Разширява се обхватът на тол системата. 186 202 712 лв. са приходите от пътни такси от началото на годината до 26 май 2020 г. Те са от пътни такси - винетки и тол.
Информацията е от министъра на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова, която съобщи за разширяването на толсистемата пред членовете на Комисията по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление.
Ограниченията, наложени срещу разпространението на коронавируса попречиха на анализа на тримесечния период, който превозвачите трябваше да актуализират. Промяната ще включва още пътни отсечки, тъй като в момента има области, в които няма пътни участъци в обхвата на тола.
По данни от транспортния бранш от 13 март до 26 май превозите са намалели със 70%. От 1 март, когато толтаксите за превозни средства над 3,5 тона влязоха в сила, до 26 май, включително, са купени маршрутни карти на стойност 16 461 830 лв.
От тях 75% са продадени през каналите на АПИ - 500 терминали за самотаксуване, разположени по протежението на републиканската пътна мрежа и в основните бензиностанции, сайта bgtoll.bg, мобилното приложение и касите в областните пътни управления в цялата страна и на основните гранични контролно-пропускателни пунктове.
Обработените от 13 март до 26 май тол декларации за автоматично таксуване от електронната система (с бордови устройства и GPS тракери) са 40 млн. на стойност над 9 млн. лв. Така приходите от толтакси са общо близо 26 млн. лв.
От 13 март до 26 май, включително, броят на продадените винетки за леки автомобили е 593 999 на стойност 36 381 353 лв. Приходите от тях през месец април 2020 г. в сравнение със същия период на 2019 г. са намалели наполовина. През април 2020 г. са продадени 181 580 винетки за 11 519 479 лв., а през 2019 г. - 459 831 винетки за 22 412 817 лв.
От началото на 2020 г. до 26 май 2020 г., включително, броят на продадените електронни винетки е над 2,5 млн. на стойност 160 млн. лв.
По думите на проф. Олег Асенов от АПИ винетките се плащат за време, а не за изминато разстояние и в европейската практика няма въведен компенсаторен механизъм. Така той отговори на запитване за тяхното удължаване в компенсация на времето, когато хората бяха принудени да не пътуват. По време на пандемията хората са предпочитали винетки с по-кратък срок, като след отмяната на ограниченията се увеличила продажбата на дългосрочните винетки.