Ако преговорите между българското и американското правителство приключат до средата на лятото, първите F-16 Block 70 ще бъдат готови през 2023 година, заяви пред News.bg Джеймс Робинсън, директор "Международно бизнес развитие на F-16". "Надяваме се преговорите да приключат до лятото. Очакваме, че повечето ще са готови през 2023 година", посочи той.

През януари Народното събрание възложи на изпълнителната власт да подготви споразумение и да започне преговори за придобиване на новия тип боен самолет. Очакваната стойност е около 2 милиарда лева.

В София днес бе показан тренажорът, на който командирът на българските Военновъздушни сили ген.-майор Цанков Стойков, курсанти от НВУ "Васил Левски" и журналисти имаха възможност да изпитат възможностите на F-16.

Демонстрационен полет направи и пилотът от щатските ВВС Дан "Кадилак" Савил, който има над 2 600 часа нальот на F-16.

F-16 Block 70 ще бъдат произведени във фабриката на Lockheed Martin Грийнвил, Южна Каролина. Там ще бъдат сглобени и същите модели за Бахрейн и Словакия, посочи още Робинсън. Европейската държава сключи договор за 14 изтребителя, които ще бъдат идентични с българските, докато тези за Бахрейн има специфични разлики, изискани от страната, посочи още Робинсън.

По думите му, F-16 Block 70 е най-развитият самолет от четвърто поколение с отлични радари и авионика. Бившият пилот е убеден, че те са най-добрият избор за родните ВВС.

В рамките на подписания договор, Lockheed Martin ще обучи българските пилоти. Очаква се първите обучения да започнат около 2021 г. и да продължат между 1 и 2 години в зависимост от опита на пилотите.

По-рано днес министърът на отбраната Красимир Каракачанов посочи, че все още не е ясно кои ще бъдат пилотите, които ще бъдат изпратени на обучение.

България няма да произвежда части за F-16, дори и да поръча самолетите, но от Lockheed Martin обещаха да изпълнят програма по индустриално сътрудничество, както и трансфер на технологии. Това ще помогне да бъдат компенсирани част от разходите за изтребители, както и за развитие или създаване на нови ключови способности в областта на сигурността и отбраната, посочи преди време Робинсън.

Причината в България да не могат да се произвеждат части или да се сглобяват машините за нашите Военновъздушни сили е твърде високата цена, която ще оскъпи крайната сума, посочи Робинсън. Често част от производството се случва в държавата купувач, което частично компенсира огромните суми за покупка на изтребителите чрез създаване на работни места и увеличаване на брутния вътрешен продукт.

По време на презентацията стана ясно, че Lockheed Martin обещава поддръжка на моделите F-16 Block 70 до поне 2045 година и над 12 000 летателни часа - далеч над първоначалните 8000.

Към момента компанията е продала над 4600 изтребителя F-16 на 28 държави, като над 3000 в 25 държави все още се ползват редовно.