"Усещането в обществото е, че има много нерешени проблеми, свързани с пътната безопасност, които се адресират към пътната инфраструктура. Това заяви министър-председателят Росен Желязков на брифинг след провелото се днес извънредно заседание на Министерския съвет.
Премиерът посочи, че днешното заседание е реакция на трагичния инцидент с катастрофата, при която загина 12-годишната Сияна.
На него беше разгледан доклад на Междуведомствената работна група, която идентифицира опасни участъци, както и нужните мерки и ресурси за тяхното обезопасяване от АПИ.
Желязков посочи, че проблемните участъци ще бъдат качени публично, за да може да бъде упражнен граждански контрол за тяхното изпълнение. Ремонтите ще бъдат обезпечени от държавния бюджет.
"Правителството няма да носи отговорност за действията и бездействията на предходни правителства. Ние ще поемем ясна отговорност за действията, които ще бъдат представени пред обществеността. Те ще бъдат ангажирани с отговорни лица, срокове и средства за контрол по разходването на публичните ресурси. Ние ще използваме сключените договори за поддръжка на пътната инфраструктура, по които от тяхното сключване през 2022 г. не е предприемано почти нищо, но ние ще посочим срока, обектите и няма да пестим ресурса за това", коментира Желязков.
Премиерът обяви, че до средата на годината се предвижда през тол системата да бъде въведен контрол на скоростта на базата на видеонаблюденията, като по думите му, че сроковете за това са разчетени.
Той подчерта, че държавата има два основни приоритета - осигуряването на стабилни финанси за ремонтите и по-доброто функциониране на контролните органи на пътя.
Премиерът се закани, че от днес се слага край на "феодалната" информация между министерствата.
Транспортният министър Гроздан Караджов посочи, че са предвидени 37 комплексни мерки, касаещи пътната безопасност. Целта е да се постигне 20% намаление на загиналите и 20% намаление на пътния травматизъм. Сред тях са едновременно установяване, наказване и връчване на наказателните постановления на нарушителите, с което ще се избегне тяхното търсене и опасността те да се укриват и да се чувстват ненаказани, отбеляза министърът.
Друга мярка е въвеждането на технологични решения при превозването на деца и ученици, при които ако шофьорът е употребил алкохол, двигателят на превозното средство да не може да запали. Тези пособия едновременно ще разпознават лицето на водача и ще правят тест за алкохол и наркотици.
Предвижда се все по-ясното насочване на средства от Фонда за безопасност на движението по пътищата да отиват към общините и централната администрация за повишаване на движението по пътя. Друга мярка е създаването на специален орган, който да разследва тежките катастрофи.
Регионалният министър Иван Иванов приветства инициативата на властта за намаляване на катастрофите и ранените от тях.
"Важното е, че се работи, но лошото е, че се попълват празнини и се наваксва безвремие. Ако не беше забавено строителството на "Хемус", трафикът нямаше да минава през Плевен-Луковит. Това, което поех като ангажимент е, че през края на юни ще има отворен лот на "Хемус" и ще има проходимост на Ботевград-Мездра", обеща министърът.
Иван Иванов посочи, че още от утре започва обезопасяването на критичните участъци. АПИ ще има ежемесечни отчети пред МРРБ за сигналите от гражданите и институциите, като всички пропуски ще бъдат безкомпромисно санкционирани, обяви регионалният министър.
"Всеки един служител, който бъде установен, ще понесе своята отговорност за свой действия или бездействия", закани се той и обеща властта да изпълни това, което не е направено за пътната безопасност.
Министърът на правосъдието Георги Георгиев обясни, че се затяга контролът върху вещите лица, чиито експертизи имат водещо значение за изхода на делото.
Законопроектът вече е готов, като по думите на Георгиев в него се решава един от основните проблеми за бавното правосъдие. "Първата трагедия е загуба на деца, а вторият проблем е бавната и работеща система", посочи той.
"След затягане на контрола на вещите лица, същевременно с това съдиите ще могат по-лесно да разпитват вещите лица, така че да може да се поема повече ангажименти. Ще се въведат изпити и задължително обучение. Разглежда се и законопроектът за хилядите общински камери да бъдат използвани за санкциониране на нарушителите на пътя. Работата продължава по повод очертаните задачи от министър-председателя Росен Желязков", уточни Георгиев.
Петя Иванова от Сдружение "Ангели на пътя" вярва, че мерките на правителството ще дадат резултат, като има политическа и човешка сила да се спрат убийствата по пътищата. "Искрено се надявам да се направим така, че всяко дете да се прибере вкъщи. Ние минахме през целия ад и добре знаем какво изпитахме и на какво бяхме подложени", каза тя.
shtimpo
на 08.04.2025 в 18:33:56 #1“Целта е да се постигне 20% намаление на загиналите и 20% намаление на пътния травматизъм” Целта на политика никога не е пълното отстраняване на проблемите, нали
Няма печалба в излекуването на пациента напълно, щото лекаря ще остане без работа
Политиците имат файда да обещават и да се оправдават с опозицията, че им попречили, скийш ли