Темата "Българските училища - ключ към обществото и икономиката на знанието" осмисля най-пълно стратегията "България 2020".

Това каза на дискусия в Югозападния университет "Неофит Рилски" в Благоевград президентът Георги Първанов.

Срещата събра представители на държавни институции и местната власт, неправителствени организации, синдикати, директори на училища и ректори на университети, експерти.

Първият най-очевиден и най-точен въпрос е този какво да се учи, за съдържанието на учебниците, на учебните планове и програми в отделните класове и степени, каза Първанов.

По думите му вторият въпрос е как да се учи, какво да се промени в самите методи, във формите и организацията на учебния процес.

И третият, не по-малко важен въпрос, е за ценностната роля, за възпитателната функцията на училището. Това би трябвало да бъде същността на реалната реформа в българското училище, изтъкна президентът.

Ние имаме силни върховни постижения в областта на математиката, информатиката, природните науки, имаме елитни училища, които подготвят олимпийските шампиони.
Големият въпрос обаче е какво става с масовите училища, попита президентът Георги Първанов.

Държавният глава бе категоричен, че проблемите на българското училище не трябва да се разглеждат като нещо откъснато от стратегическите цели и приоритети, които си поставяме като общество и нация в „Стратегия 2020".

Една такава стратегия не може да стъпи на здрава основа, ако не се вписва в ясно поетите ангажименти на държавниците за развитието на икономиката, на обществото ни в следващите 10 или повече години, заяви Георги Първанов.

Президентът посочи, че вероятно през следващите дни ще бъде приета Стратегия "Европа 2020" и припомни, че основният приоритет в проекта на Европейската комисия е постигането на качествено нов растеж и икономика на знанието.

Затова, според него, трябва да бъдат взети необходимите мерки за намаляване на дела на преждевременно напусналите образователната система и непродължаващите във висши училища, така че той да падне под 10%.

В момента у нас този процент е 14,8, за страните - членки на Европейския съюз е 16, допълни Първанов.

В словото си президентът акцентира върху финансирането на системата на средното образование и изрази надеждата си икономическата криза да не повлияе на отделяния от държавата ресурс, който като процент от БВП достигна 4,2%.

В обществото и икономиката на знанието, към което се стремим, ще се наложи и вече се налага, необходимостта от един друг, нов модел на училище и образование, различен от сегашния.

Защото от модела, който ще възприемем, зависи къде ще се окаже България в следващите 10-20-30 години. И от състоянието на училището ще зависи решаването на такива проблеми като демографското развитие, ценностното и културното възпроизводство на нацията, убеден бе държавният глава