Незабавно да бъде прекратена процедурата за избор на изпълнители на строителството на Автомагистрала „Хемус” – Лот 1 и Лот 2. Това е разпоредил премиерът Бойко Борисов на министъра на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова.
Борисов иска Национална компания „Стратегически инфраструктурни проекти“ да предприеме незабавни действия по прекратяване на процедурата, съобщават от Министерския съвет.
Припомняме, че още в началото на януари Лиляна Павлова обяви, че строителството на двата лота на магистралата най-вероятно няма да започне тази година, а следващата. Забавянето било заради подадени две жалби срещу процедурата по избор на строителни фирми. Тогава тя отказа да обсъжда кой точно е спечелил конкурса, като само уточни, че победителите са част от международни консорциуми, които имат богат опит с такова строителство.
В края на миналата година като изпълнители на обществената поръчка за доизграждане на автомагистрала „Хемус” бяха определени двама участници. За едната обособена позиция за изпълнител бе избрано обединение „АМ ХЕМУС ЛОТ 1“. Приетата договорна сума била в размер на 277 406 873,00 лв. без включен ДДС.
За втора обособена позиция избраният изпълнител е бил обединение „ПСТ Хемус 2“. Приетата договорна сума била в размер на 479 398 889,05 лв. без включен ДДС, а максималната договорна цена била в размер на 499 965 389,05 лв. без ДДС.
Петър Бакърджиев, председател на Института за правни анализи и оценки: Това е много сериозен гаф.
В защита на високата крайна цена на двата лота държавата изтъкна, че строителството е изключително сложно, защото теренът бил много тежък.
Очакваше се магистрала „Хемус” да се строи със спестявания от магистрала „Струма”. От строителното ведомство коментират, цитирани от БНР, че строителството на този етап се отменя, защото спестявания не се очертават.
Спрямо прогнозната цена на кабинета аутобанът е поскъпнал близо 2 пъти. Той станал около 7 млн. евро за километър.
Националното радио посочва, че строителите на 60-километровия участък от Плевен до Ловеч са били избрани много бързо. Те са консорциуми от фирми, които са свързани с шефа на „Лукоил” Валентин Златев и депутата от ДПС Делян Пеевски.
Разрешение за поръчките трябвало да има и от парламента и то ако обществените поръчки не бъдат обжалвани. Обжалване обаче има от външни фирми. Това е за участъка Ябланица – Угърчин. Оспорването е от класираната на трето място италианска компания"Серенисима конструциони". Отстранената турска компания "Ташяпъ Иншаат Тааххют Санайи ве Тиджарет" пък обжалва поръчката за отсечката между Угърчин и Плевен.
В следобедните часове от регионалното министерство съобщиха, че Национална компания „Стратегически инфраструктурни проекти“ е прекратила процедурата за избор на изпълнител на строителството на ЛОТ 1 и на ЛОТ 2 на автомагистрала „Хемус“. Причината била невъзможност да бъде осигурено финансиране за изграждането им по линия на Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура 2014-2020“.
От ведомството на Лиляна Павлова поясняват, че бюджетът на оперативната програма по приоритетна ос 2: „Развитие на пътната инфраструктура по основната и разширената трансевропейска транспортна мрежа“ е в общ размер 673 млн. евро. Тези средства били предвидени за изграждане на автомагистрала „Струма”. С реализирането на проекти по магистралата ресурсът ще бъде напълно изчерпан.
Проекти по „Струма”: ЛОТ 3.1 от Благоевград до Крупник на стойност 83.5 млн. евро, на тунела при с. Железница – с индикативна стойност 120 млн. евро, на ЛОТ 3.2 – участъкът Крупник – Кресна; на ЛОТ 3.3 – от Кресна до Сандански – 128 млн. евро, както и за изпълнението на фаза 2 от Западната дъга на Софийския околовръстен път – 64 млн. евро. За участъка Крупник – Кресна предстояло решение за избор на трасе и неговото остойностяване.
Законът за обществените поръчки не предвижда възможност премиерът чрез ресорния министър да разпореди на Националната компания „Стратегически инфраструктурни проекти“ прекратяването на обществената поръчка за избор на изпълнители на строителството на магистрала „Хемус“.
Това коментира Петър Бакърджиев, председател на Института за правни анализи и оценки, цитиран от БНР.
Това, което се случва е странно, заяви Петър Бакърджиев и го определи не като грешка, а като много сериозен гаф.
DeyanNYC
на 15.02.2016 в 17:25:28 #4Разстоянието от Плевен до Ловеч не е 60 км...само казвам...
Sting_5
на 15.02.2016 в 14:58:36 #3Човека е прав.Тази по-скъпата ще задели повече пари за комисионните.Как да не я предпочетат нея.Важното е да пада "келепир".И откъде накъде ще вадят Бай Ганьо от учебниците.Та той си ни е национална емблема.А то какво, Робинзон Крузо, Винету, а виж втората трябва да се изучава.Казах.Хау!
nsmilitia
на 15.02.2016 в 14:40:37 #2Демек развитието на тези региони да се забави почти с година. Е няма що. Къде бяхте като ги избирахте бе?!?!
el viejo
на 15.02.2016 в 13:30:41 #1Този Борисов, много силен! Спира, каквото му падне! Нямат ли в ГЕРБ нещо по-образовано, по-тка, като за Премиер! Каква огромна Партия с мииони избирателли, а се оставят партияа им да е еднолична фирма! Нямат и етична комисия, дори! Морала е забранен в тази партия, май!