България е на 47-ма позиция от 65 участници в международното изследване PISA (Programme for international student assessement) по математика, на 51-во място по четене и на 45-то място по природни науки.
България е сред държавите, в които образователните постижения на учениците са силно повлияни от семейната и социално-икономическата среда. Колкото по-висок е образователният и професионалният статус на родителите, толкова по-високи са резултатите на учениците, констатират изследователите.
Родните ученици са се представили най-добре от досегашните изследвания PISA, резултатите ни обаче остават ниски спрямо средните, а социално-икономическите фактори продължават да оказват голямо влияние върху образованието.
100-милионен буфер за образование заложен в бюджета
Още...
Програмата оценява 15-годишните ученици, като основната й цел е да определено доколко учениците в края на задължителното училищно образование са придобили познания и умения, които биха им позволили успешно да се конкурират на трудовия пазар.
PISA оценява постиженията на учениците чрез обща международна рамка в три области - функционална грамотност по четене, математика и природни науки. В изследването се проучват всички фактори, които оказват влияние върху постиженията на учениците. Инструментариумът е съобразен с културните, етническите, езиковите и политическите особености на отделните държави.
Средният резултат по математика на учениците е у нас е 439 точки, а този на държавите от ОИСР - 494 точки. С най-висок резултат от 613 томки са учениците от Шанхай, следвани от Сингапур, Хонконг и Китайски Тайбей. Първата неазиатска държава е Лихтенщайн, която се намира на осма позиция с 535 точки, следвана от Швейцария с 531 точки.
По отношение на грамотността при четене България има среден резултат от 436 точки при среден за страните от ОИСР - 496 точки. На първите шест позиции отново са Шанхай, Хонкконг, Сингапур и Япония, а първата европейска държава е Финландия на пето място с 524 точки.
По природни науки средният ни резултат е 446 точки при 501 средно за страните от ОИСР. В петицата тук освен Финландия влиза и Естония, заемайки последното място с 541 точки.
Според средния си резултат в PISA 2012 България попада в една група със Сърбия (449 точки), Турция (448 точки), Румъния (445 точки), Кипър (440 точки), ОАЕ (434 точки) и Казахстан (432 точки) по математика.
Изследването няма аналог по отношение на броя участници и неговата представителност, категорични бяха от Министерство на образованието, където бяха представени резултатите от PISA 2012. Акцентът в изследването през тази година е бил върху математиката, обясниха от министерството.
През 2012 година българските ученици постигат най-висок среден резултат по математика, откакто България участва в изследването. Повишението е значително, особено в сравнение с 2006 година - 29 точки и 2009 година - 11 точки. Повишен е средният резултат на българските ученици в сравнение с предходно изследване и по трите оценявани области. Увеличен е делът на учениците с най-високи постижения, отчитат още от МОН.
Задачите са разделени в шест нива на трудност, като процентът на родните ученици в най-ниските нива остава много висок - 43.8%, но намалява с 3.3% от 2009 година. Едва 4.1% обаче са учениците, които се справят с най-трудните задачи над ниво пет на трудност, като покачването спрямо 2009 е 0.3%.
В изследването у нас са участвали 5280 ученици от 188 училища в цялата страна, основно в 9 клас. Момичетата са 48% от тях, а момчетата 52%, като разликата в резултатите по пол е незначителна - 440 точки за момичетата и 438 за момчетата.
Извадката отразява адекватно структурата на училищната система в България, като целта е да се отчетат всички фактори, които оказват влияние върху постижения, в това число видът училище и подготовка.
