Година след смъртта на двама военни летци (на 11 юни 2018 г.) няма резултат от разследването, възложено на Военна прокуратура. Това пише в коментар, цитиран на сайта на "Демократична България" бившият зам.-военен и служебен военен министър в кабинета "Близнашки" - Велизар Шаламанов.

Той посочва имената на президента Румен Радев, на премиера Бойко Борисов, на военния министър Красимир Каракачанов, на началника на отбраната, на командира на ВВС и на командира на авиобазата като виновни за катастрофата с двама загинали военни пилоти.

Шаламанов се обръща към всеки от тях без да споменава имената им. Цитирайки речта на президента от 6 май - Гергьовден, когато се чества Денят на българската армия той определя думите му като лицемерие.

"Безмълвието днес може да струва скъпо на подчинените и на данъкоплатците утре", бе казал тогава президентът Румен Радев.

Двама загинали и ранен при катастрофа на военен хеликоптер на Летище Пловдив
Обновена

Двама загинали и ранен при катастрофа на военен хеликоптер на Летище Пловдив

Вероятната причина е техническа неизправност

Използвайки откритото писмо Шаламанов пита: "По какво се различава "безмълвието" днес, от "безмълвието" вчера, когато бяхте Командир на ВВС? Когато подадохте и след това оттеглихте оставката си и "безмълвието" Ви стана оглушително?".

Приключи разследването на катастрофата на МИ-17

Приключи разследването на катастрофата на МИ-17

Докладът е поверителен и е предаден на прокуратурата

Шаламанов припомня, че по времето, когато Радев бе командващ ВВС под натиска на управляващите и с неговото мълчаливото съгласие е станало двойното увеличаване на междуремонтния ресурс, в разрез с изискванията на производителя "Нали точно с Вашия подпис се пускаха на полети тези опасни самолети и вертолети и се практикуваше тази "руска рулетка". Това обяснява защо мълчите и сега", пише Шаламанов.

Към премиера Бойко Борисов и към военния министър Красимир Каракачанов той пише, че и двамата знаят, че бюджетът на ВВС и санкциите срещу фирми на руския военнопромишлен комплекс не позволяват поддръжката на съветската авиационна техника, според изискванията на производителя. Той изтъква и това, че полетните часове за летците са под санитарния минимумум и условията им на труд са "рискови" за тях и за околните

Пилотите ни летят на ръба на санитарния минимум

Пилотите ни летят на ръба на санитарния минимум

Авиацията ни се намира в тежко положение според генерал Петьо Мирчев

"И въпреки това не потърсихте надеждни форми със съюзниците за поддръжка или за прекратяване на полетите на опасната руска авиотехника и увеличихте средствата за полетните часове", пише Шаламанов.

Упреците му към началника на отбраната ген. Андрей Боцев, към командира на ВВС ген. Цанко Стойков и към командира на авиобазата са, че запазват безмълвие за смъртта на двама техни колеги.

"Нямахте късмета на предишните командири и "руската рулетка улучи патрон" точно по време на вашето командване. Трябва ли да чакаме следващия "патрон" и да продължаваме опасната поддръжка на съветската техника и ниската тренираност на военните летци с вашето "безмълвие", пита реторично Шаламанов.

Критиките му не подминават и съдебната система - ще се получат справедливи присъди тогава, когато има справедлив и бърз съдебен процес.

"Ние, от Демократична България искаме от Вас публично да поемете своята командирска, политическа и човешка отговорност пред близките и семействата на загиналите летци, пред всички български граждани, дали Ви своето доверие и данъци да управлявате за тяхно добро", пише Шаламанов.

Няма да забравим и няма да мълчим, докато причините за катастрофата не бъдат назовани и отстранени, пише Шаламанов. Той настоява да бъдат назовани отговорните за катастрофата и те да получат присъди.

Бившият военен министър не вярва причината за катастрофата да е в метеорологичните условия, нито в здравословното състояние на пилотите, нито в сложността на изпълняваната задача (била е обикновена, рутинна задача, изпълнявана многократно от тези летци). Външна намеса в пилотирането също не е имало.

Шаламанов предполага, че причината не е дори в смъртоносно малкото полетни часове на военните ни пилоти за година, което ги прави не само опасни за себе си, но и за околните.

"Най-вероятната причина в този случай е техническа повреда на опашния винт или на неговото задвижване, причинена от вътрешна "умора на материала". Основната отговорност за тази повреда е неправилното поддържане на съветската летателна техника, в непълен обем от изискванията на производителя, удължаването на междуремонтния ресурс на "своя глава", без съгласието на производителя. Извършваният контрол през това допълнително време е само външен - "по състояние", без вътрешно-структурен анализ на материала и степента на неговата "умора", който се прави, чрез сканиране при производителя", пише Велизар Шаламанов

Той определя състоянието на бойната ни авиация като "руска рулетка", която продължава. Вече не се задава въпроса "дали", а "кога" и с "кой", пише Шаламанов.

Писмото завършва с обещание: "Ние няма да забравим и няма да мълчим!".