От АБВ и "Демократична България" остро разкритикуваха извънредното положение и взетите от държавата мерки за справяне с кризата заради коронавируса.
В своя официална позиция от АБВ посочват, че извънредният закон, вместо да разреши настоящите проблеми, ще ги задълбочи още повече. Те изразяват опасение, че много от разпоредбите в него ще продължат да действат и след прекратяване на извънредното положение.
От своя страна от "Демократична България" заявяват, че ефективното справяне с епидемията не значи премахване на правовата държава и демокрацията. Те настояват за възстановяване на работата на Народното събрание чрез въвеждане на мерки за неприсъствена работа на народните представители при пълни гаранции за прозрачност и обществено участие.
Публикуваме позициите на двете партии без редакторска намеса:
Коронавирусът се оказа предизвикателството на десетилетието, за което за съжаление България се оказа неподготвена. Той драматично промени начина на живот през последните седмици и ще даде отражение и занапред.
От ПП АБВ настояваме, че човекът, а не парите и институциите, следва да е в центъра на всички мерки. Днес, наред с приоритета за здравето на хората, трябва да се мисли и дългосрочно - за предотвратяване на икономическата криза, която се задава и заплашва да ни върне в началото на 90-те години на миналия век и социално-психологическата катастрофа.
За последните десет години нищо друго не е изисквало в такава голяма степен солидарност, както настоящата пандемия. За съжаление обаче солидарност липсва и държавата, в лицето на управляващите, е най-силният източник на разединение и дезинформация.
Когато преди четири години настоявахме за въвеждане на необлагаем минимум и диференцирано ДДС на стоки от първа необходимост, а преди два месеца се противопоставяхме на обществените поръчки в областта на отбраната, за съжаление не бяхме чути. Днес е късно за голяма част от тези мерки.
Притеснени сме, че бягството от сериозните проблеми днес ни обрича на безизходица утре и настояваме за мерки и ангажимент на държавата!
- Приетият закон за извънредното положение вместо да решава проблемите, ще ги задълбочи още повече
Ние от АБВ винаги сериозно и последователно се противопоставяме на хаотичния законодателен процес и безбройните изменения в отделните закони, внасяни "на парче" и написани "на коляно".
Противопоставихме се на приемането на Закона за извънредното положение, намираме го за излишен, тъй като и в момента у нас действат Закон за защита при бедствия, където изрично е посочено, че той включва ситуация като тази, както и Закон за здравето.
Този "временен закон" невременно и основно изменя текстове в "трайното" законодателство като: Кодекса на труда, Наказателния кодекс, Кодекса за социално осигуряване, Закона за отбраната, Закона за държавния служител, Закона за българските лични документи, Закона за чужденците и т. н., и т.н. При това, без стратегия за справяне с пандемията, план за действие или оценка на въздействието.
Немалка част от разпоредбите в него ще продължат да действат и след прекратяване на извънредното положение.
- Държавата абдикира от грижата за оцеляване и ликвидност на фирмите в България, за разлика от останалите европейски държави и САЩ ги остави сами да посрещнат бурята
Основният риск, който трябва да се избегне, са масови и серийни фалити в икономиката и лавинообразно разрастване на безработицата. Към момента у нас не действа нито една конкретна мярка, която да спре това.
Предлагат се инициативи, които са необмислени, единични, колебливи и недостатъчни. Нужен е пакет от ясни, конкретни и реални мерки. Липсва информация какви ангажименти ще поеме държавата и как те ще се изменят с развитието на кризата.
Държавата трябва да се ангажира с осигуряване на ликвидност за бизнеса чрез:
- отпускане на максимално финансиране от европейския бюджет и пренасочване на неизразходваните средства - 5% от БВП
- отлагане с до 6 месеца и разсрочване на плащанията на данъци
- отлагане с до 6 месеца и разсрочване на плащанията на социални осигуровки
- отлагане с до 3 месеца и разсрочване на плащанията на задълженията по ДДС
- реална помощ при плащане на работни заплати - сега тя е формална, подлежи на субективна преценка и само малцина могат да кандидатстват за тях
- директни компенсации за най-засегнатите сектори
- насърчаване на банките да предоговорят погасяването на кредитни линии
ЕК обяви фондове за подкрепа в размер на милиарди евро, реши държавите-членки да могат да използват държавна помощ, без да бъдат наказвани и предложи мерките за борба с последиците от коронавируса да не се отразяват като държавен дефицит
Редица европейски анализатори твърдят, че за преодоляване на икономическите последици от епидемията държавите трябва да вложат ресурс в размера на 4-5% от БВП. Притеснително е, че подобни разчети липсват за България и обявените мерки (на обща стойност под 1% от БВП) не са достатъчни, дори и на първо време, за да спрат фалита на малкия и среден бизнес.
Макроикономическата рамка на страната ни е стабилна, платежният баланс е положителен, държавният ни дълг е много нисък, а кредитният рейтинг - инвестиционен. Средства също има.
Без адекватни навременни мерки вълната от фалити, за която цяла Европа вече се готви, в България ще се окаже цунами!
- Стотици хиляди хора са заплашени да загубят работата си и да оцелеят на принципа на естествения подбор, при това, в най-бедната държава в ЕС.
Рискът от десетократно увеличение на бедстващите и бедни хора вече се превръща в тъжна прогноза.
Министерство на финансите не трябва да забравя, че държавният бюджет е за хората и опазването му не трябва да е с цената на човешките съдби.
