Основен проблем е, че не е изработвана досега цялостна стратегия за годишно контролно пропускателните пунктове (ГКПП) и прилежащата инфраструктура към тях. Това, което разработва Министерство на финансите е една цялостна стратегия за модернизиране на ГКПП-тата с цел облекчаване на пропускателната способност и по-ефективен контрол.
Toва заяви служебният финансов министър Людмила Петкова от трибуната на Партийния дом относно затрудненията при преминаването на границите ни с Гърция, Турция и Румъния и инициативата на Гърция и Турция за намиране на алтернативен транспортен коридор и заобикаляне на България. Вносители на предложенията са председателят на парламентарната група на "БСП за България" Борислав Гуцанов и депутатът Иван Иванов.
Тя посочи, че през ГКПП "Капитан Андреево" и "Лесово" се обработват 32% от товарния трафик, който минава през цялата страна. Преди влизане на товарните транспортни средства на пункта автомобилите преминават през контролни проверки от турските власти. На българо-румънската граница има забавяне на трафика в резултат на по-бавната обработка на документите. Към настоящия момент са извършени реконструкция на мостовото съоръжение в Румъния, което забавя обработката на документите, уточни Петкова.
На българо-гръцката граница забавянето е заради наличието на голям брой леки автомобили и някои празнични дни през годината. Инфраструктурата на ГКПП-тата от 80-те години и ГКПП на България са предвидени за 2 млн. пътнотранспортни средства годишно, като през годините трафикът постоянно се увеличава, но никога не е анализиран. 4.7 млн. пътни превозни средства преминават през ГКПП на България годишно, посочи Петкова. До 2029 г. трафикът ще нарасне до 10 млн. ППС през ГКПП-тата. Това налага спешни мерки за реконструкция и модернизация на ГКПП-тата, включително и на инфраструктурата към тях, каза Людмила Петкова.
Тя изтъкна, че се предвижда изграждане на нови пътища и модернизация на сегашните. От Агенция "Митници" са предприети действия за стартиране и изпълнение до 2026 г. на проект за реконструкция на ГКПП "Капитан Андреево", "Лесово" и "Малко Търново". Успоредно с изпълнението на тази свързаност са предприети действия за изграждане на нов ГКПП "Капитан Андреево" на север от съществуващия в посока АМ "Струма". С два от действащите проекта за система за управление на опашките и управление на трафика чрез тяхната реализация ще се прибегне до решаване на проблема с товарните пътни превозни средства. Една от системите ще бъде внедрена на ГКПП "Капитан Андреево".
Целият трафик от Турция за Европа преминава през Румъния, посочи Людмила Петкова. През Сърбия почти няма камиони, които да минават през територията на Сърбия, като усилията на Агенция "Митници" и МФ са насочени към цялостно разрешаване на проблема. Сформирана е и работна група по заповед на служебния премиер за всички поставени въпроси - до 30 септември трябва да се излезе с доклад относно тежкотоварния трафик по българските граници.
Людмила Петкова допълни още, че се провеждат срещи с Румъния, тъй като те упражняват допълнителен контрол, който забавя преминаването на ППС с 10-15 минути. Прави се всичко възможно за облекчаване на трафика от Румъния, увери тя.
Служебният вътрешен министър Атанас Илков пък увери, че когато е бил активният туристически сезон е имало динамичен трафик на всички ГКПП-та на територията на страната. Всички са работили на пълен обем, нямало е такива, които да почиват и се е въвеждал облекчен режим на проверка, обясни Илков. Той увери, че не се чака повече от 2 часа, на която и да било граница на България.
Явор Божанков от ПП-ДБ посочи, че се очаква ремонтът на моста на Дунав при Русе да продължи 2 години и поиска да узнае защо толкова дълго и осигурени ли са алтернативи за трафика. Виолета Коритарова изтъкна, че по ремонта се работи 12 часа в денонощието, но трябва да се отчете колко сложно е това съоръжение - може да се работи само през деня и са необходими строги мерки за безопасност. Тя посочи, че първите 200 метра от моста са ремонтирани, а в момента сме на вторите 200 метра. Що се отнася до алтернативата, Коритарова заяви, че е получила уверение от румънската страна, че ще бъде пусната фериботна връзка.
После се заредиха въпроси, които имаха само косвена връзка с изслушването. Климент Шопов от Възраждане поиска да разбере от Людмила Петкова дали смята за нужно планираното сливане на НАП и митниците в обща приходна агенция. Петкова отвърна, че повече от 10 държави в ЕС имат единни приходни агенции, които са изключително ефективни.
Иван Петков от БСП се поинтересува от развитието на жп превозите в България като възможно облекчение на пътния трафик. Транспортният министър Красимира Стоянова го увери, че няма да забави нито един проект, който би допринесъл за намаляване на задръстванията на пътищата със съседните ни държави.
А независимата Красимира Катинчарова даже попита какво се върши по проекта за Паневропейския транспортен коридор №8. Тук вече Коритарова заяви, че това няма нищо общо с изслушването, и Йордан Цонев, който водеше заседанието направо й каза да не отговаря въобще.
После политиците взеха отношение към темата на изслушването. Мартин Димитров от ПП-ДБ заяви, че трябва максимално да се ускори пускането на ферибота, който определи като изключително важна национална цел. Десните са недоволни от двете години, определени за ремонта на моста при Дунав, и поискаха срокът да се скъси, включително като се работи нощем. За по-къс срок настояха и за въвеждането на общата система за управление на паркингите, която е планирана за 2026 г.
Никола Димитров от Възраждане също засегна темата за буферните паркинги - според него те трябва да бъдат държавни. Националистите искат да се разкрият нови ГКПП-та, както и да се ремонтират пътища, които могат да облекчат трафика през съществуващите пунктове - като пътя Лесово-Ямбол.
Според Йордан Цонев от ДПС програмата за реконструкция на ГКПП-тата трябва да бъде синхронизирана със съседните държави. Той увери финансовия министър, че неговата партия ще подкрепи в следващия държавен бюджет да бъдат заложени средства за тази програма. И похвали служебния кабинет, че действа адекватно по темата.
Иван Иванов от БСП заяви, че проблемът с трафика е като бомба със закъснител от години и трябва да се реши веднага. Той настоя българските власти да проявят твърдост спрямо румънските си колеги, за да тръгне фериботната връзка час по-скоро. Иванов също като Мартин Димитров се обезпокои от далечния срок за системата за управление на паркингите и поиска скъсяването му.
Александър Марков от ИТН посъветва министрите да пресметнат колко бихме загубили ние и румънците, ако гръцките и турските превозвачи наистина ни заобиколят, и с тази сметка да отидат при румънските си колеги, за да се задействат заедно по проблема.