"Законопроектът е смесица от странни неща. Със сигурност има подходящи мерки, но има и текстове, които привличат критицизъм. Законопроектът не съдържа ясни и стандартни критерии за продължаващото ограничаване на правата на гражданите."

Това коментира пред БНР експертът по конституционно право доц. Атанас Славов по повод приетия на първо четене законопроект на правителството за мерките след отпадането на извънредното положение на 13 май.

Ананиев никога не бил взимал решенията си индивидуално

Ананиев никога не бил взимал решенията си индивидуално

Нямало консенсус кога да бъдат отворени детските градини и яслите

"И Конституцията, и Европейската конвенция за правата на човека изискват, когато се засягат основни права на гражданите, това да става според стандарти, определени в закон; да се преследва легитимна цел - такава в случая е налице - защита на здравето на гражданите; въведените ограничения да са необходими и пропорционални на целта. Законопроектът не съдържа критерии и стандарти, въз основа на които министърът на здравеопазването може да направи преценка кои права и до каква степен да бъдат ограничени. Това е един от основните проблеми на законопроекта", допълни доц. Славов.

По думите му законите трябва да зададат границите и критериите, "но в нашия закон липсват такива критерии и стандарти, а всичко се делегира на министъра - той да преценява какви права и до каква степен да бъдат ограничени".

Ананиев представя пред депутатите мерките в Закона за здравето

Ананиев представя пред депутатите мерките в Закона за здравето

Неплатеният отпуск до 60 дни да се зачита за трудов стаж през 2020 г

Според доц. Славов има опасност да се възродят тоталитарни импулси, "а управлението не печели, ако ограничава правата без ясни законови стандарти и критерии".

"Конституционната фигура "извънредно положение" у нас не е достатъчно уплътнена откъм процедури и действия... Българското правителство избра да въведе извънредно положение по един бланкетен начин и впоследствие да се опита да запълни този правен вакуум с извънредно законодателство, което не отговаряше на основни стандарти", разясни юристът.

По думите на доц. Славов има опасност в условие на извънредното положение да се премине границата на правовата държава.

"Министърът на здравеопазването смятам, че е най-малко човекът, който би се възползвал по недобросъвестен начин от правомощията, които ще му бъдат дадени. Концентрацията на власт в едни ръце винаги крие риск за демокрацията... Изведнъж получена извънредната власт, тя носи след себе си определени следствия".

Доц. Славов подчерта, че е необходим периодичен преглед на въведените ограничения на права и да се прецени дали те отговарят на принципите за необходимост и за пропорционалност.