40% от всички катастрофи са причинени от неправилно възприемане на пътните условия от страна на шофьорите. Основните причини са неправилна организация на движението или липса на такава, неравности по пътното платно и недостатъчно сцепление между гумите и асфалта. Това сочат данните от проучване на Института за пътна безопасност (ИПБ).

Във връзка с твърденията на шефа на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) Йордан Вълчев, че пътищата не са били поддържани заради липса на сключени договори за тази дейност, неправителствената организация е анализирала официалните бюджетни данни за разходването на средства в това направление. От ИПБ посочват, че за периода 2022-2023 година АПИ е похарчила за текущ ремонт и поддръжка 1,7 милиарда лева и отчитат сумата като рекордна. За сравнение - за същата дейност в периода 2019-2020 година са вложени около 184 млн. лева. За 2024 г. пък са изразходвани 750 млн. лв. от предвидени 1,7 млрд. лв.

Регионалният министър нареди незабавна проверка на участъците с концентрация на ПТП

Регионалният министър нареди незабавна проверка на участъците с концентрация на ПТП

След тежката катастрофа край Телиш

От неправителствената организация обобщават, че за три години са за текущ ремонт и поддръжка са похарчени 2,5 млрд. лв. при близо десетократно увеличение на използваните за това средства, а подобряване на пътната инфраструктура не е налице.

От Института за пътна безопасност посочват, че председателят на УС на АПИ инж. Йордан Вълчев е в ръководството на пътната агенция от ноември 2023 г. и питат как поверената му институция е похарчила близо 1 млрд. лв., без да е имала договори. "Нещо повече, АПИ упорито продължава да работи в мъгла, като не публикува месечните си финансови отчети", допълват от организацията.

Снимка 711666

Източник: ИПБ

Изводите на ИПБ са, че администрацията на АПИ е некомпетентна да управлява ресурсите за поддръжка и ремонт на пътищата, а същевременно в пътната агенция е налице и корупция.

Според неправителствената организация не възможно който и да е един държавен служител да бъде замесен в корупция за милиарди левове, без да бъде покровителстван от политиците. От ИПБ отбелязват, че в периода 2019-2025 г. са сменени 7 управителни съвета на АПИ и почти никакви шефове на дирекции в пътната агенция. По мнение на Института за пътна безопасност така излиза, че политиците приемат служителите на АПИ за компетентни.

Йордан Вълчев уважи искането на регионалния министър за уволения в АПИ и ОПУ-Плевен

Йордан Вълчев уважи искането на регионалния министър за уволения в АПИ и ОПУ-Плевен

Обмисля се разделяне на разследването за катастрофата за смъртта на Сияна в две отделни направления

"Корупцията ли ни убива по пътищата на България", питат от ИПБ.

"Сега се организират протести срещу пътните убийци, но те не били политически. Какви са тогава и срещу кого протестират? Срещу държавата. А нима държавата не се представлява от политиците, които ние избираме", изтъкват от организацията и допълват, че не става ясно как системата може да бъде променена с молебен пред катедралата "Александър Невски".

Родители протестират срещу войната по пътищата, искат оставката на шефа на АПИ

Родители протестират срещу войната по пътищата, искат оставката на шефа на АПИ

"Излезли сме да се борим за правото на живот на останалите, нашите ги няма, за нашите е късно", заяви Петя Иванова от "Ангели на пътя"

От Института за пътна безопасност предупреждават, че се прави пореден опит гневните граждани да бъдат излъгани и употребени, а страхът да продължава да убива хора по пътищата. "За една нощ майките, загубили деца по пътищата, промениха мнението си - от оставка към благодарности. Какво се е случило през тази нощ - само те си знаят. Цели се да бъдат скрити имената на истинските виновници за състоянието на пътната безопасност. Никой гражданин не се качва в автомобила, за да прави катастрофи и да убива", заявяват от неправителствената организация.

От ИПБ посочват още, че настоящият премиер Росен Желязков и правителството му имат възможност да променят изцяло системата за управление на пътищата в България и да създадат механизмите за прозрачно и ефективно разходване на ресурсите за ремонт и поддръжка на пътищата. "В противен случай ще остане в историята като Мистър 20%", добавят от организацията.

Желязков: Искам пълен контрол, хората трябва да пътуват безопасно

Желязков: Искам пълен контрол, хората трябва да пътуват безопасно

Кабинетът създава постоянно действащ координационен механизъм за борба с контрабандата