Депутатите приеха на първо четене Законопроект за изменение и допълнение на Закона за достъп до обществена информация.

163 бяха "за", 31 - "против".

Предложените изменения и допълнения на посочения законопроект имат за задача да се транспонира Директива на Европейския парламент и на Съвета относно отворените данни и повторното използване на информацията от обществения сектор (Директивата за отворени данни). За тази цел се въвеждат редица нови понятия и допълнителни задължения на организациите от обществения сектор.

Забавянето с транспонирането е причина за откриване на наказателна процедура от Европейската Комисия и налагане на имуществена санкция на България. Мерките, които се предвиждат, се свеждат до определяне на приоритетните области, в които следва да се отворят обществените данни, видовете данни, които подлежат на отваряне, в това число динамични данни, научноизследователски данни и набори от данни с висока стойност, както и условията за тяхното предоставяне; изясняване на кръга на задължените субекти; създаване на улеснени механизми за публикуване на данните и тяхното повторно използване, както и свързване на методите на портала за предоставяне на информация с необходимостта от предоставяне на защита на личните данни и тяхното анонимизиране; правата на интелектуална собственост върху бази данни; въвеждане на легални дефиниции.

6000 души са поискали достъп до обществена информация чрез електронната платформа на МС

6000 души са поискали достъп до обществена информация чрез електронната платформа на МС

Получените запитвания са от най-различно естество

Директивата въвежда значителни подобрения на достъпа до отворени данни до обществена информация. Концептуално под "отворени данни" се разбират най-общо данните в отворен формат, които могат да се използват свободно повторно и да се споделят от всеки за всякакви цели.

Подобно на материята за защита на личните данни се набляга на разбирането за "отворени данни" като последователност от действия, които следва да се предприемат на всеки етап от процеса по създаване, съхранение и разпространяване на данни при определени условия, което да гарантира на субектите правото на информация.

По отношение на задължените субекти законопроектът запазва съществуващата до момента терминология, включвайки държавните органи, техните териториални звена и органите на местното самоуправление в България. С оглед на гарантирането на възможността за достъп до научноизследователски данни, режимът на отворени данни става приложим и за субектите, които ги създават, съхраняват и разпространяват, а именно организациите, осъществяващи и финансиращи научни изследвания, като по този начин се разширява и кръгът на задължените субекти.

Свободен достъп до данните от научните изследвания с обществено финансиране

Свободен достъп до данните от научните изследвания с обществено финансиране

Комисията по електронно управление прие на първо четене промени в Закона за обществена информация

В изпълнение на нововъведения принцип "отвореност по замисъл и по подразбиране" и за улеснение на потребителите при разработка, надграждане или внедряване на информационни системи или електронни услуги организациите от обществения сектор са длъжни да реализират автоматизирани интерфейси за осигуряване на свободен публичен достъп до електронните документи, информацията и данните в машинночетим отворен формат, които са публични, включително чрез публикуване в портала за отворени данни.

Предвижда се и периодично изготвяне на обобщен доклад за състоянието на повторното използване на информацията от обществения сектор и въздействието на наборите от данни с висока стойност, както и възможността за опростяване на достъпа до набори от данни чрез осигуряване на единна точка за достъп. Предвиждат се също подобрения и регламентация на платформа за достъп по информация.