С малки намеси в организацията на движението трябва да се насърчи пешеходното движение, велосипедното движение, но и градският транспорт.

Това обяви столичният кмет Йорданка Фандъкова на съвместна пресконференция със "Спаси София", посветена на проект за трансформация на столичните булеварди "Патриарх Евтимий", бул. "Витоша", ул. "Фритьоф Нансен" и ул. "Георги С. Раковски". Проектът е част от пакет от проекти, свързани за по-бързата реализация на велоалеите и пешеходните пространства, обяви кметицата.

Фандъкова обясни, че кризата с коронавируса е накарала много хора да преосмислят начина си на пътуване. Тенденция е общините и градовете да мислят по-бързо за пешеходците и велосипедистите. 

По думите й това е проект, който не изисква сериозен финансов ресурс, а с малки намеси в организацията на движението ще се насърчи както пешеходното движение, велосипедното движение, така и градския транспорт. В проекта е помислено за всички участници в движението и показва нашата визия за превръщането на София в град на хората, изтъкна Фандъкова.

Тя напомни, че по проекта се е работело отдавна още с разширяването на метрото. Проектът претърпял промени, но сега има много по-добро решение, което създава безопасност за велосипедистите и свързаност на велоалеите през центъра.

Фандъкова очаква проектът да бъде разгледан в СОС и след това да започне работа по него.

В проекта се предвижда по бул. "Патриарх" да бъдат изградени две еднопосочни велоалеи, които свързват шест съществуващи велотрасета в мрежа. Освен това се предвижда по същия булевард да има баланс между паркиране и проходимост.

По улица "Фритьоф Нансен" ще се запазят паркоместата и оптималното използване на пространството. По бул. "Витоша" велоалеята се очаква да бъде преместена на обезопасено място на пътното платно, а тротоарът се освобождава за пешеходци. Две нови безопасни пешеходни пътеки ще свързват квартала с парка на НДК. Така ще се постигне успокоено движение и двойно увеличение на местата за паркиране.

Фандъкова още веднъж подчерта, че със сравнително малки намеси трябва да се реорганизира и да се трансформират части от града, които да бъдат насочени към всички участници в движението.

Предвижда се по проект да бъдат изградени още пет нови велоалеи, които могат да бъдат направени още през настоящата година.

Главният архитект Здравко Здравков допълни, че с представения проект столицата отговаря на няколко въпроса - как да бъде увеличено приоритизирането на велосипедния транспорт в града.

Важно е да бъдат предоставени на хората велосипедни трасета, за да може да предпочетат такъв тип движение пред личните автомобили. Когато предоставим фактора време, свързаност и привлекателност на велоалеите хората биха слезли от автомобилите си и биха пътували с велосипед, смята архитект Здравков.

Предстои да бъдат свързани големите столични квартали "Дружба" и "Младост" с центъра на София, както и развитие на велоалеята по бул. "Пушкин" до кръговото на Бояна.

Той отчете, че преди години преброяване показало, че велосипедистите в София са малко над 1%, но това не е реалния процент, а с просто око можело да се види колко велосипедисти ползват велоалеята по "Дондуков", например. Архитект Здравков е убеден, че с новия проект много повече хора ще започнат да ползват велоалеите и ще слязат от автомобилите си.

Той счита, че с развитието на велосипедната инфраструктура за следващите години ще може да бъде отчетено поне 5% придвижване с колела в града. Естествено няма да достигнем до 40% на велосипедистите, както е в Копенхаген, но целта ни е да накараме повече хора да слязат от колите и да предпочетат градския транспорт, велосипедите или ходене пеша, настоя архитектът.

Запитан как би коментирал сезирането на ДНСК за изтичането на строежа на ITower и дали са в нарушение в момента, архитект Здравков помоли журналистите да се обърнат към ДНСК по въпроса. Той не е получил становище от прокуратурата по темата, но ако получи такова, то от ДНСК трябвало да се заемат.