Независими водолази, които направиха подводен оглед на заседналия край Камен бряг кораб, продължават да твърдят, че има изтичане на азотна тор.

Вчера бе обявено, че проби от морската вода са взети и от експерти от Басейновата дирекция във Варна. Резултатите обаче не са готови. Те ще покажат дали има замърсяване на морето, причинено от изтичането на азотна тор. Анализи за киселинността на водата не отчитат отклонение от нормите. Вече бе обявено, че няма следи от нефтопродукти в морето, вследствие на теч на гориво.

МОСВ: Взети са проби от заседналия край Камен бряг товарен кораб Vera Su

МОСВ: Взети са проби от заседналия край Камен бряг товарен кораб Vera Su

При стартиране на последващите aварийно-спасителни действия

Според експерти от Института по океанология във Варна обаче изтичането на азотни торове може да доведе до сериозно химическо замърсяване. Пред БНТ Николай Вълчев, директор на Институт по океанология към БАН във Варна предупреждава, че 3 хиляди тона е огромно количество, които през цялата следваща година могат да влияят на цъфтежа на фитопланктона и по този начин да променят средата.

Граждани вече организираха групи в социалните мрежи с искане към служебния премиер Стефан Янев и служебния министър на транспорта Христо Алексиев за незабавно освобождаване на изпълнителния директор на ИА "Морска администрация" - София кап. Живко Петров.

От Моряшкия професионален съюз припомнят, че през последните 12 години доброволческата организация за морско търсене и спасяване БУЛСАР (Варна) многократно алармира, че България не е готова да посрещне широкомащабна авария в Черно море. Такива предупреждения са отправяни и от редица други български организации от морската индустрия през изминалите години.

Пред екокатастрофа: корабът край Камен бряг се е наклонил и е с пробойни
Обновена

Пред екокатастрофа: корабът край Камен бряг се е наклонил и е с пробойни

Екоактивисти настояват за незабавно изваждане на превозвания товар

Корабът VERA SU плаващ под флага на Панама заседна в района на защитена местност "Яйлата" преди шест дни. Към момента властите не са обявили и приложили план за изтегляне на плавателния съд, а от Морска администрация обявиха, че са отхвърлили плана на собствениците и застрахователите за справяне с кризата и очакват нов план.

Прогнозите за идните дни са за влошаване на времето в района, което би застрашило плавателния съд и представлява потенциална опасност за допускане на замърсяване. Корабът превозва 3300 тона тор.

От ГЕРБ - Варна също заявиха позиция, че бездействието на служебния кабинет е престъпно и недопустимо. Те питат и дали бездействието не е заради пари и извиване на ръцете на корабособственика или на застрахователя? Или има нечистоплътно лобиране коя фирма да свърши работата и кой да получи комисионната?