните и заключителни разпоредби е предвидена и възможност за провеждане на вота по електронен път или с машинно гласуване.