Още днес Министерски съвет внася в деловодството на Народното събрание бюджета за 2025 година. Това стана ясно от коментара на премиера Росен Желязков в началото на днешното извънредно заседание на кабинета.
Бюджетът цели балансиран растеж без увеличаване на данъците, ръст на доходите и на капиталовите разходи. Заварихме предизвикателства, заяви Желязков, но по думите му кабинетът не гледа назад, защото, "който гледа назад, ще се спъне напред".
Той благодари на партньорите, че преодолели политическите идеологии и различия и тълкува това като знак за дългосрочност на управлението.
Днес е много важен ден за България, доволна е и Теменужка Петкова за доклада на Евростат за инфлацията. Затова и тя иска още днес да бъде взето решение да искаме конвергентен доклад от ЕК за членството ни в Еврозоната.
За управленската програма Томислав Дончев анонсира, че това е консистенен документ с ясна политическа логика. Програмата не била механичен сбор от идеите на партиите във властта. Изградени били и механизми за отчетност за изпълнението на програмата.
Амбицията е за балансиран бюджет и в бъдеще. Заложена е енергийна сигурност и развитие на ядрената енергетика. Модернизация на армията кабинетът Желязков вижда с участието на българската индустрия.
Припомняме, че по-рано през деня се състоя съвещание на Тристранката, на което бе представен бюджетът за тази година, а властта вече заяви намеренията си за ако не бърза, то поне експедитивна писта за бюджета.
По-късно от Министерски съвет съобщиха, че правителството е одобрило проекта за Закон за държавния бюджет от 2025 г.
Бюджетното салдо по консолидираната фискална програма (КФП) за всяка година от прогнозния период 2025-2028 г. е дефицит, вариращ в рамките от 2,2-3,0% от БВП с низходяща тенденция. Това се дължи на осигуряването на разходни политики за 2025 и 2026 г., преобладаващо базирани на решения от 2024 г. със съответните приходни мерки, като за 2027 и 2028 г. дефицитът намалява, съответно до 2,7 и 2,2% от БВП.
В средносрочен план се очаква устойчив номинален ръст на приходите, вкл. на данъчно-осигурителните, като помощите от чужбина след ръст през 2025 г. намаляват леко през следващата година и бележат по-значителен спад през следващите две години, което се дължи на етапите на реализация на програмите, съфинансирани от ЕС.
В средносрочен план разходите по КФП са в рамките на 40%-то правило по ЗПФ (без разходите, извършвани от сметки за средства от ЕС и по други международни програми и договори, приравнени към тях, вкл. свързаното с тях национално съфинансиране), като варират в диапазона 39,5-40,0% от БВП за периода 2025-2028 г.
Въз основа на допусканията за ново дългово финансиране през периода 2025-2028 г. се предвижда държавният дълг да достигне съответно до 61,7 млрд. лв. (28,6% от БВП) през 2025 г., 72,4 млрд. лв. (31,9% от БВП) през 2026 г., 81,5 млрд. лв. (34,3% от БВП) през 2027 г. и 88,9 млрд. лв. (36,0% от БВП) през 2028 г.
Минималният размер на фискалния резерв към 31.12.2025 г. е предвиден да остане непроменен спрямо заложения в Закона за държавния бюджет на Република България за 2024 г. в размер на 4,5 млрд. лв.
През периода 2025-2028 г. данъчната политика ще е ориентирана към постигане на макроикономическа и бюджетна стабилност в средносрочен и дългосрочен план и осигуряване на необходимия финансов ресурс за изпълнение на разходните политики на правителството. Основните цели на данъчната политика за периода отново са насочени към поддържане на икономическия растеж, подобряване на бизнес средата, борбата с данъчните злоупотреби и повишаване на фискалната устойчивост в дългосрочен план.
