След като споразумението за ремонта на МиГ-овете в Полша бе прието от парламента, военният министър даде брифинг в НС, на който обаче бе „разпънат на кръст” от медиите.
За нас това е изключително важно споразумение, което дава гаранция за това, че българската авиация ще продължи да изпълнява своите задължения, а именно отбрана на българското въздушно пространство, посочи министърът. С днешния акт България направи още веднъж цивилизационен евроатлантически избор, смята Ненчев.
Споразумението било само началото на дългосрочното сътрудничество между България и Полша. Многократно държавата ни получила уверения от Полша, че те сами произвеждат нужните за ремонта части. Полша произвежда съответните части, категоричен бе Николай Ненчев.
Истинска суматоха сред медиите създаде решението на НС да не се обнародва споразумението и канонада от въпроси по темата полетяха към военния министър.
Отговорът на Ненчев беше, че споразумението засягало националната ни сигурност и затова не се налагало обнародване в Държавен вестник.
Настана и известно объркване договорът междуправителствен ли е или търговски, тъй като по време на брифинга той бе определен от министъра и по двата начина. На въпрос с какво публикуването на споразумението в Държавен вестник застрашава националната сигурност, Ненчев каза: „Това е търговско споразумение и има елемент на конфиденциалност, което е съвсем нормално при подписването на такъв тип договори”.
При този отговор настана смут сред медиите и те настояха да се уточни какъв тип е договорът с поляците, тъй като допреди този отговор на Ненчев се твърдеше, че е междуправителствено споразумение. „Споразумението е между българската и полската държава”, поясни военният министър. Тогава защо е засекретено, попитаха медиите. Отговор не бе получен.
Медиите продължиха да питат с какво този договор застрашава националната сигурност, че се налага да не се обнародва в Държавен вестник. Този тип договори са междуправителствени договори, които засягат не само сигурността на България, но и сигурността на нашите партньори от НАТО и ЕС, не се даде Ненчев.
Медиите изразиха още и видимо недоволство към некатегоричните отговори на министъра, ако има инцидент с наши самолети след ремонт, ще поеме ли отговорност. Той застана на позицията, че при инцидент отговорността се носела от държавата, ремонтирала самолетите. Въпросът според военния министър бил хипотетичен.
Последва призив от репортер, той да се поизпъчи малко като мъж и да каже просто и ясно при инцидент с ремонтиран самолет ще подаде ли оставка.
Напрежението тотално се повиши, което принуди в помощ на министъра да се включи депутатът Валентин Радев, който се обърна към медиите: „Защо, вие като българи, не се зарадвате, че въобще нещо ще лети?”. Той изтъкна, че споразумението давало възможност нашите пилоти да летят по-сигурно.
Намеси се и реформаторът Радан Кънев. Няма как Русия да ни осъди по този договор, заяви той. По мнението му подкрепата за споразумението било добра новина.
Армията ни, по думите му, от години била екипирана със старо оборудване. Досега пилотите ни били в системна заплаха, по думите на Кънев.
Медиите настояха след коментара на реформатора отново да бъде дадена думата на военния министър. Комуникацията между Николай Ненчев и този път малко напомняше на „загубени в превода”.
Попитан за искането му за анкетна комисия, която да проучи споразумението, министърът настоя българските медии, в които много вярвал, да проучат договора, при което последва нова бурна реакция.
Все пак стана ясно, че Реформаторите били готови да инициират създаването на такава комисия. Министърът обясни, че във всеки един момент бил готов да зашити тезите си.
По-късно от името на военния министър Николай Ненчев бе публикувано съобщение на страницата на военно министерство, в което се изразява задоволство от приетото в парламента по-рано през деня споразумение за ремонт на двигателите на нашите изтребители МиГ 29 в Полша. Още в първото изречение на изявлението има правописна грешка, която показва непознаване на тематиката - компанията "МиГ" - Микоян и Гуревич е изписана директно "МИГ 29".
"За първи път от много години България има своя визия за развитието на Военновъздушните сили. Благодарен съм на парламентарните партии, защото без тях нямаше да бъде ратифицирано споразумението с Република Полша за ремонт на двигателите на самолетите МИГ 29", гласи увода на благодарственото слово от името на министър Ненчев.
По-надолу в текста се казва, че ограничаване ограничаването на зависимостта на Българската армия от страни извън Европейския съюз (EС) и НАТО е правилна стъпка в този труден момент за България и света.
"Мога спокойно да отговоря на нападките относно сигурността на българските летци и да заявя, че заставам категорично зад решението си като министър да се сключи този договор", се заявява в изявлението от името на министър Николай Ненчев, публикувано на 27 ноември 2015 година.
Като довод той привежда, че Полша сама ремонтира своите 39 самолета МиГ-29 в последните 10 години. "През това време няма нито един аварирал самолет", твърдят от МО.
"Полша ремонтира изтребителите МИГ 29 по собствена документация и не се нуждае от руски лиценз. Пълен списък на необходимите документи е включен в Анекс към Споразумението. Полският национален орган по осигуряване на качеството на продукцията за нуждите на полското Министерство на националната отбрана е отговорен за осигуряване на качеството при ремонта на двигателите. Прилага се система за управление на качеството AQAP 2120, разработена и приета от НАТО.
Давам си сметка, че откъсването на Българската армия от една силна зависимост ще бъде много трудно, но се нагърбвам с тежката задача, въпреки че ще спечеля много врагове и негативи. Аз започнах този процес", завършва обръщението от името на военния министър Николай Ненчев.
Mithrandir
на 27.11.2015 в 15:30:57 #2ебати наглите хора
projekt
на 27.11.2015 в 12:43:41 #1ние ги даваме да ги ремонтират, ама поляците нещо се дърпат. те не са прости като нашите депутати. те си гледат интереса. в създалата се ситуация според мен е малко вероятно Полша да си рискува отношенията с Русия заради ремонт на няколко пикливи самолета.