Все повече софиянци се отказват от градския транспорт заради лошото качество на неговите услуги и предпочитат да се придвижват с лични автомобили, което утежнява трафика.  

Такава информация беше изнесена от кандидата за кмет на София от обединената десница Мартин Заимов на днешната му пресконференция.  

Времето за придвижване в града нараства, средната скорост на автомобилния трафик постоянно намалява,  около 20 000 софиянци годишно се отказват от услугите на градския транспорт. 

Транспортът в столицата е в криза и причината за това е, че Бойко Борисов и неговата администрация управляват на парче, отбеляза  Мартин Заимов.

Десният кандидат подчерта, че проблемът с кошмарния трафик в София може да се реши като на столичани се осигури добре работещ градски транспорт, така че те да се възползват от него, вместо от личните си автомобили - хората от цялото задръстване от „Орлов мост" до Ректората могат да се поберат само в един автобус.

Сериозни резерви в това отношение крие ускоряването на строителството на метрото, което момента по думите на Мартин Заимов се строи скандално бавно (в Мадрид например за една година се строят над 20 км. релсов път и 20 станции).

Кандидатът на десницата заяви, че за четири години ще построи 20 километра метро за разлика от Бойко Борисов, при чието управление не е пусната нито една нова метростанция. Знак за некомпетентното управление на Борисов е и фактът, че 400 нови автомобила се регистрират всеки ден в София, а улиците и булевардите на столицата не са пригодени да поемат този трафик.

Като начало програмата на Мартин Заимов за метрото предвижда завършване на първата метролиния до края на 2008, Втората метролиния ще бъде готова до 2011 и ще свърже „Надежда" и „Хладилника". Ускорено ще бъде строителството на трета метролиния „Княжево" - кв. „Левски".

По отношение на качеството на наземния транспорт десният кандидат е категоричен, че стандартът на обслужване трябва да се промени - сега той допуска 8 души на кв. м, а според европейските изисквания не може да бъде над  4 души.

Сегашната блъсканица в софийския транспорт беше демонстрирана нагледно от самия Мартин Заимов и още 7 души от щаба му, които се побраха върху един кв. м.

В програмата на Мартин Заимов е заложено до 2011 г. средната скорост на придвижване да се повиши от 14 км на 17 км в час. Тя включва и подмяна на 50 на сто от парка на масовия транспорт, както и оптимизация на маршрутите.  .

Сега парите на Столичната компания за градски транспорт се планират въз основа на годишния пробег на возилата и не вземат под внимание пътниците, които се движат в тях. Кандидатът на СДС и ДСБ ще обвърже субсидията с броя на пътниците.

Той отбеляза, че многобройните задръствания в София се дължат в голяма степен на безразборно паркираните автомобили, което ще се промени с изграждането на обществени паркинги.

В неговата програма е предвидено изграждането на 5000 паркоместа за 4 години с построяването на подземни паркинги при: пл. "Народно събрание", пл. "Александър Батенберг", ул. "Гурко", Орлов мост, бул. "Пенчо Славейков", бул. "Мария Луиза" и бул. "Сливница".

Планират се и паркинги в буферните зони: до метростанцията в „Обеля II", 3-та метростанция в „Люлин", „Младост IV" и последната метростанция на втория метродиаметър.

Целта е столичани лесно да могат да се прехвърлят от личните си автомобили на масовия транспорт.

Мартин Заимов напомни, че Бойко Борисов е обещал на софиянци 20 обществени паркинга, а не е построил нито един.

Кандидатът за общински съветник Петър Москов  информира, че през миналата седмица Борисов е внесъл в общинската комисия по градоустройство предложение всеки инвеститор да строи по 40 паркоместа на всеки 25 кв. м построени офиси, което много над установените по света стандарти (в момента нормативът н София е 1 паркомясто на 100 кв. м офиси).        

По думите му така се прехвърля върху инвеститора отговорността на общината, която е неспособна изпълни ангажиментите си.

Наред с подобряването на градския транспорт, възможност за облекчаване на трафика дава и улесняването на придвижването на пешеходците и велосипедистите.

Мартин Заимов се ангажира да ремонтира тротоарите и да построи поне 100 км велосипедни алеи. Наред с това той планира въвеждането на система за ползване на велосипеди под наем, подобно на тези, функциониращи в Париж и Виена     

Сегашният Общински съвет е приел проект за 6 велоалеи в София, но Бойко Борисов не го е привел в действие.   

„За всички останали кандидати София е средство за постигане на собствени цели, за мен целта е София", заяви кандидатът на обединената десница.