С цел повишаване на приходите в държавния бюджет са предложени мерки в данъчното законодателство, ефектите от които са взети предвид при прогнозиране на приходите от данъци сред тях са:
- Усъвършенстване на фискалния контрол чрез надграждане на информационната система и оптимизиране на анализа на риска;
- Предложен е нов акцизен календар за акцизните ставки на тютюна и тютюневите изделия. Мярката е продължение на практиката за балансирано поетапно увеличаване на акцизните ставки върху тютюна и тютюневите изделия. Свързана е с оптимизиране на бюджетните приходи като подобен подход се прилага и към момента в акцизното законодателство с оглед на значителния дял на постъпленията от акциз върху тютюна и тютюневите изделия от общите данъчни приходи в държавния бюджет. В този смисъл мярката е предложена като продължение на наложената вече практика за осигуряване на прозрачност на процесите, предвидимост за бизнеса и стабилност за потребителите. В тази връзка и доколкото с преразглеждането на Директива 2011/64/ЕС на Съвета се очакват значително по-високи изисквания към минималните нива на данъчно облагане посредством въвеждането на поетапно увеличаване на акциза ще се намали изоставането на страната ни спрямо останалите държави членки в ЕС;
- Изсветляване на сивата икономика в областта на горивата, чрез лимитиране на възможността неполучени на бензиностанциите касови бележки да се използват за предоставяне на други субекти с цел издаване на фактури, по които да се приспада неправомерно данъчен кредит по ЗДДС. Предвидената законова промяна намалява възможностите за измами с данък върху добавена стойност, свързани с "търговията" с касови бележки и съответно с източване на ДДС.
Осигурителната политика предвижда за 2025 г. и за 2026 г. да се запази размерът на осигурителната вноска за фонд "Пенсии" на Държавното обществено осигуряване (ДОО) на нивото от 2024 г. Запазват се и размерите на осигурителните вноски за другите фондове на ДОО, а също и съотношенията между осигурителите и осигурените лица.
Минималният осигурителен доход за самоосигуряващите се лица се увеличава от 1 април 2025 г. на 1 077 лв. Минималният осигурителен доход за земеделските стопани и тютюнопроизводители също се увеличава от 1 април 2025 г. на 1 077 лв.
Максималният осигурителен доход за всички осигурени лица се увеличава за целия прогнозен период съответно от 1 април 2025 г. на 4 130 лв., за 2026 г. на 4 430 лв., за 2027 г. - 4 730 лв. и за 2028 г. - 5 030 лв.
Разходни политики. Разчетите за разходите по проекта на Закон за държавния бюджет на Република България за 2025 г. са изготвени въз основа на действащото законодателство, както и при отчитане на ефектите от отразяване на настъпилите промени в нормативни актове, влизащи в сила от 01.01.2025 г.
Основните разходни политики, водещи до повишаване в разходната част на бюджета за периода 2025-2028 г., са, както следва:
- В разчетите за периода 2025-2028 г. е взето предвид увеличението на размера на минималната работна заплата (МРЗ) от 1 януари 2025 г. - от 933 лв. на 1 077 лв.;
- Предвидено е увеличение на максималния осигурителен доход от 3 750 лв. на 4 130 лв. от 1 април 2025 г., съответно 4 430 лв. от 1 януари 2026 г., 4 730 лв. от 1 януари 2027 г. и 5 030 от 1 януари 2028 г.;
- Минималният осигурителен доход за самоосигуряващите се лица от 1 април 2025г. е 1 077 лв.;
- Запазване на размера на обезщетението за отглеждане на дете до двегодишна възраст - 780 лв.;
- За периода 2025-2028 г. пенсиите за трудова дейност, отпуснати до 31 декември на предходната година, се осъвременяват от 1 юли на съответната година по чл. 100 от КСО или т.нар. "швейцарско правило". За осъвременяване на пенсиите от 1 юли 2025 година са предвидени допълнителни средства в размер на 1 033,1 млн. лв.;
- В проектобюджета за 2025 г. е разчетено увеличение на разходите за персонал с 5% за структурите, за които не са предвидени други увеличения в изпълнение на приети нормативни актове и действащи политики;
- През 2025 г. е запазена политиката за увеличение на възнагражденията на педагогическия персонал в средното образование със 125% от средната брутна работна заплата за 2024 г., като ефектът в разходите е увеличение от 499 млн. лв.
Инвестиционна политика. В зависимост от ограничения бюджетен ресурс и извършената от ПРБ приоритизация са обособени основните стратегически инвестиционни проекти, които са включени в "Програма за приоритетни стратегически инвестиционни проекти с национално финансиране за периода 2025-2028 г." - приложение към проекта на Закон за държавния бюджет на Република България (ЗДБРБ) за 2025 г., като срокът на програмата е съобразен с изготвянето на Националния фискално-структурен план на Република България за периода 2025-2028 г. Приоритетните стратегически инвестиционни проекти са финансово обезпечени, като необходимите средства за тяхната реализация през 2025 г. година са предвидени в рамките на утвърдените капиталови разходи по бюджетите на ПРБ за 2025 г.
