Няма проблем с доставките на газ за градския транспорт, а с цената му. Това заяви пред bTV столичният кмет Йорданка Фандъкова.

Тя увери, че до промени в линиите на този етап няма да се стигне, но е необходимо допълнително финансиране от държавата.

По нейни думи в момента дефицитът в градския транспорт е 143 милиона лева, като Столичната община го е подкрепила със 170 милиона лева от собствения си бюджет.

"Това са всъщност данъците на гражданите. Близо 40% от данъците на софиянци отиват за подкрепа на градския транспорт", подчерта Фандъкова и допълни, че това означава в други сфери, като детски градини, да се намалят издръжки на социални дейности или тези средства да се намалят от други проекти.

Тя обясни, че има две причини за тежкото състояние на градския транспорт - намаляването с до 70% на пътниците по време на COVID кризата и настоящото покачване на цените на енергоностителите.

Сметката за ток на метрото е скочила четири пъти, а държавните компенсации покриват 30%, посочи кметът.

Столичният градски транспорт на протест на 18 май

Столичният градски транспорт на протест на 18 май

Заради финансовите проблеми и заплахата да спре и остави работещите без заплати

Фандъкова заяви, че е получила уверение, че няма да има спиране на доставките на газ към общината и към този момент няма да се намалява температурата на водата за потребителите на "Топлофикация София", което е предвидено като кризисна мярка.

Относно напрежението около украинското знаме на общината на вчерашния протест на "Възраждане" тя призова депутатите да не настройват хората едни срещу други и допълни, че тези симпатизанти са водени именно от тях.

"Как политици, защитаващи националните институции, допускат да има посегателство срещу националните институции?", изрази недоумение Фандъкова. Тя изрази убеденост, че след установяване на нарушенията, ще има адекватни мерки от полицията.

Политиците си правят пиар с тежката тема и ситуацията в Украйна, а украинското знаме, окачено на Столичната община, е просто морална подкрепа, подчерта столичният кмет.

Относно детските градини градоначалникът посочи, че в момента кандидатстват около 23 600 деца, като около 2600 от тях са деца, които посещават в момента детски градини, но имат желание за преместване в по-предпочитана от тях.

При липса на газ ще намалеят на половина колите, обслужващи градския транспорт в София

При липса на газ ще намалеят на половина колите, обслужващи градския транспорт в София

От 450 коли на автотранспорта, 250 са само на газ

Около 13 600 са обявените свободни места, като това е първо класиране. "Винаги опит показва, че след него остават и свободни места. Затова има и второ, и трето класиране, но най-важното е строителството на детските градини", отбеляза Фандъкова.

По нейни думи около 1500 места ще има недостиг в групата от 3 до 6 години, която е много важна за социализирането на децата преди първи клас. Именно с този недостиг искала Фандъкова да се справи до края на мандата.

По нейни думи са открити 1200 нови места за децата в градините, но това не е достатъчно. Търсят се варианти, където е възможно да се откриват още допълнителни групи. Към момента се строят още 20 нови сгради. По този начин ще бъдат открити още 1500 места.

Фандъкова отбеляза, че сега помощта за неприето дете е 372 лева, а държавата поема 650 лева в общинските градини. Толкова според нея - 650 лв. , трябва да бъдат и парите за неприето дете, така че хората да могат да намерят място в частна детска градина.

Омбудсманът не хареса идеята на "Топлофикация София" да сваля градусите на топлата вода

Омбудсманът не хареса идеята на "Топлофикация София" да сваля градусите на топлата вода

Настоява за справедлива компенсация за потребителите

Тя посочи, че най-голям недостиг има в районите "Красно село", "Витоша", "Триадица".

Фандъкова допълни, че се търси решение и по въпроса с недостига на медицински сестри в яслите. По думите й вероятно ще се направи промяна в наредбата на Министерството на здравеопазването, която да даде възможност на педагогически специалисти също да започнат работа в яслите.

По отношение на чистотата на въздуха в София Фандъкова отбеляза, че последните 3 години столицата е в средногодишните норми на Европейската комисия. Работило се по няколко направления, като едно от тях е дало сериозен резултат - подмяната на старите автобуси. Очакват се нови електробуси и трамваи.

"Топлофикация София" може да премине на мазут, ако не бъдат възобновени газовите доставки до 1 юни

"Топлофикация София" може да премине на мазут, ако не бъдат възобновени газовите доставки до 1 юни

Обмисля се и намаляване на температурата на топлата вода като мярка за икономия на гориво