От АБВ и "Демократична България" остро разкритикуваха извънредното положение и взетите от държавата мерки за справяне с кризата заради коронавируса.

В своя официална позиция от АБВ посочват, че извънредният закон, вместо да разреши настоящите проблеми, ще ги задълбочи още повече. Те изразяват опасение, че много от разпоредбите в него ще продължат да действат и след прекратяване на извънредното положение.

От своя страна от "Демократична България" заявяват, че ефективното справяне с епидемията не значи премахване на правовата държава и демокрацията. Те настояват за възстановяване на работата на Народното събрание чрез въвеждане на мерки за неприсъствена работа на народните представители при пълни гаранции за прозрачност и обществено участие.

Гласувано: Извънредно положение заради коронавируса

Гласувано: Извънредно положение заради коронавируса

С 201 гласа "за" депутатите приеха предложението на МС

Публикуваме позициите на двете партии без редакторска намеса:

Коронавирусът се оказа предизвикателството на десетилетието, за което за съжаление България се оказа неподготвена. Той драматично промени начина на живот през последните седмици и ще даде отражение и занапред.

От ПП АБВ настояваме, че човекът, а не парите и институциите, следва да е в центъра на всички мерки. Днес, наред с приоритета за здравето на хората, трябва да се мисли и дългосрочно - за предотвратяване на икономическата криза, която се задава и заплашва да ни върне в началото на 90-те години на миналия век и социално-психологическата катастрофа.

За последните десет години нищо друго не е изисквало в такава голяма степен солидарност, както настоящата пандемия. За съжаление обаче солидарност липсва и държавата, в лицето на управляващите, е най-силният източник на разединение и дезинформация.

Когато преди четири години настоявахме за въвеждане на необлагаем минимум и диференцирано ДДС на стоки от първа необходимост, а преди два месеца се противопоставяхме на обществените поръчки в областта на отбраната, за съжаление не бяхме чути. Днес е късно за голяма част от тези мерки.

Притеснени сме, че бягството от сериозните проблеми днес ни обрича на безизходица утре и настояваме за мерки и ангажимент на държавата!

  1. Приетият закон за извънредното положение вместо да решава проблемите, ще ги задълбочи още повече

 Ние от АБВ винаги сериозно и последователно се противопоставяме на хаотичния законодателен процес и безбройните изменения в отделните закони, внасяни "на парче" и написани "на коляно".

 Противопоставихме се на приемането на Закона за извънредното положение, намираме го за излишен, тъй като и в момента у нас действат Закон за защита при бедствия, където изрично е посочено, че той включва ситуация като тази, както и Закон за здравето.

 Този "временен закон" невременно и основно изменя текстове в "трайното" законодателство като: Кодекса на труда, Наказателния кодекс, Кодекса за социално осигуряване, Закона за отбраната, Закона за държавния служител, Закона за българските лични документи, Закона за чужденците и т. н., и т.н. При това, без стратегия за справяне с пандемията, план за действие или оценка на въздействието.

 Немалка част от разпоредбите в него ще продължат да действат и след прекратяване на извънредното положение.

  1. Държавата абдикира от грижата за оцеляване и ликвидност на фирмите в България, за разлика от останалите европейски държави и САЩ ги остави сами да посрещнат бурята

 Основният риск, който трябва да се избегне, са масови и серийни фалити в икономиката и лавинообразно разрастване на безработицата. Към момента у нас не действа нито една конкретна мярка, която да спре това.

 Предлагат се инициативи, които са необмислени, единични, колебливи и недостатъчни. Нужен е пакет от ясни, конкретни и реални мерки. Липсва информация какви ангажименти ще поеме държавата и как те ще се изменят с развитието на кризата.

 Държавата трябва да се ангажира с осигуряване на ликвидност за бизнеса чрез:

- отпускане на максимално финансиране от европейския бюджет и пренасочване на неизразходваните средства - 5% от БВП

- отлагане с до 6 месеца и разсрочване на плащанията на данъци

- отлагане с до 6 месеца и разсрочване на плащанията на социални осигуровки

- отлагане с до 3 месеца и разсрочване на плащанията на задълженията по ДДС

- реална помощ при плащане на работни заплати - сега тя е формална, подлежи на субективна преценка и само малцина могат да кандидатстват за тях

- директни компенсации за най-засегнатите сектори

- насърчаване на банките да предоговорят погасяването на кредитни линии

 ЕК обяви фондове за подкрепа в размер на милиарди евро, реши държавите-членки да могат да използват държавна помощ, без да бъдат наказвани и предложи мерките за борба с последиците от коронавируса да не се отразяват като държавен дефицит

 Редица европейски анализатори твърдят, че за преодоляване на икономическите последици от епидемията държавите трябва да вложат ресурс в размера на 4-5% от БВП. Притеснително е, че подобни разчети липсват за България и обявените мерки (на обща стойност под 1% от БВП) не са достатъчни, дори и на първо време, за да спрат фалита на малкия и среден бизнес.

 Макроикономическата рамка на страната ни е стабилна, платежният баланс е положителен, държавният ни дълг е много нисък, а кредитният рейтинг - инвестиционен. Средства също има.

 Без адекватни навременни мерки вълната от фалити, за която цяла Европа вече се готви, в България ще се окаже цунами!

  1. Стотици хиляди хора са заплашени да загубят работата си и да оцелеят на принципа на естествения подбор, при това, в най-бедната държава в ЕС.

 Рискът от десетократно увеличение на бедстващите и бедни хора вече се превръща в тъжна прогноза.