Hmmm
на 04.12.2013 в 04:00:25 #11Изследването е много всеобхватно и от горният материал правя извода, че нашето МОН се опитва да манипулира резултатите. Идете на http://www.oecd.org/pisa/keyfindings/pisa-2012-results.htm и отворете пдф файла с цялото изследване. Изключително интересно и налагащо много задълбочен анализ. Трябва непрекъсната работа за да се подобрят нещата. Това, което ни заблуждава е медалите от олимпиади и прочие. Тук става въпрос за цялостен поглед и сме под средното ниво по всички показатели. Има диаграми включително за заплати на учители и прочие - силно се надявам в министерството да има чиновници, които да направят правилните изводи и вземат мерки. И не съм съгласен, че по цоциалистическо време всичко е било грешно. Въпреки, че казвахме, че мразим у-ще имаше система и се учеше. Имаше и поведение и лостове за контрол. Сега е анархия в сравнение с тогава по непряко наблюдение - да ме обори някой ако не мисли така!
x-man
на 04.12.2013 в 00:19:29 #10Що бе... нали наще ученици бееа най умните?!
apropoS
на 04.12.2013 в 00:13:18 #9SS 3 | 03.12.2013 23:53 "Който каквито ще глупости да пробутва тука, но преди 89-та образованието бе на ниво." Ха, на ниво ама друг път От онова време наследихме СЕГАШНОТО НИВО. Мога да ти дам и пример. Комунистите премахнаха МАТУРАТА, която съществува във всички страни по света. Не си спомням коя година. Може би 1970те. Или края на 60те. Да, не напълно. Значи, ако имаш 6 или 5 - няма матура. И така подготвиха поредните подмазвачи / към учителите респ. партията/
apropoS
на 04.12.2013 в 00:03:37 #8Съгласен съм с изследването. Това съм ви го казвал много пъти. Бях преподавател и учител преди години и познавам манталитета на българина. Сега работя в чужбина и виждам, че е комунистите умишлено създадоха мита за интелигентността на българина. Така много голяма част от обществото ни бе заблудено и не може да види истинското положение в БГ. НИМА МОЖЕ ДА СИ ИНТЕЛИГЕНТЕН И ДА ГЛАСУВАШ ЗА БСП? НИМА МОЖЕ ДА СИ ИНТЕЛИГЕНТЕН И ДА ГЛАСУВАШ ЗА ГЕРБ? НИМА МОЖЕ ДА СИ ИНТЕЛИГЕНТЕН И ДА ГЛАСУВАШ ЗА АТАКА?
boko tikvata
на 03.12.2013 в 20:38:57 #7Хахаха,цяла статия е написана за идиота Удавник!
Pacho
на 03.12.2013 в 18:27:08 #6Като видях студентите ни как сричат като четвътокласник ( реално ) от времето на комунизма ми е ясно нивото на учениците.
velikiat
на 03.12.2013 в 18:19:48 #5къде в ес развиват високо знанье, култура и инвент, обратното е, цялият ресурс се хвърля в ниво средняци, после кой чирак, кой баклава а то едно и също но в различен сектор
velikiat
на 03.12.2013 в 18:10:53 #4децата се раждат едни и същи, промените са в друго, учат само по чуждия език и друго не ги интересува, образован за да е беден не ги мотивира, учителят изпее урока и не му пука кой разбрал и все такива ....
mamaleone
на 03.12.2013 в 17:43:36 #3И ученвиците не са виновни. Как искате образовани ученици,когато учителите които ги обучават говорят на диалект/едва ли не 70% са дошли от провенцеята с някакъв диалект/ и второто самите учители/аз съм го виждала с очите си/ пишат "ш" с шестица и "ч" с четворка.Как този учител ще научи учениците на правопис на граматика на правилно произношение когато на самият него му липсват.За това заедно с учениците и учителите да се явяват на изпити с външни оценители
unascribed
на 03.12.2013 в 16:39:03 #2...ама искат "европейски заплати", нали?
NikB
на 03.12.2013 в 14:17:33 #1Това изследване, както всяко друго нещо в България, е манипулирано. Скоро преподавах година на 10-ти 11-ти и 12-ти клас в едно училище, просто си личеше, как децата знаят все по-малко и по-малко. Ако мислех,че те са виновни, бих ги нарекъл тъпи, но не те са виновните. Не ми е ясно как може да се стигне 10-ти клас, без да се знаят основни правила на смятането (дори няма да го нарека математика ). Българската образователна система беше тотално изостанала при социализЪма (зазубрянето беше върха на знанието). Но пък след това, когато това, което е в България комунисто-мафиотите наричат демокрация, цялата система рухна и сега въобще не се учи (дори не зубрят, просто им губят време на децата).