Вицепремиерът и министър на регионалното ведомство Гроздан Караджов заяви категорично, че няма да отстъпи от решението товарните автомобили да заплащат тол такса за второкласните пътища.

Припомняме, че днес превозвачи организираха протест с ултиматум и редица искания към кабинета, едно от които е именно да се откажат от намерението си за въвеждане на тол такси за тирове. Самата идея за това беше въведена още в началото, но преди пускането на тол системата, отново след протести, второкласните пътища бяха изключени от нея.

Транспортният бранш готви блокади, ако не бъдат чути

Транспортният бранш готви блокади, ако не бъдат чути

Протести освен в София има и в редица градове в страната като Пловдив, Плевен, Варна, Бургас, Русе и Благоевград

Нулева ставка за второкласните пътища накарала превозвачите да насочат голяма част от превозите си по пътищата втори клас.

Заедно с това този трафик допълнително е разрушил второкласната пътна мрежа, защото тези пътища не са пригодени за тежкотоварен трафик. В случая МРРБ не предлага разширяване на обхвата на тол системата, а изпълнява първоначалното решение.

Протестите на превозвачите не плашат Гроздан Караджов

Протестите на превозвачите не плашат Гроздан Караджов

Решението за увеличаване на тол таксите за второкласните пътища няма да се промени

"Това е в обществен интерес и като министър трябва да следя за интереса на всички граждани. Надявам се и правителството да остане на тази позиция", заяви Караджов по БНР.

Той обясни, че само поддържането на пътищата струва годишно над 1 млрд. лв. и е наложително да се въведе принципът "плащат тези, които рушат", което е въвеждане и на справедливост.

По-високи тол такси за второкласните пътища

По-високи тол такси за второкласните пътища

За цената на винетката ще се предложи минимум 10% намаление от следващата година

По данни на тол системата при товарните превози се отбелязва годишен ръст с над 20%. Реално в момента този бранш, въпреки трудностите, се развива и няма икономически причини за запазване на нулевата ставка за второкласните пътища.

Караджов направи сравнение с останалите европейски държави, в които се заплащат тол такси, като подчерта, че в тях около две трети от таксите се заплащат от тежкотоварния трафик. Само в България две трети се събират от леките автомобили и винетките.

Дори и при увеличение на тол таксите, каквото предвижда МРРБ, те пак ще са 1/3 под европейските цени, обясни Караджов.

Превозвачи паркират автобуси и камиони на 27 април на жълтите павета

Превозвачи паркират автобуси и камиони на 27 април на жълтите павета

Те обявиха протест на 27 април

Караджов съобщи още, че се обмислят варианти за маршрутизиране на транзитния трафик. Например когато транзитният трафик пътува от Сърбия към Турция да се даде точна маршрутна карта за преминаване само по магистралните пътища. Този маршрут може да е задължителен и да има и по-различно таксуване.