За периода 2025-2027 г. се предвижда продължаване на Инвестиционната програма за общински проекти, като е определен размерът на финансирането за 2025 г., което ще допринесе за създаване на условия за нови инвестиции в регионите и подобряване на конкурентоспособността на отделните общини. Предвиденият ресурс за 2025 г. е в размер до 1 650 млн. лв., в това число 750 млн. лв. се предоставят от централния бюджет чрез бюджета на МРРБ и до 900 млн. лв. чрез разплащане от Българската банка за развитие при условия и по ред, определени с акт на Министерския съвет. Това ще осигури предвидимост на общините за изпълнение на стартирали проекти и ще позволи да се постигнат заложените цели за подобряване на инфраструктурата в общините и съответно икономическото им развитие.
Средната пенсия ще достигне 975 лв. през 2025 г.
Средната пенсия през 2025 г. ще достигне 975,18 лв. Това предвижда проектът на Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2025 г., който беше одобрен от правителството. В сравнение с настоящата година средната пенсия се очаква да се повиши с 10,4%. Ръстът надхвърля значително прогнозната средногодишна инфлация за догодина от 2,4%, което означава, че покупателната способност на пенсиите ще се повиши.
Проектът предвижда от 1 юли всички пенсии, отпуснати до края на 2024 г., да се осъвременят по чл. 100 от Кодекса за социално осигуряване (КСО) с 8,6%. От същата дата минималният размер на пенсията за осигурителен стаж и възраст при пълен осигурителен стаж ще се повиши от 580,57 лв. на 630,50 лв. Максималният размер на получаваните една или повече пенсии се запазва на 3 400 лв. От 1 юли 2025 г. размерът на социалната пенсия за старост и свързаните с нея пенсии и добавки също ще се увеличи с процента, определен по чл. 100 от КСО.
През 2025 г. жените, работещи трета категория труд, ще могат да се пенсионират, ако са навършили 62 години и 4 месеца и имат 36 години и 8 месеца осигурителен стаж. За мъжете изискванията ще са 64 години и 8 месеца навършена възраст и 39 години и 8 месеца осигурителен стаж.
През 2025 г. за изплащане на всички видове пенсии и добавките към тях са предвидени 24 103,6 млн. лв. Тези разходи са с 2 499,6 млн. лв. или с 11,6 % повече спрямо 2024 г. Общият размер на разходите по консолидирания бюджет на държавното обществено осигуряване за 2025 г. е близо 27,4 млрд. лв.
От 1 април 2025 г. минималният осигурителен доход за самоосигуряващите се лица се увеличава от 933 лв. на 1 077 лв. От същата дата се повишава и максималният осигурителен доход за всички осигурени лица от 3750 лв. на 4130 лв.
Запазват се размерите на всички осигурителни вноски и съотношенията при изплащането им между осигурителите и осигурените лица, както и минималният и максимален дневен размер на обезщетението за безработица. Размерът на обезщетението за отглеждане на дете до 2-годишна възраст и за отглеждане на дете до 8-годишна възраст на бащата (осиновителя) също остава без промяна и през 2025 г. ще бъде 780 лв.
Със законопроекта е предвидена промяна в условията за получаване на обезщетение при бременност и раждане, за отглеждане на дете до 2-годишна възраст, при осиновяване на дете до 5-годишна възраст или за отглеждане на дете до 8-годишна възраст. Тя се отнася за случаите, в които родителите ползват посочените отпуски и парични обезщетения по едно правоотношение, а в същото време работят по друг трудов договор.
От 1 юли 2025 г., майката или бащата, които се грижат за детето, ще могат да получат някое от тези плащания в пълен размер при условие, че не упражняват трудова дейност, за която се осигуряват за общо заболяване и майчинство. Мотивът за промяната е, че отпуските за бременност и раждане и отглеждане на дете са целеви и се предоставят на работещите родители и осиновители, за да се грижат за децата в семейна среда.
В случай, че родителите работят на трудов договор, те запазват правото си на обезщетение за това, че не използват отпуска за бременност и раждане, за отглеждане на дете до 2-годишна възраст или при осиновяване на дете до 5-годишна възраст. В този случай те ще получават 50% от сумата, която са получавали като обезщетение, преди да се върнат на работа.
Одобрен е законопроектът за бюджета на НЗОК за 2025 г.
Министерският съвет прие Решение за одобряване на проект на Закон за бюджета на Националната здравноосигурителна каса за 2025 г.
Предвидени са 9 474 716,2 хил. лв. приходи и трансфери. Здравноосигурителните приходи са в размер на 9 256 409,0 хил. лв., от които 5 746 704,3 хил. лв. са приходи от здравноосигурителни вноски и 3 509 704,7 хил. лв. са трансфери за здравно осигуряване.
Общо разходите за 2025 г. по проекта на Закон за бюджета на НЗОК са в размер на 9 474 716,2 хил. лв.
