Фирмата, избрана да проектира и построи тунела под връх Шипка потвърждава офертата си за изграждане на съоръжението. Това е направено днес устно, съобщи вицепремиерът и министър на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов. Той участва в дискусия за бъдещето на проекта по покана на местната власт, съобщиха от регионалното министерство.

Така, по думите на Караджов, апочва реалната работа по изграждането на тунела под връх Шипка. Избраният изпълнител е ДЗЗД "КОНСОРЦИУМ ПСВТ", с участници: "Пътни строежи - Велико Търново" АД, "Хидрострой" АД и Пътинженерингстрой-Т" ЕАД. Той е спечелил тъга с цена от 358 млн. лв. с ДДС.

На 28 януари се очаква и официалното писмено потвърждение от консорциума, избран за изграждане на тунела. Това ще позволи дейностите по проектиране на тунела да започнат. От ведомството са имали опасение дали ще продължат работата си, защото в процедурата по ЗОП няма актуализация на цената, а строителните материали поскъпват.

До момента не е подписан договор с фирмата изпълнител, защото решението от проведения търг е било обжалвано пред Комисията за защита на конкуренцията и във Върховния административен съд, които отхвърлят жалбите. 

Караджов с нов проект за тунела под Шипка и винетка за тирове за второкласната мрежа

Караджов с нов проект за тунела под Шипка и винетка за тирове за второкласната мрежа

Магистрала "Струма" няма да се строи в трасето, което застрашава природата

За тунела под Шипка има само разширен идеен проект, но не и технически проект, по който реално да може да започне строителство веднага. Ето защо и обществената поръчка е за инженеринг. Срокът за изпълнение е 4 години и два месеца. От тях 8 месеца са за проектиране и 3,5 години за строителство.

"Тунелът под Шипка няма как да не бъде завършен. Моето желание беше АМ "Русе - Велико Търново" да продължи на юг, да мине през планината със същия габарит. Затова изразих учудване, че тунел, който ще свързва Северна и Южна България, е проектиран само с две ленти, каза Караджов.

Той очаква трафикът към Габрово да се увеличи в пъти след завършването на магистралата от Русе до Велико Търново. Това е причината той да възложил проучване за възможностите за изграждане на още едно трасе, което да поема тежкия трафик на юг от Велико Търново, включително и за още един тунел под Стара Планина.

Регионалният министър увери, че не е застрашено финансирането за тунела под Шипка. Проектът, заедно с изграждането на АМ "Струма" през Кресненското дефиле и АМ "Русе - Велико Търново", е предложен за финансиране от Програма "Транспортна свързаност" 2021-2027 г., която се очаква да бъде одобрена до средата на 2022 г. За трите обекта се очаква страната ни да получи около 600 млн. евро. С тази сума ще може да се осигури около 34% от необходимите средства за всеки един от трите проекта. Останалите ще бъдат осигурени от държавния бюджет.

Прогнозно най-рано в края на 2022 г. ще може да се подаде апликационна форма, финансиране да бъде получено през 2023 година. "В бюджета на МРРБ за 2022 г. е предвидена сума за ново строителство, която може да се насочи като авансово плащане за начало на строителството на тунела под Шипка, но при условие, че предложеният бюджет бъде утвърден от Народното събрание", каза вицепремиерът.

Гроздан Караджов попълва досиетата на големите пътни строежи

Гроздан Караджов попълва досиетата на големите пътни строежи

Изненадата – проектът за тунел под Шипка е за двулентов път

На срещата стана ясно, че се работи и за връзката на тунела под Шипка с магистралите "Тракия" и "Марица". Планирано е южният изход на тръбата да се свързва с пътната мрежа чрез връзка на едно ниво с кръстовище. През тази година ще се проектира нов източен обходен път на град Казанлък, който ще отвежда трафика до главен път I-5 и връзките с магистралите.

Проектът за обход на Севлиево е разделен на две фази. Община Севлиево ще трябва да изработи идеен проект, който ще бъде предаден на АПИ. Агенцията има ангажимент за изготвяне на техническия проект, отчуждаването на земите, ОВОС и реално строителство.

В АПИ днес са отворени и ценовите оферти за избор на фирма за строителен надзор на тунела. Откритата процедура за избор на изпълнител на консултантска услуга е обявена през февруари 2020 г. Получени са 7 оферти, 6 от които са отворени на 30 април 2020 г.

По информация от АПИ 5 са отворените ценови оферти за надзор при изграждането на тунела под Шипка

Ценовите предложения са следните:

  • Обединение "Консултанти Шипка 1", с участници: "3TI PROGETTI ITALIA - INGEGNERIA INTEGRATA S.p.A, "ПИ ЕС КОНСУЛТ" ЕООД и "КОНТПАС" ООД - 4 651 482 лв. без ДДС;
  • "ИНФРА ИНВЕСТ ШИПКА" ДЗЗД, с участници: "ПЛАН ИНВЕСТ Пловдив" ЕООД, "Инфра контрол" ЕООД, "Инфрапроект консулт" ЕООД и "Метроконсулт БГ" ЕООД - 4 588 882 лв. без ДДС;
  • ДЗЗД "КОНСУЛТАНТИ ГАБРОВО/ШИПКА", с участници: "СТРОЛ - 1000" АД и "ИНФРАМ" АД - 5 744 112 лв. без ДДС;
  • ДЗЗД "ПЪТКОНСУЛТ 2000 - ТРИ ЕС - ИРД", с участници: "ПЪТКОНСУЛТ 2000" ЕООД, "ТРИ ЕС" ЕООД и ИРД ИНЖЕНЕРИНГ С.Р.Л. - 4 308 050 лв. с ДДС;
  • ДЗЗД "ТРАНСКОНСУЛТ-СВЕКО", с участници: "Трансконсулт - БГ" ООД и "Свеко Енергопроект" АД - 5 399 946 лв. без ДДС.

Проектът "Проектиране и строителство на обект: "Обход на гр. Габрово от км 20+124,50 до км 30+673,48, включително тунел под връх Шипка" е предложен за включване в Програмата "Транспортна свързаност" 2021-2027 г., която до момента не е одобрена.

Обектът включва изграждането на участък с дължина 10,553 км, от които 7,6 км са ново строителство, а 2,9 км са реконструкция на съществуващия път I-5 Габрово - Казанлък, както и 5 тунела с обща дължина 4,011 км. Тунелът под Шипка ще е 3,22 км. Останалите 4 тунела са по-малки - съответно 171 м, 240 м, 90 м и 290 м. Ще бъдат построени още 6 моста и 1 подлез, 12 бр. армирани насипи, една стоманобетонова подпорна стена, една стоманобетонова укрепителна стена и т. н.

Тунелът под връх Шипка ще се намира на 1 км западно от прохода "Шипка" и на 1 км източно от връх Малуша. Северната част на съоръжението ще бъде в област Габрово, а южната - в област Стара Загора. Тунелът ще е възлова точка при движението в посока Север - Юг и чрез него ще се осъществява преминаването през Стара планина в централната част на България. Основните транспортни направления, които ще обслужва са: Русе - Велико Търново - Шипка - Стара Загора - Свиленград (Маказа) и Оряхово - Севлиево - Шипка - Стара Загора - Свиленград (Маказа).