Искаме да се разграничим от всякакви опити да бъдем вкарани в някакви зависимости. Важно е да се разграничим и да покажем, че работим законосъобразно и прозрачно. Това искаме, за да ни вярват хората.

Тази теза повтори няколко пъти в студиото на Нова телевизия министърът на регионалното развитие Лиляна Павлова във връзка с вчерашното прекратяване на процедурата по строителство на автомагистрала „Хемус” - Лот 1 и Лот 2. Разпореждането Национална компания „Стратегически инфраструктурни проекти" да прекрати процедурата дойде от Министерски съвет и лично от премиера Бойко Борисов.

На въпрос кога е разбрала за решението на Борисов за спиране, Лиляна Павлова заяви, че не е знаела от вчера, а от отдавна, че ще има проблем с финансирането.

Като причина обаче това спиране да стане сега, февруари месец, а не декември месец, когато бяха избирани изпълнителите, Павлова обясни, че за тези два месеца „ситуацията се нагнетила и изкривила”.

Беше време да сложим край, точка, да кажем "стига", стоп на опитите да ни пришият към кръгове, квадрати и имена”, отсече Лиляна Павлова, а на въпрос дали има страх беше още по-категорична: „Не, не ни е страх. Ако ни беше страх нямаше да взимаме непопулярни решения.”

Според нея от началото на годината, както и през 2013 г., текат опити за дестабилизация на правителството. „Много е удобно да вкарат правителството в режим на зависимости”, заключи регионалният министър, като изтъкна, че всъщност „ние сме технократи, хора, които спазват закона”.

В тази посока Павлова призна, че има връзка между спирането на „Хемус” и решението финансовият министър на поиска пълно разсекретяване на доклада на „Аликс партнърс” за КТБ. Думата, която Лиляна Павлова използва, беше „синхронизация”, а двете събития тя анализира като „политическа воля за категорично разграничаване и воля за реформи”.

Още в началото на януари месец министър Лиляна Павлова обяви, че строителството на двата лота на магистралата най-вероятно няма да започне тази година, а следващата. Забавянето било заради подадени две жалби срещу процедурата по избор на строителни фирми. Тогава тя отказа да обсъжда кой точно е спечелил конкурса, като само уточни, че победителите са част от международни консорциуми, които имат богат опит с такова строителство.

И тогава, и днес министърът беше категорична, че законовите изисквания по избора на изпълнителите са спазени абсолютно и няма никакви съмнения по процедурата. По думите й винаги има много интереси, особено при такива големи обекти, и винаги има недоволни хора и обжалвания. Включително и декемврийския избор е обжалван от две компании – италианска и турска, информира Павлова. Скандално в обществото обаче беше цената на строителството на магистралата.

И днес Лиляна Павлова отказа да коментира в студиото обвързаност на спечелилите фирми с депутата от ДПС Делян Пеевски и и шефа на „Лукойл” Валентин Златев, тъй като „не мога да кажа, не ми е работа и да проверявам. „От законова гледна точка няма никакъв проблем”, бе категорична Лиляна Павлова.  

Цената от 800 млн. лв. и днес бе защитена като реална от министъра, като тя повтори, че всички участници в конкурса са дали приблизително еднакво остойностяване. Освен това теренът на строителството бил изключително тежък.
Павлова заяви, че не е може такъв тип обект на строителство да се изчислява на линеен метър или километър, тъй като сложните технически съоръжения всъщност излизат 10 или 20 пъти по-скъпо.

Министър изброи и това, което ще се строи в рамките на Лот 1 и 2 и което оскъпява обекта - три големи тунела с две тръби, общо 6 км., пътни възли – от типа на Витиня, три виадукта, 3-4 преминавания, подлези и надлези.

По отношение на бъдещето на автомагистрала „Хемус” Лиляна Павлова бе категорична, че пътят ще се строи. След като мине съответната процедура по прекратяване на поръчката в момента, правителството ще обяви нова процедура, като финансирането ще бъде този път изцяло от държавния бюджет.

„Благодарение на усилията на правителството за борба с контрабандата, ще могат да се отделят пари за това строителство”, увери регионалния министър. Тя припомни, че в момента действително няма пари за „Хемус”, тъй като в рамките на ОП „Транспорт” през 2014 – 2020 година няма да останат пари.

„Тази магистрала беше извадена от предишното правителство от програмата. Това, което успяхме да направим е да върнем „Хемус”. Но парите са едва 1 млрд. и 200 милиона”, обясни Лиляна Павлова.