Приходите и разходите по законопроекта са с 1 306 363,1 хил. лв. повече спрямо Закона за бюджета на Националната здравноосигурителна каса за 2024 г., или 16,0 % ръст.
Средствата за здравноосигурителни плащания са в размер на 8 873 878,9 хил. лв., което представлява увеличение с 1 242 947,5 хил. лв. спрямо Закона за бюджета на Националната здравноосигурителна каса за 2024 г., или 16,3 % ръст.
През 2025 г. се предвижда Министерството на здравеопазването ежемесечно да предоставя трансфер към бюджета на НЗОК, в общ годишен размер - 191 132,3 хил. лв., за заплащане на дейности извън обхвата на задължителното здравно осигуряване.
Проектът на Закон за бюджета на Националната здравноосигурителна каса за 2025 година е съставен в съответствие с бюджетната рамка при запазване на размера на здравноосигурителната вноска в размер на 8 %. Проектът на Закон за бюджета на НЗОК за 2025 г. предвижда публичните средства да бъдат изразходвани законосъобразно, прозрачно и ефективно.
Заложените параметри на проекта на бюджет на НЗОК за 2025 г. създават стабилна финансова рамка за функциониране на системата на здравното осигуряване.
Одобрена е и Стратегия за управление на държавния дълг за периода 2025 - 2028 година
На основание на Закона за държавния дълг и Закона за публичните финанси е одобрена Стратегия за управление на държавния дълг за периода 2025 - 2028 година.
В нея са заложени водещите принципи и насоки на политиката по управление на държавния дълг през следващите четири години, като същевременно са описани индикативните мерки и използваният инструментариум за постигане на заложените стратегически цели. Времевият обхват на стратегията е разширен на 4 години в контекста на приемането на ревизираната рамка за икономическо управление на ЕС. Тя се базира на допусканията за необходимото дългово финансиране и параметрите на държавния дълг, при които са изготвени проектите на Закона за държавния бюджет на Република България за 2025 г. и на Актуализираната средносрочна бюджетна прогноза за периода 2025 - 2028 г. По този начин се осигурява консистентност и съгласуваност между посочените документи по отношение на политиката по управление на държавния дълг.
Основната цел на дълговато управление се запазва непроменена и е за осигуряване на необходимите средства за рефинансиране на дълга в обращение, финансиране на планирания дефицит по държавния бюджет и обезпечаване на ликвидната позиция на фискалния резерв.
Публичното оповестяване на Стратегията е гаранция за предвидимост и прозрачност на процесите по управление на държавния дълг.
Правителството иска извънредни доклади за конвергенцията за България
На своето заседание днес правителството одобри Решение за отправяне на искане до Европейската комисия и Европейската централна банка за изготвяне на извънредни доклади за конвергенцията за Република България. Решението е в следствие на публикуваните на 24 февруари 2025 г. данни на Евростат за инфлацията в страните от ЕС, според които референтната стойност на критерия за ценова стабилност с данни за януари 2025 г. се изчислява на 2,6%. Инфлацията в България за същия период също е 2,6%, което означава, че с данните към януари т.г. страната ни покрива и последния критерий за членство в еврозоната.
С акта Министерският съвет упълномощава министъра на финансите и предлага на управителя на Българската народна банка да подпишат писмо, съдържащо искане за изготвяне на извънредни доклади за конвергенцията, и да го изпратят до председателя на Европейската комисия и председателя на Европейската централна банка.
Решението е изготвено в изпълнение на Решение на Народното събрание от 26 юли 2024 г. за ускоряване и завършване на процеса по практическата подготовка за приемане на еврото в Република България и в съответствие с чл. 140, параграф 1 от Договора за функционирането на Европейския съюз, за изготвянето на извънредни конвергентни доклади от Европейската комисия и Европейската централна банка.
Legalen
на 25.02.2025 в 10:32:54 #1«Заварихме предизвикателства, заяви Желязков, но по думите му кабинетът не гледа назад, защото, "който гледа назад, ще се спъне напред". По много от разните канали у нас се коментират резултатите от парламентарните избори в Германия… Кандидатьт за канцлер Мерц казал че трябва да сьстави правителство най-много до два месеца, иначе дьржавата е неуправляема. Защо ли другите не се учат от нас? Неуправляемата дьржава сьществува как-то без правителство, така и с такова! Желязков «заварил» така и така… Ами той сьщо ще я си отиде , следващият сьщо ще се чеше по врата и ще се оплаква. Това разбира се трае малко повече от два месеца, някьде около 30 годин…