От АБВ настояваме за:
- гарантиране на получаване на заплати - това може да се случи през специално създаден за целта фонд
- отлагане с до 6 месеца и разсрочване на плащанията на битови сметки
- отлагане с до 6 месеца и разсрочване на плащанията на данъци и осигуровки от страна на самоосигуряващите се лица
- насърчаване на банките да предоговорят погасяването на кредити и ипотеки на жилища
- осигуряване на храна за хора с доходи под фактическата линия на бедност за страната
- инвестиции в държавни производствени предприятия - в почти всички европейски държави открито се споделя тезата, която от ПП АБВ защитаваме от години - за връщане на държавата в основни сектори на икономиката, защото това е важно за националната сигурност
- Говоренето и действията от страна на институциите трябва да е рационално, не емоционално, да дава информация, прогнозируемост и подкрепа, а не да налага страх, паника, чувство за вина и глоби.
Трябва да се прекратят обществени поръчки за офис техника и консумативи и средствата да се пренасочат за борба с коронавируса.
Настояваме за контрол и съгласуване на свеждането на разпоредбите до местните щабове и органите на местната власт.
Нужно е създаване на центрове за психическа помощ - напрежението отключва и нагнетява фрустрации и психични кризи, за което помага липсата на адекватно поднасяне на информацията и всяването на паника.
Основното при овладяването на подобна мащабна криза е доверието на обществото в мерките, които се взимат. Цинично и ерозиращо именно това доверие е да се създават два паралелни, противостоящи и взаимно противоречащи си като предложения експертни правителствени центъра с очевидната цел впоследствие евентуалните критики и неуспехи да се прехвърлят върху експертите, а не да поемат от политиците-управленци.
Човешкото здраве и времето са ресурси, които с всеки изминал ден намаляват за България. Ето защо работещи социално-икономически мерки са нужни днес, ако искаме да има утре!
А това е и позицията на "Демократична България":
След въвеждането на извънредно положение на 13.03.2020 г., наред с безспорно необходимите и обществено подкрепени мерки, управляващите започнаха да предприемат и ред стъпки, които ерозират и без това отслабения правов и демократичен ред в страната. Връх в това отношение е фактическото прекратяване на работата на парламента. На практика, мнозинството превръща Народното събрание в придатък към "щаба".
Вместо да бъде върховен представителен и контролен орган, парламентът се свежда до мълчалив гумен печат. Това е изключително опасно в условията на обявено извънредно положение, ограничаване на граждански права, стигащо до заявки за суспендиране на Европейската конвенция за правата на човека, приспиване на съдебната власт, планиране на големи извънредни разходи и пр. Практически, в страната остават да действат единствено органите на изпълнителната власт и прокуратурата. Все по-големи области от обществения живот се уреждат със заповеди.
Управляващите трябва да бъдат наясно, че общественото доверие е крехко и разполагат с подкрепа единствено за мерки, които са конкретно необходими за преодоляване на пандемията и нейните непосредствени последици. Обществото ни не се е съгласявало с установяване на режим на управление с декрети, издавани от изпълнителната власт и неясни щабове и съвети, без гаранции за правомерност, прозрачност и отчетност.
Ето защо, в спешен порядък призоваваме за следното:
- Възстановяване на пълноценната работа на Народното събрание. За целта предлагаме да се въведат необходимите нормативни и технологични мерки за неприсъствена работа на народните представители, при пълни гаранции за прозрачност и обществено участие. Готови сме да предоставим експертна помощ за бързото реализиране на тази цел.
- Приемане на необходимите редакции в Закона за здравето, Закона за защита при бедствия и други закони, които да позволят след 13.04.2020 г. мерките по прилагане на карантина и ограничаване последиците от пандемията да продължат да се прилагат на основата на редовното законодателство и да не се налага продължаване на извънредното положение. Ще направим конкретни законодателни предложения в тази насока.
- Всички извънредни харчове на обществени средства да бъдат придружени от максимални гаранции за прозрачност и отчетност. Всеки разход над 200 000 лева да бъде одобряван с постановление на Министерски съвет, а изпълнението на всички финансови мерки, включително от страна на Българската банка за развитие, да бъде отчитано ежеседмично в парламента.
- Изричен отказ от всякакви действия, насочени към дерогиране прилагането на Европейската конвенция за правата на човека и утвърждаване на пълноценното й прилагане.
Припомняме, че правова държава означава управление на правото и на законите, а не чрез произволни декрети на изпълнителната власт. Отстояването на нормалната парламентарна дейност, прилагането на редовно законодателство и зачитането на Конвенцията за правата на човека са важни гаранции, че всички необходими ограничителни мерки ще бъдат основани на закона, пропорционални на легитимна цел и обосновани от ясна за обществото необходимост. Само при тези условия те могат да бъдат истински ефективни и обединяващи обществото в споделена воля за преодоляване на кризата.
България трябва да прилага решителни противоепидемични, социални и икономически мерки. Необходимостта за това вероятно ще продължи по-дълго, отколкото ни се иска. И точно затова, то трябва да се прави без да се отказваме от своите демократични и правови завоевания. Нещо повече, убедени сме, че ако управляващите продължат със своя антидемократичен уклон, това ще разруши обществения консенсус за прилагане на необходимите противоепидемични мерки и може да има изключително опасно въздействие върху волята за преодоляване на кризата.