Тунелът под Шипка е поредният тъжен рекорд - изграждането му се очаква повече от 127 години, а след като през 2019 г. проектът най-после е раздвижен, процедурите са забавени с различни аргументи. Това заяви служебният министър на регионалното развитие и благоустройството Виолета Коритарова от трибуната на Партийния дом относно проекта "Тунел под Шипка". Вносители са депутатът от "Възраждане" Даниел Петров и група народни представители.

Общата сума на проекта е 358 милиона лв. с ДДС, но се налагат и нови отчуждителни процедури.

Коритарова обясни, че големите инфраструктурни обекти са от изключително значение за развитие на икономиката на страната, за повишаване качеството на живот, по-висока заетост, доходи и повишаване на международната транспортна свързаност. Тя подчерта, че големите инфраструктурни проекти са приоритет както за Министерство на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ), така и на Агенция "Пътна инфраструктура" .

След три години и половина може да има тунел под Шипка

След три години и половина може да има тунел под Шипка

Приключени са отчуждителните процедури

Изготвена е пътна карта по подготовката и изпълнение на инвестиционния проект за тунела под Шипка. Той ще е възлова точка при движението в посока север-юг и ще се осъществява преминаването през Стара планина между Северна и Южна България. Северната част на тунела ще бъде в област Габрово, а южната - в област Стара Загора. Проектът е включен за финансиране по Оперативна програма "Транспортна свързаност".

Подписани са договори за проектиране, строителство и строителен надзор. Срокът за проектиране - 8 месеца, а строителството ще продължи около 3 години и половина. Заложено е изграждането на 5 тунела с обща дължина 4 км. Ще бъдат построени 6 моста, един подлез, 12 броя армирани насипи и др. съоръжения.

Строителството ще започне след процедурите по проектиране и след издаване на разрешения за строеж, тъй като има допуснати грешки в подробните устройствени планове и кадастралните карти на различни територии в община Казанлък и община Габрово. Именно тези пропуски забавят продължаването на строителството, се разбра от думите на регионалния министър.

Трета лента ще е достатъчна за поемане на целия трафик през проекта Тунела под Шипка, когато един ден стане готов. През 2030 г. се очаква през съоръжението да преминават над 13 000 превозни средства за 24 часа, а през 2040 - над 14 000 превозни средства за 24 часа. Всичко това щяло да е достатъчно да поеме трафика през Северна България, смята Коритарова.

Започва реалната работа по тунела под Шипка

Започва реалната работа по тунела под Шипка

В бюджета на МРРБ са предвидени пари за ново строителство