Машинното гласуване в България е зле управлявано от политизираната изборна администрация. Това е становище на Обществения съвет към ЦИК до народните представители.

Това показва наблюдението на Обществения съвет към Централната избирателна комисия (ЦИК) на изборите през 2021 г.

ЦИК е задържала незаконно 228-те машини за гласуване, потвърди ВАС

ЦИК е задържала незаконно 228-те машини за гласуване, потвърди ВАС

"Сиела Норма" има право да държи устройствата след представени фактури при вноса им у нас

От ОС искат депутатите да направят изборна реформа според международните добри практики - с широк обществен дебат, търсене на максимално съгласие в парламента и разумно време преди провеждането на следващите избори. Предлагат въвеждането на смесен, професионално-партиен модел на изборната администрация на всички нива.

Според тях откакто 45-ото Народно събрание определи машинното гласуване като единствен метод в секциите с 300 и повече избиратели, дискусиите и тревогите около доставката на специализираните устройства, отношенията между ЦИК и доставчика, надеждността на софтуера, "допълнителните" машини, логистиката в страната и в чужбина, затрудненията на част от избирателите, броенето на контролните разписки и други реални или фиктивни проблеми засенчиха всички останали аспекти на изборния процес, които се нуждаят от подобряване.

ОС към ЦИК: Броенето на разписките е усилие, което не дава резултат

ОС към ЦИК: Броенето на разписките е усилие, което не дава резултат

Трябва да има решение на ЦИК да няма броене на балотажа

В основата на повечето от споменатите и още ред други проблеми е ниската ефективност на изборната администрация - на първо място ЦИК - изграждана още от 1991 г. на партийно-квотен принцип.

От Обществения съвет изтъкват дефицитите на този и предишните състави на ЦИК - минимален IT капацитет, но и слаб капацитет за управляване на сложни процеси извън рутината на хартиената технология.

Гласуването по партийни блокове в ЦИК допълнително води до самоблокиране (неприемане на решения) или до лоши решения. Ще припомним само два случая, в които членовете на ЦИК гласуваха не като професионалисти, а като представители на партиите, предложили ги в Комисията.

ЦИК обмисля да обжалва решението на съда за 228-те машини

ЦИК обмисля да обжалва решението на съда за 228-те машини

Утре Комисията трябва да обяди дали ще има балотаж за президент

За изборите на 4 април 2021 г. в над девет хиляди секции гласоподавателите имаха избор между специализираното устройство и хартиената бюлетина. ЦИК прие формуляр на секционен протокол, който изискваше резултатите от машината - стотици числа с гласовете за партии и преференциите за отделни кандидати - да се преписват върху хартиения протокол и да се сумират с числата от гласуването с хартиени бюлетини. Неизбежните многобройни грешки и несъответствия доведоха до мъчително бавна обработка на протоколите в районните избирателни комисии.

От Обществения съвет към ЦИК припомнят, че с гласуване по партийни блокове бе решено на ноемврийските избори контролното броене на разписките от машините да става във всяка секция. Това отново ненужно натовари СИК, забави процеса в РИК и произведе гигантски, неизползваем масив от данни, категорични са от ОС на ЦИК.

Невъзможно ще е да се разграничат протоколите на комисиите, които съвестно са броили контролните разписки, от тези, които са имитирали броене.

Партийно-квотният принцип е основната причина в съставите на СИК да има голям брой ниско мотивирани и необучени членове - партиите и коалициите често нямат капацитет за качествен подбор, особено в малките населени места. В същото време именно обученията, наред с разяснителните кампании и дефицитът на прозрачност са сред примерите за неефективна работа на изборната администрация, на които Общественият съвет е обръщал внимание през годините.

Общественият съвет към Централната избирателна комисия включва представители на български неправителствени организации, наблюдаващи изборите в страната. Създаден е на основата на чл.55 от Изборния кодекс и според своите Правила е консултативен орган към ЦИК с основна цел да съдейства за осигуряване на прозрачност, демократичност и честност в изборния процес. Общественият съвет работи независимо от изборната администрация. За работата си членовете му не получават възнаграждение, уточняват от ОС на ЦИК.