Да има еднакви правила за всички учебни центрове, поставяйки ги при равни условия. Това е целта на проекта на Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 37 за условията и реда за обучение на кандидатите за придобиване на правоспособност за управление на моторно превозно средство и условията и реда за издаване на разрешение за тяхното обучение.
Предложенията бяха представени от изпълнителния директор на ИА "Автомобилна администрация" Бойко Рановски и заместник изпълнителния директор на ИА "Автомобилна администрация" Дамян Войновски.
По думите на Войновски е важно да може да се гарантира качеството на обучението и да се избегне нелоялната конкуренция, която влошава обучението.
Очакванията са, че чрез електронна система ще постигнем прозрачно и гарантирано обучение. Ще намалим административната тежест, като премахнем хартиените документи. "Курсистите и техните родители ще имат достъп до досието на курсиста, преминатото обучение и пътищата по които се е упражнявал.
Веднъж вписани в регистрите инструкторите и учебните автомобили ще могат да бъдат местени в различни учебни центрове без необходимост от представяне на допълнителни документи, каквото е изискването към момента. Важно е да се отбележи, че достъпът до системата ще бъде безплатен, както за учебните центрове, така и за курсистите", допълни Бойко Рановски.
Започна едномесечното обществено обсъждане на наредбата. След приключване на обсъждането всички бележки ще бъдат разгледани и ще бъдат поканени заинтересованите страни за широко публично дебатиране на промените. След изчистването на всички спорни моменти наредбата ще бъде предложена за одобрение от министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията", каза още Бойко Рановски.
"Последните данни показват, че за шестте месеца на 2020 г. тежките катастрофи с участието на нови водачи са 96 с 24 загинали и 108 ранени. При тези произшествия 35 от водачите са самокатастрофирали, при което са загинали 6 и са ранени 35 участници в движението. В населени места са настъпили 47 тежки ПТП с нови водачи, като 10 са загинали, а 52 са ранени", каза Рановски.
Според статистиката извън населени места тежките инциденти са 49, с 14 загинали и 56 ранени. Той е категоричен, че голяма част от тези произшествия са причинени от слаба подготовка на водачите, липса на обучение и изпит извън населено място, подценяване на ситуациите които възникват на пътя, недобра преценка и реакция за избягване на пътен инцидент, движение с висока и несъобразена скорост, обясни Рановски.
Проектът на Наредбата е публикуван на страницата на МТИТС, на Портала за обществени консултации на Министерския съвет - strategy.bg.