"Единството е сила". Това е официалния слоган, който ще стои в сърцевината на кампанията на държавата по приемане на еврото. Той, заедно със специално изработеното лого, бяха представени на брифинг, проведен в Министерството на финансите. Припомняме, че официалната целева дата за приемане на единната европейска валута е 1 януари 2025 година.

"Беше проведен един много добър, прозрачен конкурс и се радвам, че днес може да представим резултатите от него. Това е част от комуникационната кампания, която вече е започнала. (...) Избраната визуална идентичност ще стои зад сайта, зад клипове, зад всички промоционални материали. Целта на тази кампанията не е да има някакъв общ дебат за или против еврото, а да бори дезинформацията и да отговаря на въпроса на гражданите и бизнеса", заяви заместник-министъра на финансите Ивайло Яйджиев.

Предстои в следващите седмици да се обяви публично и специално направеният от държавата сайт, посветен на приемането на еврото.

Избраният знак комбинира 3 елемента - знакът на еврото, българският трикольор и лицето на евромонетата, разказа концепцията създателят на въпросния знак Георги Георгиев. Той е на 24 години от Пловдив, като до дни му предстои и да се дипломира от Националната художествена академия. Занимава се и с преподавателска дейност на ученици от системата на средното образование.

Слоганът "Единството е сила" пък се основава на легендата за хан Кубрат и снопа пръчки.

"Слоганът е най-краткия вариант на тази легенда, като ние ставаме единни с Европейския съюз по още един начин, като сме с единна валута", каза Георгиев.

А доколко страната ни обаче е готова за влизане в еврозоната с оглед на това, че инфлацията, която е един от най-ключовите от т.нар. Маастрихтски критерии, е над целевите нива?

"Към момента официално сме изпълнили критерия за дефицит, критерия за дълга - ние сме втората страна в ЕС с най-нисък дълг, тоест това не е проблем. Изпълнили сме и критерия за дългосрочните лихвени проценти, къде сме значително под референтната стойност. Откъм законодателната част - там има да се приеме нов Закон за БНБ. (...) Предизвикателството остава инфлацията, като последните данни на декември показват по-бързо от очакваното забавяне на инфлацията в България и от друга страна ускоряване на инфлацията в еврозоната, което беше малко неочаквано. Знаете, това е плаващ критерий, зависещ от двете нива, като към края на декември ножицата между средната инфлация в България и тази в еврозоната, се стеснява", отчете заместник-министър Яйджиев.

По прогнози на Еврокомисията към края на настоящата година инфлацията у нас ще бъде с около 0,7% - 0,8% над тази на еврозоната, което е намаление спрямо настоящите нива. Епизодът на инфлация, който наблюдаваме през последните 2 години, намалява, увери заместник-министърът. Предизвикателството обаче е ножицата да се стесни достатъчно бързо преди конвергентния доклад за влизането на България в еврозоната, който предстои да излезе през месец юни.

"Има реалистичен шанс да се вместим в тези критерии, тъй като по-миналата година, когато бе взето решението за Хърватска критериите бяха над номиналната стойност", оптимист бе представителят на МФ.

Инфлацията в страните извън еврозоната е значително по-висока, като приемането на общата европейска валута ще е инструмент именно за ниска инфлация, а не за повишаването й, добави той.

МФ търси с конкурс лого и слоган кампанията за въвеждане на еврото

МФ търси с конкурс лого и слоган кампанията за въвеждане на еврото

Те трябва да бъдат разработени в цялостна система за визуална идентичност