На международния туристически форум "Ваканция и Спа", чието откриване бе вчера в "Експоцентъра"-София, за съжаление, отново станахме свидетели на една "нетактичност" на държавната туристическа структура на Република Сърбия.

За пореден път на международна  туристическа проява в столицата на България (страна, която е признала Република Косово), Националната туристическа организация на Сърбия отново демонстративно е поставила на официалния си държавен щанд две уж туристически карти, на които Република Косово е показана като част от Сърбия.

Дори да рече толерантният БГ-чиновник, че сръбските туристически мениджъри просто "изчерпват стари тиражи" пак не оправдава толерирането на една такава "нетактична" дипломация.

Защото е видно, че и двете сръбски карти ("Tourist map of Serbia"- 6th Enlish edition 30 000 тираж и "Monasteries map of Serbia"- 3rd edition in English 10 000 тираж) са новоотпечатани през 2013 г.

Отново "свеж тираж" (2013) откриваме и в също така провокативното луксозно издание "Serbia-Life in the rythm of heartbeat" ("Сърбия-живот по ритъма на сърцето"), което поднася точно същата "нетактична" туристическа карта, включваща Косово като част от Сърбия.

Идентична е провокативността и с друг нов тираж 10 000/2013 г. "52 weekends in Serbia", където за разлика от предишни "разпространявания" на международни туристически прояви в София, новото издание вече поднася, освен същата карта с Косово, включено в Сърбия, но и  като сръбски два "допълнени" маршрути: №51 "Призрен-Многоцветни Балкани" и №52 "Поклонничество в Косово и Метохия"

Посочени са и два сайта по тези два "недипломатични" маршрута:
www.holidayspluskm.com  &  www.stoleposavic.rs

Считаме, че съседна, приятелска и стремяща се към Евросъюза Република Сърбия може да си отпечатва и разпространява на сегашната своя държавна територия и на туристически изложения в страни, непризнали Косово, всякакви свои визии и претенции под формата на "туристическа реклама и информация".

Но да продължава да прави това на престижни международни туристически изложби в България, освен, че е "дипломатически конфузно", това определено вкарва в заблуждения потенциалния БГ-турист, решил да търси "балкански маршрути" в новопризнатата държава Република Косово.

Без да нараняваме правото на национална горест у патриотични сръбски чиновници (особено при 100-годишнината от трагичното начало на Първата световна война), любезно бихме предположили, че българското МВнР, посочвайки нашенската толерантност дори с допуска за ТМ "Сръбска скара"  в толкова тукашни заведения за обществено хранене, извън евро-нормите за качество, хигиена и ценови равнища,

следва да помоли чрез организаторите на "Ваканция & Spa"/"Експоцентър"-София официалните сръбски представители "да изтеглят" тези "нетактични" уж туристически рекламни материали, които наред със заблуждаваща информация за БГ-туристите, вероятно носят и негативи за българската дипломация?

Иначе щандът на Сърбия наистина е направен с впечатляваща художественост и съвременно PR-въздействие. Заслужава си БГ-чиновници от МВнР да го посетят.