Агенция "Пътна инфраструктура" тихомълком е сключила два договора на стойност 1,2 млрд. лева за реализация на изпълнението на Лот 3.2 на автомагистрала "Струма" в участъка между с. Крупник и гр. Кресна. Това съобщиха от пресцентъра на коалицията ПП/ДБ.

Според тях е притеснително това, че АПИ е финализирала договори за проектиране и строителство преди да са завършени процедурите по препоръчаните от ЕК стъпки - оценка на алтернативните трасета извън Кресненското дефиле, анализ на съответствието на избрания вариант със специфичните природозащитни цели и осигуряване на финансиране на проекта със средства от ОП "Транспортна свързаност".

ПП/ДБ посочват, че прибързаните действия могат да доведат до загуба на европейско финансиране. Също така те изтъкват, че това е грубо нарушение на изискването за публичност в Закона за обществените поръчки.

Обявленията за сключените договори са публикувани в регистъра за обществените поръчки повече от месец след тяхното сключване - на 12.05.2023 г. В края на април 2023-а година са сключени допълнителни споразумения и към двата договора, които поставят влизането им в сила под отлагателни условия за осигурено финансиране, завършване на анализа за съответствие със специфичните природозащитни цели и завършване на процедурата за изменение на инвестиционното предложение според Закона за опазване на околната среда, пише още в позицията си ПП/ДБ.

Шишков не се нае да каже откъде ще мине трасето на АМ "Струма"

Шишков не се нае да каже откъде ще мине трасето на АМ "Струма"

Всички искат екология и безопасни пътища, посочи той

Според коалицията тази обстановка обстановка поражда основателни съмнения за законосъобразността на действията на Агенция "Пътна инфраструктура". ПП/ДБ призова председателят на управителния съвет на АПИ да представи незабавно обяснения на следните въпроси:

  1. Защо са сключени договори за обществени поръчки въз основа на оферти, подадени на базата на инвестиционно намерение за трасе, което не е одобрено от Европейската комисия?
  2. Защо не са прекратени стартиралите през 2018 г. обществени поръчки, при положение, че офертите са подадени още през 2018 г. и договорените цени вероятно не отговарят на днешната пазарна конюнктура?
  3. Защо са сключени въпросните договори при положение, че не е завършен анализът на алтернативите и възможностите за строителство на двете трасета на Лот 3.2 извън Кресненското дефиле?4. Защо сключването на договорите не е своевременно оповестено съгласно изискванията на ЗОП?
  4. На какво правно основание са изменени договорите за обществени поръчки едва 20 дни след тяхното сключване?
  5. Защо е започнало изпълнението на пътен възел "Кресна" при положение, че не е изпълнено нито едно от отлагателните условия за влизане в сила на договорите?
  6. С какви средства е обезпечно финансирането на проекта, при положение, че все още не е приет държавния бюджет за 2023 г., нито е одобрено финансиране със средства по ОП "Транспортна свързаност" 2021 - 2027 г. от Европейската комисия?
  7. Какво е обяснението, че изпълнението на Лот 3.1.1 е възложено на консорциум от дружества, спрямо чиито ръководители са повдигнати обвинения за документни престъпления, данъчни измами и пране на пари на стойност десетки милион във връзка със строителството на АМ "Хемус"?.