От Комисията за защита на потребителите (КЗП) са издали две заповеди №685/23.12.21г. и №684/23.12.21г., с които забраняват на "Теленор България" ЕАД и "А1 България" ЕАД да индексират цените по ред, който не е предвиден в сключените между него и потребителите договори. От комисията се позовават на чл. 68л, чл. 68в и чл. 68г от Закона за защита на потребителите, съобщиха от Министерството на икономиката.

Мотивите на Комисията са формирани след извършен преглед на предлаганите от дружеството типови договори и общи условия се установява наличието на клауза, регламентираща индексирането на цените на месечните абонаментни такси.

С неравноправна клауза КЗП защитавала интереса на мобилните оператори от години

С неравноправна клауза КЗП защитавала интереса на мобилните оператори от години

Това довело до сериозен спор между телекомите и потребителите

"Операторът има право да индексира месечния абонамент веднъж годишно с размер на обявения от НСИ средногодишен индекс на потребителските цени за предходната година, като информира Потребителя в първата месечна фактура след индексирането. Индексираният месечен абонамент е основа за извършване на индексация през следващата година", се казва в мотивите на КЗП.

Според комисията не е регламентирано, че операторът има право да индексира месечните абонаментни такси по договорите за ползване на електронни съобщителни услуги с обявения от НСИ средногодишен индекс на потребителските цени за две години наведнъж. В текста е ясно разписано, че операторът има единствено възможност да увеличи МАТ с индекса за една предходна година, се казва в мотивите на КЗП.

Нинова заплаши с глоба мобилните оператори

Нинова заплаши с глоба мобилните оператори

Опитвали се да вдигнат цената за две години накуп

Заповедите са качени на страницата на КЗП, както и на страницата на Министерството на икономиката. Заповедите могат да бъдат обжалвани по съдебен ред.

От своя страна икономическият министър Корнелия Нинова заяви, че потребителите са подложени на безпрецедентен натиск от увеличаващите се цени на всички стоки и услуги. "Няма да позволим прилагането на нелоялни търговски практики, които допълнително товарят семействата с непосилни разходи в тази криза. С всички възможности на закона ще защитаваме потребителите от злоупотреби с правата им. Сега държавата трябва да се погрижи за хората", каза вицепремиерът и министър на икономиката и индустрията Корнелия Нинова.

Потребители, които са подписали договори в средата и след средата на 2021 г. не би следвало да очакват и съответно да бъдат задължавани да заплащат увеличение на МАТ на база предходна година преди взетото от тях търговско решение за подписването на договори, изтъкват от Комисията.

От КЗП са категорични, че операторът индексира цената на месечната такса в нарушение на клаузите на договора, без да предоставя право на потребителя да прекрати срочния договор без неустойки в случай, че потребителят не е съгласен с новия размер на месечната такса.

"Чрез тези недобросъвестни действия операторът би могъл да повлияе върху търговското решение на потребителя, тъй като последният ще трябва да избира дали да продължи да изпълнява договора, да заплаща по-висока месечна такса или да прекрати срочния договор и да заплати неустойка. В крайна сметка, която и от двете възможности да избере потребителят, неговите икономически интереси в случая ще бъдат съществено увредени, а операторът ще се облагодетелства от собственото си неправомерно поведение", уверяват от КЗП.

Междувременно и трите мобилни оператора в България информираха потребителите си за увеличение на цените след Нова година.