 Министерство на финансите не трябва да забравя, че държавният бюджет е за хората и опазването му не трябва да е с цената на човешките съдби.

 От АБВ настояваме за:

- гарантиране на получаване на заплати - това може да се случи през специално създаден за целта фонд

- отлагане с до 6 месеца и разсрочване на плащанията на битови сметки

- отлагане с до 6 месеца и разсрочване на плащанията на данъци и осигуровки от страна на самоосигуряващите се лица

- насърчаване на банките да предоговорят погасяването на кредити и ипотеки на жилища

- осигуряване на храна за хора с доходи под фактическата линия на бедност за страната

- инвестиции в държавни производствени предприятия - в почти всички европейски държави открито се споделя тезата, която от ПП АБВ защитаваме от години - за връщане на държавата в основни сектори на икономиката, защото това е важно за националната сигурност

  1. Говоренето и действията от страна на институциите трябва да е рационално, не емоционално, да дава информация, прогнозируемост и подкрепа, а не да налага страх, паника, чувство за вина и глоби.

 Трябва да се прекратят обществени поръчки за офис техника и консумативи и средствата да се пренасочат за борба с коронавируса.

 Настояваме за контрол и съгласуване на свеждането на разпоредбите до местните щабове и органите на местната власт.

 Нужно е създаване на центрове за психическа помощ - напрежението отключва и нагнетява фрустрации и психични кризи, за което помага липсата на адекватно поднасяне на информацията и всяването на паника.

 Основното при овладяването на подобна мащабна криза е доверието на обществото в мерките, които се взимат. Цинично и ерозиращо именно това доверие е да се създават два паралелни, противостоящи и взаимно противоречащи си като предложения експертни правителствени центъра с очевидната цел впоследствие евентуалните критики и неуспехи да се прехвърлят върху експертите, а не да поемат от политиците-управленци.

Човешкото здраве и времето са ресурси, които с всеки изминал ден намаляват за България. Ето защо работещи социално-икономически мерки са нужни днес, ако искаме да има утре!

Радев налага частично вето върху закона за извънредното положение
Обновена

Радев налага частично вето върху закона за извънредното положение

Това обяви той в Президенството

А това е и позицията на "Демократична България":

След въвеждането на извънредно положение на 13.03.2020 г., наред с безспорно необходимите и обществено подкрепени мерки, управляващите започнаха да предприемат и ред стъпки, които ерозират и без това отслабения правов и демократичен ред в страната. Връх в това отношение е фактическото прекратяване на работата на парламента. На практика, мнозинството превръща Народното събрание в придатък към "щаба".

Вместо да бъде върховен представителен и контролен орган, парламентът се свежда до мълчалив гумен печат. Това е изключително опасно в условията на обявено извънредно положение, ограничаване на граждански права, стигащо до заявки за суспендиране на Европейската конвенция за правата на човека, приспиване на съдебната власт, планиране на големи извънредни разходи и пр. Практически, в страната остават да действат единствено органите на изпълнителната власт и прокуратурата. Все по-големи области от обществения живот се уреждат със заповеди.

Управляващите трябва да бъдат наясно, че общественото доверие е крехко и разполагат с подкрепа единствено за мерки, които са конкретно необходими за преодоляване на пандемията и нейните непосредствени последици. Обществото ни не се е съгласявало с установяване на режим на управление с декрети, издавани от изпълнителната власт и неясни щабове и съвети, без гаранции за правомерност, прозрачност и отчетност.

Ето защо, в спешен порядък призоваваме за следното:

  1. Възстановяване на пълноценната работа на Народното събрание. За целта предлагаме да се въведат необходимите нормативни и технологични мерки за неприсъствена работа на народните представители, при пълни гаранции за прозрачност и обществено участие. Готови сме да предоставим експертна помощ за бързото реализиране на тази цел.
  2. Приемане на необходимите редакции в Закона за здравето, Закона за защита при бедствия и други закони, които да позволят след 13.04.2020 г. мерките по прилагане на карантина и ограничаване последиците от пандемията да продължат да се прилагат на основата на редовното законодателство и да не се налага продължаване на извънредното положение. Ще направим конкретни законодателни предложения в тази насока.
  3. Всички извънредни харчове на обществени средства да бъдат придружени от максимални гаранции за прозрачност и отчетност. Всеки разход над 200 000 лева да бъде одобряван с постановление на Министерски съвет, а изпълнението на всички финансови мерки, включително от страна на Българската банка за развитие, да бъде отчитано ежеседмично в парламента.
  4. Изричен отказ от всякакви действия, насочени към дерогиране прилагането на Европейската конвенция за правата на човека и утвърждаване на пълноценното й прилагане.

Припомняме, че правова държава означава управление на правото и на законите, а не чрез произволни декрети на изпълнителната власт. Отстояването на нормалната парламентарна дейност, прилагането на редовно законодателство и зачитането на Конвенцията за правата на човека са важни гаранции, че всички необходими ограничителни мерки ще бъдат основани на закона, пропорционални на легитимна цел и обосновани от ясна за обществото необходимост. Само при тези условия те могат да бъдат истински ефективни и обединяващи обществото в споделена воля за преодоляване на кризата.

България трябва да прилага решителни противоепидемични, социални и икономически мерки. Необходимостта за това вероятно ще продължи по-дълго, отколкото ни се иска. И точно затова, то трябва да се прави без да се отказваме от своите демократични и правови завоевания. Нещо повече, убедени сме, че ако управляващите продължат със своя антидемократичен уклон, това ще разруши обществения консенсус за прилагане на необходимите противоепидемични мерки и може да има изключително опасно въздействие върху волята за преодоляване на кризата.