България е на 47-ма позиция от 65 участници в международното изследване PISA (Programme for international student assessement) по математика, на 51-во място по четене и на 45-то място по природни науки.

България е сред държавите, в които образователните постижения на учениците са силно повлияни от семейната и социално-икономическата среда. Колкото по-висок е образователният и професионалният статус на родителите, толкова по-високи са резултатите на учениците, констатират изследователите.

Родните ученици са се представили най-добре от досегашните изследвания PISA, резултатите ни обаче остават ниски спрямо средните, а социално-икономическите фактори продължават да оказват голямо влияние върху образованието.

100-милионен буфер за образование заложен в бюджета
Още...

Програмата оценява 15-годишните ученици, като основната й цел е да определено доколко учениците в края на задължителното училищно образование са придобили познания и умения, които биха им позволили успешно да се конкурират на трудовия пазар.
PISA оценява постиженията на учениците чрез обща международна рамка в три области - функционална грамотност по четене, математика и природни науки. В изследването се проучват всички фактори, които оказват влияние върху постиженията на учениците. Инструментариумът е съобразен с културните, етническите, езиковите и политическите особености на отделните държави.

Средният резултат по математика на учениците е у нас е 439 точки, а този на държавите от ОИСР - 494 точки. С най-висок резултат от 613 томки са учениците от Шанхай, следвани от Сингапур, Хонконг и Китайски Тайбей. Първата неазиатска държава е Лихтенщайн, която се намира на осма позиция с 535 точки, следвана от Швейцария с 531 точки.

По отношение на грамотността при четене България има среден резултат от 436 точки при среден за страните от ОИСР - 496 точки. На първите шест позиции отново са Шанхай, Хонкконг, Сингапур и Япония, а първата европейска държава е Финландия на пето място с 524 точки.

По природни науки средният ни резултат е 446 точки при 501 средно за страните от ОИСР. В петицата тук освен Финландия влиза и Естония, заемайки последното място с 541 точки.

Според средния си резултат в PISA 2012 България попада в една група със Сърбия (449 точки), Турция (448 точки), Румъния (445 точки), Кипър (440 точки), ОАЕ (434 точки) и Казахстан (432 точки) по математика.

Изследването няма аналог по отношение на броя участници и неговата представителност, категорични бяха от Министерство на образованието, където бяха представени резултатите от PISA 2012. Акцентът в изследването през тази година е бил върху математиката, обясниха от министерството.

През 2012 година българските ученици постигат най-висок среден резултат по математика, откакто България участва в изследването. Повишението е значително, особено в сравнение с 2006 година - 29 точки и 2009 година - 11 точки. Повишен е средният резултат на българските ученици в сравнение с предходно изследване и по трите оценявани области. Увеличен е делът на учениците с най-високи постижения, отчитат още от МОН.

Задачите са разделени в шест нива на трудност, като процентът на родните ученици в най-ниските нива остава много висок - 43.8%, но намалява с 3.3% от 2009 година. Едва 4.1% обаче са учениците, които се справят с най-трудните задачи над ниво пет на трудност, като покачването спрямо 2009 е 0.3%.

В изследването у нас са участвали 5280 ученици от 188 училища в цялата страна, основно в 9 клас. Момичетата са 48% от тях, а момчетата 52%, като разликата в резултатите по пол е незначителна - 440 точки за момичетата и 438 за момчетата.
Извадката отразява адекватно структурата на училищната система в България, като целта е да се отчетат всички фактори, които оказват влияние върху постижения, в това число видът училище и подготовка.