Депутатите приеха на второ четене промените в Закона за железопътния транспорт.
В законопроекта се предлага разпоредба, според която лицата, участващи в органите на управление на управител на железопътна инфраструктура и ръководителите, които са на тяхно пряко подчинение и са отговорни за вземането на решения във връзка с основните им функции, да работят безпристрастно и тяхната безпристрастност да не е повлияна от никакви конфликти на интереси.
Те не могат да извършват и конкурентна дейност, както и да бъдат в договорни отношения с железопътни предприятия, дружества или сдружения.
Конкретната цел, свързана с гарантирането, че дадено железопътно предприятие или друго юридическо лице не упражнява решаващо влияние върху управителя на инфраструктурата във връзка с основните му функции, не е постигната.
Националното право трябва ясно и изрично да възпрепятства упражняването на решаващо влияние върху съществените функции на управителя на инфраструктура, независимо дали тези функции се упражняват пряко от управителя на инфраструктурата или се възлагат на друг субект.
В тази посока със законопроекта се предлага текст, според който държавни органи, железопътни предприятия или други лица не могат да упражняват решаващо влияние върху управителя на железопътна инфраструктура по отношение на основните му функции.
Законопроектът предвижда и изменение на разпоредби от Закона за железопътния транспорт, свързани с безпристрастността на управителя на инфраструктура по отношение на управлението на трафика и планирането на поддръжката, както и текстове, отнасящи се до възлагането на дейности на външни изпълнители и споделяне на функциите на управителя на инфраструктура, както и функциите на регулаторния орган.
Предвидено е Изпълнителна агенция "Железопътна администрация" като регулаторен орган, да упражнява контрол по своя инициатива и да взема решения за налагане на подходящи мерки за коригиране на дискриминация по отношение на заявителите, нарушения на пазара и други нежелателни тенденции на пазара без това да засяга правомощията на Комисията за защита на конкуренцията за осигуряване на конкуренцията на пазара за железопътни услуги.