"В последните минути станахме свидетели на класическо изпълнение - създаде се изкуствено напрежение и тези, които създадоха напрежението, се явяват като спасители да разрешат кризата с градския транспорт. Хубаво е, че държавата се намеси и даде 15 млн. лв., но само за тази година. Това е класически номер на ГЕРБ - да пръска ресурс, но без реформи".
Това заяви лидерът на "Спаси София" Борис Бонев на брифинг в Столичната община, след като стана ясно, че правителството отпуска 15 млн. лв. за разрешаване на кризата със заплатите на служителите в градския транспорт.
Бонев обясни, че това, което "Спаси София" установили, е, че два от важните участници в разговора за увеличение на заплатите на служителите в градския транспорт отсъстват от него. В тези разговори липсвали ръководствата на самите търговски дружества.
"Спаси София" предлага план за разрешаване на проблемите в градския транспорт на София. Те предлагат още от утре временно спиране на протеста и възстановяване на градския транспорт за срок от 10 дни. Това би бил адекватен жест от страна на синдикатите, посочи Борис Бонев. В рамките на тези 10 дни работна група, съставена от представители на Столична община, СОС, синдикатите и ръководствата на дружествата да обсъдят следващите си действия. "Спаси София" настояват за 20% съкращаване на административния персонал в дружествата.
Следващата мярка, която предлага Бонев - да се обсъди реформирането на дружествата на електротранспорта и на автотранспорта. 72% от недостига на дружествата е на водачи и на ватмани, като се обсъди диференцирано увеличаване на заплатите, предлага той.
Третата мярка, която предлага "Спаси София", е инвестиции да подновяване на градския транспорт чрез теглене на инвестиционен заем. Борис Бонев смята, че трябва да бъдат обсъдени условията за трудещите се в градския транспорт. Трябва да бъдат заделени средства за изграждане на общежития и санитарни възли в депата, настоя Борис Бонев.
Той смята, че последната тема, която трябва да се обсъди е въвеждане на "червена зона" и средствата от нея да бъдат използвани за модернизация на градския транспорт. Ако преговорите приключат успешно, да се изтегли гласуването на бюджета на София през първата седмица на юни и мерките, които предлагат "Спаси София" да се гласуват заедно с бюджета на столицата. Това е един разумен, технократски и професионален подход, подчерта Борис Бонев.
Той очаква още в утрешния ден да започнат действията по реализиране на плана на "Спаси София".
Общинският съветник Андрей Зографски обърна внимание на три факта за това колко е неефективна системата на градския транспорт. 200 човека са ангажирани за контрол в градския транспорт и 5 пъти повече са разходите за контрол, отколкото са приходите. Ако се хвърлят пари на калпак с раздути административни щатове през цели, това няма да е ефективно. Сега Бойко Борисов ще хвърли 15 млн. лв. за заплати, но няма да е ефективно, каза още Зографски.