Близо три часа заседаваха парламентарните комисии по транспорт и външна политика и отбрана по случая с българския пилот Янко Стоименов във връзка със самолетната катастрофа в Гърция през 2005 година

Те приеха становище, в което заявяват, че са информирани от министерството на транспорта, браншови и граждански организации, гражданската и въздухоплавателна организация за тревожни обстоятелства, пораждащи съмнения за нарушения на европейката конвенция за защита на правата на човека, за нарушения на разпоредби на регламенти на ЕС и за несъответствия и разминавания на становището на гръцкия комитет за разследване на авиационни произшествия с мнението на независими експерти от канадското бюро за разследване.

Комисиите заявяват, че в резултат на разискванията очакват компетентните държавни институции и органи да предприемат спешни конкретни действия за защита на правата и законните интереси на българския гражданин Янко Стоименов, включително съдействие при осигуряване на квалифицирана правна помощ пред гръцкия и кипърския съд.

Депутатите заявяват още в становището си, че очакват компетентните органи и институции да съдействат за възобновяване на разследването на авиационното произшествие с оглед на получените в хода на допълнителните проверки нови важни факти и обстоятелства.

Комисиите очакват да бъдат информирани от страна на българските власти за предприетите действия.

Становището беше прието с пълно единодушие от двете парламентарни комисии.

Припомняме, на 20 април 2012 г. в Гърция българският пилот Янко Стоименов и трима авиационни специалисти - двама кипърци и един англичанин са осъдени на 123 години затвор, от които 10 - ефективно.

Те са обявени за виновни за самолетната катастрофа край Атина на 14 август 2005 година. В трагедията загиват всички 121 човека на борда на "Боинг 737" на кипърската авиокомпания "Хелиос".

Според обвинението пилотите са били некомпетентни, преди излитане са поставили превключвателя за херметизация на ръчен режим, а не на автоматичен. Това е довело до трагедията, а за четиримата обвиняеми се твърди, че поради небрежност са допуснали тези пилоти да управляват самолета.