Експерти към транспортната комисия на Столичния общински съвет и групата на Демократична България предлагат промени в схемата на градския транспорт и превозните документи в София.

На първо място експертът Виктор Чаушев обясни какво се предлага да отпадне.

- Всички документи на Метрополитен. Причината е, че метрото носи 30 млн. лв. приходи в градския транспорт, което е 1/5 от целия градски транспорт. Чаушев обясни, че е искана справка за разписанията и продадените билети от метрото, за да може да се знаят и приходите, както и да се синхронизира с градския транспорт, но това досега не се е случвало. Предложението включва да се издават билети само от Центъра за градска мобилност.

- Карти да останат само за част от мрежата

- 3 и 6-месечните карти да отпаднат

- Да отпаднат талоните за 10 пътувания

- Тридневната карта

- Неперсонализирана месечна и годишна карта, за да се купува само от юридически лица.

Въвеждат времеви билет за градския транспорт в София

Въвеждат времеви билет за градския транспорт в София

Новите тарифи влизат в сила от януари 2022 г.

Ето и какво ново се предлага да бъде въведено за пътуване в столичния градски транспорт:

- билет за 30 мин - за кратко случайно пътуване без прекачване, достъпен през смартфон, ще се агрегира до дневна карта, продаван от водача

- билет за 60 мин с прекачване на цена 2.40 лв., който предлага неограничено прекачване до 60 мин. Той да може да се закупи с електронна банкова карта или от пункт

- дневна карта - 4 лв., която може да се закупува през смартфона и работи с агрегиране чрез банкова карта и се използва все повече и повече

- 24-часова карта за 6 лв. - която се купува през смартфон, пункт, електронна банкова карта и може да бъде предварително закупена. Тя важи и за първото чекиране за 24 ч, за нощния транспорт и е идеална за туристи

- седмична карта от 20 лв., също достъпна през банкова карта и смартфон. Работи със седмично агрегиране - ако през седмицата всеки ден се пътува за по 4 лв. - събота и неделя ще са безплатни

- Ученици, студенти и докторанти да пътуват напълно безплатно. Виктор Чаушев обясни тази мярка като най-важна, тъй като според проучване в други държави, ако младите хора се научат да пътуват с градския транспорт по-рано, те остават в него и след това.

Предложението е да се използват двата национални регистъра и тези карти да се издават по служебен път. Проучване сочи, че в столицата има 210 000 от тази група, освен това картата се издава лесно служебно и е достъпна в телефона. Целта е да се возят и в нощния транспорт студентите и да се намали гратисът, който показва, че основно е именно от млади хора.

С тази мярка Столична община и Центърът за градска мобилност ще получат 20 млн. лв. повече - сега от карти се вземат 17 млн.лв. от държавата, а така ще станат 37.8 млн. лв. 2 млн. лв. могат да бъдат използвани за по-редовен транспорт на студентските линии към Студентски град и 2 млн. лв. да отидат за пускане на нощния транспорт. 16.8 млн. лв. остават чисто в системата на обществения транспорт за подобряване на цялостната схема, покриването на стари задължения и т.н.

- Предлага се още разсрочена годишна карта - да се купува на 3 вноски, първата вноска заменя тримесечната карта, втората - шестмесечната карта, оскъпяването е в размер на 5 лв., важи за нощния транспорт. Цената й остава непроменена - 370 лв.

Дигитални решения и ефективност:

- касите на метростанциите стават каси на ЦГМ

- да има множество ел. дистрибутори на превозни документи

- да се купуват билети от google maps

Общинският съветник от Демократична България Симеон Ставрев обясни, че по последното искане е задал въпрос към кмета на столицата Йорданка Фандъкова, което е важно улеснение за гражданите - да могат да си купуват билети за градския транспорт през телефона.

Интересен факт още е, че купуванията на билети за градския транспорт с банкова карта се увеличават.

На пресконференцията днес стана ясно, че предлаганите промени вече са обсъдени в работна група, голяма част от тях са предлагани и от други политически сили, срещите с тях предстоят. Предложенията ще бъдат представени на следващото заседание на СОС за обсъждане, а след това внесени и като доклад от ДБ. Очакванията са да се приеме до есента, за да може да се случи мярката с безплатното пътуване на ученици и студенти.